Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Leerproblemen bij hoogbegaafden

Hoogbegaafd en studieproblemen

Leerproblemen op school: hoe ontstaan die bij hoogbegaafden? Ze hebben toch zo’n hoog IQ en goed stel hersenen? Hoe kan het dan dat sommigen op school of bij hun studie ondermaats presteren?

Geen supermensen

Belangrijk is om HB –ers niet op een voetstuk te plaatsen. Hoogbegaafden hebben net als ieder mens sterke en zwakke punten, valkuilen en tekortkomingen en vooral ook moeite met sommige zaken. Ook HB-ers hebben steun nodig, op school, thuis, privé of op hun werk.

Wat vinden HB-ers moeilijk?

Natuurlijk is er niet een karikatuur te maken van wat HB-ers moeilijk vinden. In die nuance noemen we een aantal zaken die u misschien herkent:

  • hoogbegaafden vinden het werken volgens een stappenplan niet altijd leuk. Misschien zien ze nog in dat het wel werkt om inzicht te krijgen welke stappen ze moeten maken maar ze hebben niet graag een voorgekookt verhaal.
  • uitstelgedrag: de neiging om het huiswerk of de opdrachten op het laatste moment te maken of moeite om op gang te komen (en te laat te beginnen aan opdrachten)
  • ze hebben soms te weinig idee over hoe ze iets moeten plannen of ze maken wel een planning maar houden zich er niet aan
  • ze hebben soms geen idee hoe ze alles moeten organiseren en regelen
  • ze zijn zelden tevreden met wat ze doen en leggen de lat erg hoog voor zichzelf
  • ze hebben moeite om onder tijdsdruk te werken
  • concentratie vinden ze nog wel eens moeilijk en ze zijn snel afgeleid
  • soms laten ze ongericht of impulsief taakgedrag zien
  • ze worden boos of ongeduldig als het niet in 1x lukt
  • ze luisteren maar half naar de instructie en haken vroegtijdig af
  • ze passen niet in het schoolsysteem of vinden leren niet leuk

Met jezelf in de knoop

Zit je met jezelf in de knoop en heb je geen idee meer wie jij nu werkelijk bent? Begrijp je jezelf niet meer en word je er depressief van? Ook met hulp van zorginstanties kom je niet veel verder. Ze vertellen je dat wat je al weet echter je krijgt daarmee nog geen grip op jezelf en je leven.

  • Niet blij met studie en school?

    Je hebt het gevoel dat je nergens meer blij wordt, dat je overal over twijfelt en niets goed genoeg is. Je wilt alles wel doen, je begint dan ook overal aan maar je maakt niets af. Nadat je een korte tijd intensief en met passie ergens aan het gewerkt, is de lol er al weer snel af. De uitdaging die je eerst in het werk zag is als sneeuw voor de zon verdwenen. Ongemotiveerd, boos, chagrijnig en zelfs down word je ervan want je mist volledig de drive om het af te maken. Deze houding van jezelf haat je en je kunt het niet uitstaan dat je niet de motivatie kunt opbrengen om dat af te maken waar je aan bent begonnen. Zo kom je in een neerwaartse spiraal terecht waar jezelf niet meer uit kunt komen. Hiervoor heb je iemand nodig die samen met je op zoek gaat hoe het komt dat jij snel opgeeft want zo voelt het voor je.

  • Discipline en inzet: moeilijk voor jou?

    Kan het zijn dat jij nooit hebt geleerd hoe jij je ergens voor moet inzetten? Hoe je iets moet aanpakken als het moeilijk wordt en welke gevoelens hierbij horen? Kan het zijn dat alles altijd vanzelf ging en jij nergens echt je best voor hoefde te doen?  Heb je altijd alles op begrip en geheugen voltooid? Was het mogelijk dat je altijd met je goede babbels overal onderuit kon komen of anderen ervan kon overtuigen waarom je iets wel of niet hoefde te doen? Heb je er weleens over nagedacht de hoogbegaafdheid een factor kan zijn die nu belemmerend voor je werkt?

    Ga eens in gesprek met een specialist begaafdheid en ontdek hoe jij je motivatie weer terug krijgt met het verkrijgen de juiste tools en inzicht in jezelf.

Jongeren coaching

Onzekerheid op leergebied

Hoe herken je bij HB-ers dat men onzeker is op leergebied? We noemen een aantal gedragskenmerken:

  • onnodige bevestiging vragen oftewel: vragen naar de bekende weg
  • veel controle vragen stellen: vragen of ze de opdracht wel goed hebben begrepen
  • moeilijke taken vermijden
  • uitdagingen vermijden op leergebied
  • een afhankelijke opstelling tijdens het uitvoeren van de taak
  • slordig werken / onnauwkeurig of zaken afraffelen
  • steeds overnieuw beginnen aan dezelfde taak
  • alleen antwoord geven als ze zeker weten dat het antwoord klopt
  • geen idee waar ze moeten beginnen

Vluchten en vermijden

Wanneer HB-ers zich onzeker voelen kunnen ze gaan vluchten en vermijden. Maar wat zijn dan mogelijke gedragskenmerken?

  • ze leggen de verantwoordelijkheid neer bij anderen bijvoorbeeld docenten
  • ze hullen zich in stilzwijgen als hun iets wordt gevraagd of zeggen ‘weet ik niet’
  • ze liegen over schoolse taken
  • ze nemen te snel genoegen met het resultaat
  • ze spijbelen
  • ze kijken af bij anderen
  • ze leveren hun werk half afgemaakt in en controleren hun eigen werk niet
  • ze maken lastige taken niet af
  • ze maken zich er snel van af en raden of gokken

Aanpak

Wat te doen bij hoogbegaafden met studie- of leerproblemen? Allereerst dit: de verwijtende sfeer brengt weinig. Een belerende vinger in de trant van: ‘weinig doorzettingsvermogen’ of ‘gebrek aan discipline’ heeft geen zin. Belangrijk is om te achterhalen waarom de HB-er wisselende prestaties heeft of waarom prestaties achterblijven bij wat er van ze wordt verwacht! Hulp bij hun studie is geboden. Of wellicht zijn er sociale of emotionele vraagstukken die aandacht behoeven. Soms hebben ze ook te weinig idee hoe ze iets moeten leren. Of de lesstof wordt niet op de juiste manier aangeboden. Bekend is dat HB-ers een hekel hebben aan taken die reproductieve vaardigheden vragen. Ze hebben uitdaging nodig en gaan vooruit bij complexiteit.

Hoogbegaafd

Bekijk ons aanbod voor training, loopbaanbegeleiding en coaching van hoogbegaafden.

Coaching hoogbegaafden

Talentontwikkeling

Bekijk onze trainingen voor talentontwikkeling of ons aanbod voor hoogsensitieve personen.

Persoonlijke ontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach