Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Herexamen: voel je de spanning al?

Herexamen

Herexamen binnenkort: voel je de spanning al? Merk je dat je zenuwachtig en nerveus wordt naarmate de dag van het herexamen nadert? Heeft het invloed op hoe jij slaapt? Lig je er bijvoorbeeld wakker van?

Stress voor een herexamen

Stress voor een herexamen is heel normaal. Op zich hoeft het niet erg te zijn. Sterker nog: het heeft zelfs een functie. Echter: wanneer examenstress vormen aanneemt waarbij het je volledig in de greep heeft, dan is het verre van gezond.

Omgaan met druk

Een herexamen vraagt nog meer van jou dan een gewoon examen. Je weet immers dat het jouw laatste kans is om een goed resultaat neer te zetten. Angst om te zakken speelt dus een grotere rol bij een herexamen dan bij een gewoon examen. Het werkt verlammend, het drukt je neer. Bovendien leg je jezelf heel veel druk op. Logisch immers! Je zal en je moet dat papiertje halen anders kun je het hele schooljaar weer overdoen. Daar zit je niet op te wachten toch?

Last van examenstress?

Last van examenangst of examenvrees?

Examenvrees of toetsangst?

Wat kun je er aan doen?

De belangrijkste tip is om jouw basisuitrusting goed in orde te maken. Dat betekent dat er een gezonde balans moet zijn tussen ontspanning en inspanning. Zorg dat je voldoende rust krijgt, dat je bioritme op orde blijft en dat je voldoende slaapt. Dat lukt alleen als ook jouw inspanningen voldoende zijn. Ga sporten, wandelen, bewegen, fietsen etc. Maar goede lichamelijke inspanningen stimuleren rust en voorkomen piekeren.

Overigens: gezond eten is ook belangrijk.

Neem afgebakende studietijd

Neem een afgebakende tijd om te studeren. Maak een plan van aanpak. Wat heeft aandacht nodig? Ook hier is balans belangrijk. Teveel studeren helpt niet en te weinig studeren uiteraard ook niet. Neem de tijd voor jouw studie en ga daarna ontspannen.

Sta jouw gevoelens toe

Druk jouw gevoelens niet weg, vermijd ze niet, ontken ze niet! Je bent gewoon zenuwachtig en nerveus en daar is helemaal niks mis mee. Praat over jouw zenuwen thuis, vertel hoe je je voelt en ga daarna weer wat anders doen. De hele dag praten over jouw gevoelens heeft ook geen nut maar ze in de doofpot stoppen evenmin.

Blijf positief

Mooi gezegd maar ja: probeer positief te blijven. Hoe? Bewustwording dat hoe belangrijk dat ene examen ook voor je is: jouw leven hangt er niet helemaal vanaf. Hoe meer druk je jezelf oplegt, hoe erger het wordt! Onze stelling: wie zichzelf verliest is meer kwijt dan een examen.

Jongerencoaching

In contact komen met een coach voor jongeren of studenten? Heb je hulp nodig?

Coaching voor jongeren

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach