Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Goede voornemens? Maak ze waar!

Ieder jaar begint voor veel mensen met goede voornemens. De één wil meer sporten, de ander wil stoppen met roken en de derde wil afvallen. Dat zijn hele persoonlijke voornemens.

Maar je kunt natuurlijk ook voornemens hebben om een opleiding te gaan doen. Of je wilt aan jouw persoonlijke ontwikkeling werken het komend jaar. Misschien ben je soms te direct in jouw communicatie of juist andersom: je zou wel wat directer mogen zijn soms in jouw communicatie.

Goede voornemens kunnen ook over jouw relatie gaan. Wil je meer tijd besteden aan jouw gezin? Of meer tijd nemen voor elkaar omdat je weet dat dit ook echt wel nodig is?

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Loopbaanonderzoek

Tijdens een loopbaanoriëntatie onderzoeken we met jou:

  • Willen: drijfveren, loopbaanankers, behoeften, interesses
  • Kunnen: werkervaring, opleiding, achtergrond, vaardigheden
  • Zijn: talenten, eigenschappen,  kwaliteiten

Loopbaan oriëntatie

Bewust of onbewust

Het kenmerk van voornemens is dat we ze altijd hebben en de meeste voornemens zijn onbewust. Wie niet voornemens is om te stoppen met roken, is dus voornemens om door te gaan met roken. Voornemens en keuzes lijken veel op elkaar. Iedereen heeft ze, iedereen maakt ze maar niet iedereen is zich bewust van de voornemens die hij/zij heeft. Wie niet het voornemen heeft om iets te veranderen in zijn/haar leven, heeft het voornemen om de bestaande situatie in stand te houden. Of dat een goed voornemen is, laat ik graag aan jouw eigen oordeel over.

De weg naar de hel is geplaveid met………..

Je kent vast de uitdrukking wel dat de weg naar de hel vaak geplaveid is met goede voornemens. Het is een spreekwoord en het betekent in feite dat er mooie plannen worden gemaakt of dat er beloftes worden gedaan die niet worden uitgevoerd of nagekomen. ’t Is best een pittige uitdrukking om een vergelijking met de hel te maken vind je niet? Maar toch geeft het aan hoe ernstig het is:

  • Wanneer je beloften doet die je niet waarmaakt
  • Wanneer je voornemens hebt die je niet uitvoert
  • Wanneer je jouw eigen goede bedoelingen niet serieus neemt

Hoe zorg je dat je jouw voornemens waar maakt?

Zet jouw goede voornemens om in een persoonlijke doelstelling. Doelen stellen en doelen halen is beter dan goede voornemens. Lees ook ons artikel over persoonlijke doelen.

Persoonlijke doelstellingen

Waarom werken ze vaak niet?

Je ziet het wellicht ook om jou heen. Goede voornemens werken vaak niet of maar heel tijdelijk. Na een week zijn ze soms al verdampt samen met de kruitdampen van het vuurwerk. Wanneer de kerstboom wordt opgeruimd, gaan de goede voornemens mee naar zolder. Hoe het komt? Het zijn intenties die soms hard komen aanwaaien maar als een eendagsvlieg ook weer vertrekken. Ik doe een paar suggesties waarom goede voornemens niet werken.

  • Je staat er niet echt achter
  • Ze zijn te vrijblijvend en ze hebben teveel open eindjes
  • Ze zijn niet realistisch
  • Ze zijn niet meer dan een eendagsvlieg
  • Ze zijn onjuist gesteld of niet omgevormd naar persoonlijke doelstellingen
  • Je doet het om jouw omgeving te behagen terwijl je er zelf niet achter staat

Intrinsieke motivatie

Goede voornemens hebben te maken met intrinsieke motivatie. Dat lukt alleen als ze aansluiten bij jouw behoeftenpatroon. Veel mensen stellen hun voornemens verkeerd. Ze zijn uitsluitend bezig met wat ze niet (meer) willen in plaats van dat ze bezig zijn met hun werkelijke behoefte. Ik duid dit nader aan met het voorbeeld van stoppen met roken. Mensen hebben soms het voornemen om te stoppen met roken en willen dat met een ijzeren wilskracht volhouden. Maar ook de stopper is elke dag bezig met de sigaret en juist die sigaret moet verdwijnen tussen de oren. Pas dan ben je vrij (behoefte aan vrijheid en onafhankelijkheid). De kunst is om je te richten op jouw persoonlijke behoeften.

Vrijblijvend en open eindjes

Goede voornemens moeten specifiek gemaakt worden. Smart kan je daar een beetje bij helpen hoewel ik niet zoveel met smart-doelen hebben omdat het vaak niet meer een hulpmiddel is maar een dwangbuis. Maar zeker is: je moet het wel specifiek maken wat je wilt bereiken. Beter is om een goed voornemen om te zetten in een persoonlijk doel. Ons artikel over persoonlijke doelstellingen kan je daarbij helpen.

Onrealistisch

Goede voornemens moeten realistisch zijn. In vijf weken alle pianowerken van Johann Sebastian Bach leren spelen, gaat je niet lukken. Menen dat je in drie weken de sigaret tussen jouw oren hebt geschrapt is een illusie of een zelfoverschatting. Gedragspatronen zijn vaak hardnekkiger dan we denken. In 10 weken 20 kilo afvallen zal je wel lukken maar om definitief de knop naar een ander levenspatroon om te zetten en te borgen is een ander verhaal.

Wat wil je eigenlijk?

Wil je meer weten over wat je zou willen? Lees dan ons artikel over dit onderwerp.

Wat zou je willen?

Bekijk de webshop!

Bekijk onze webshop met e-books, webinars en persoonlijkheidstesten.

Webshop De Steven

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.