Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Leerbelemmeringen bij hoogbegaafde kinderen

Hoogbegaafde leerlingen kunnen, net als andere kinderen, leerproblemen ontwikkelen. Deze leerbelemmeringen worden in het onderwijs alleen niet altijd direct onderkend en aangepakt. De hardnekkige aanname geldt namelijk dat hoogbegaafde leerlingen geen moeite met lesstof zouden hebben.

Leerproblemen en hoogbegaafd

De afgelopen jaren komt er in het onderwijs steeds meer aandacht voor dat hoogbegaafdheid kan voorkomen in combinatie met leerproblemen, maar ook met emotionele stoornissen of gedragsstoornissen. Bij leerbelemmeringen kun je deze in combinatie met hoogbegaafdheid opdelen in drie gevallen:

  • Leerlingen waarbij de hoogbegaafdheid bekend is, maar leerproblemen over het hoofd worden gezien door compensatie.
  • Leerlingen waarbij de leerbelemmeringen wel bekend zijn, maar waarbij de hoogbegaafdheid over het hoofd wordt gezien.
  • Leerlingen waarbij geen van beide in het onderwijs is opgemerkt, doordat ze elkaar aan het zicht onttrekken. Deze leerlingen worden gezien als een modale leerling in de klas.

Leerproblemen hoogbegaafde kinderen

Hoogbegaafdheid op school

Dit artikel is geschreven in de serie: hoogbegaafdheid op school.

Hoogbegaafdheid op school

Webinar

Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.

Webinar bekijken?

Training & coaching voor HB-ers

Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.

Coaching HB-ers

Negatief zelfbeeld

Waar het hebben van leerbelemmeringen past bij een van de mogelijke profielen van een hoogbegaafde leerling, is dit dus niet altijd bekend. Veel leerlingen met hoogbegaafdheid hebben een disharmonische intelligentie. Dit houdt in dat de verhoudingen op verschillende vakgebieden scheefliggen. Bij het ene vak presteren ze dan uitstekend, maar bij een ander vak presteren ze ondermaats. Doordat er door de ouders of in het onderwijs met onbegrip wordt gereageerd, door bijvoorbeeld te zeggen dat de leerling beter zijn of haar best moet doen, kan er een negatief zelfbeeld ontwikkeld worden.

Niet meer hoogbegaafd?

Ook betekenen deze problemen niet dat een kind ineens niet meer hoogbegaafd is, maar eenvoudigweg dat de leerbelemmeringen pas nu duidelijk worden. Laat een hoogbegaafde leerling niet te lang met deze problemen rondlopen. Hoewel leerbelemmeringen bij een gemiddelde leerling pas vastgesteld worden na twee jaar achterlopen, is bij een hoogbegaafde een half jaar achterlopen al een indicatie voor deze belemmeringen. 

Leer- of ontwikkelingsstoornis

Kinderen met een ontwikkelingsstoornis hebben een lichamelijke of psychische aandoening waardoor hun ontwikkeling anders verloopt dan die van de meeste kinderen. Leer- of gedragsproblemen kunnen een gevolg zijn. Een leerstoornis zoals dyslexie of dyscalculie hebben waarschijnlijk te maken met een neurologische afwijking en is vaak erfelijk. Het is dus goed mogelijk dat een leerling met hoogbegaafdheid ook leerbelemmeringen ontwikkelt. Omdat er een algemeen gebrek is aan kennis van hoogbegaafdheid bij hulpverleners in de gezondheidszorg, krijgt deze leerling niet altijd de juiste hulp. Met de juiste en goede hulp kan de leerling met een leer- of ontwikkelingsstoornis goed functioneren binnen het onderwijssysteem. Het is van belang dat het onderwijs wordt afgestemd op de leerbehoeften van de leerling.

Luister en zie mij (E-book in pdf)

Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.

Voorkant boek

Luister en zie mij

Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid

Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.

Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.

Gesprekskaarten HB

Gesprekskaarten over HB

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

aanbieding jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbiedingen t/m 28 oktober 2025

Bekijk de aanbiedingen

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

In een podcast met Katelijne Vermeulen verkennen we wat het betekent om jezelf kwijt te raken en misschien nog belangrijker: hoe je jezelf weer kunt hervinden.

podcast

Luister de podcast op spotify

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.