Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Leerbelemmeringen bij hoogbegaafde kinderen

Hoogbegaafde leerlingen kunnen, net als andere kinderen, leerproblemen ontwikkelen. Deze leerbelemmeringen worden in het onderwijs alleen niet altijd direct onderkend en aangepakt. De hardnekkige aanname geldt namelijk dat hoogbegaafde leerlingen geen moeite met lesstof zouden hebben.

Leerproblemen en hoogbegaafd

De afgelopen jaren komt er in het onderwijs steeds meer aandacht voor dat hoogbegaafdheid kan voorkomen in combinatie met leerproblemen, maar ook met emotionele stoornissen of gedragsstoornissen. Bij leerbelemmeringen kun je deze in combinatie met hoogbegaafdheid opdelen in drie gevallen:

  • Leerlingen waarbij de hoogbegaafdheid bekend is, maar leerproblemen over het hoofd worden gezien door compensatie.
  • Leerlingen waarbij de leerbelemmeringen wel bekend zijn, maar waarbij de hoogbegaafdheid over het hoofd wordt gezien.
  • Leerlingen waarbij geen van beide in het onderwijs is opgemerkt, doordat ze elkaar aan het zicht onttrekken. Deze leerlingen worden gezien als een modale leerling in de klas.

Leerproblemen hoogbegaafde kinderen

Hoogbegaafdheid op school

Dit artikel is geschreven in de serie: hoogbegaafdheid op school.

Hoogbegaafdheid op school

Webinar

Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.

Webinar bekijken?

Training & coaching voor HB-ers

Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.

Coaching HB-ers

Negatief zelfbeeld

Waar het hebben van leerbelemmeringen past bij een van de mogelijke profielen van een hoogbegaafde leerling, is dit dus niet altijd bekend. Veel leerlingen met hoogbegaafdheid hebben een disharmonische intelligentie. Dit houdt in dat de verhoudingen op verschillende vakgebieden scheefliggen. Bij het ene vak presteren ze dan uitstekend, maar bij een ander vak presteren ze ondermaats. Doordat er door de ouders of in het onderwijs met onbegrip wordt gereageerd, door bijvoorbeeld te zeggen dat de leerling beter zijn of haar best moet doen, kan er een negatief zelfbeeld ontwikkeld worden.

Niet meer hoogbegaafd?

Ook betekenen deze problemen niet dat een kind ineens niet meer hoogbegaafd is, maar eenvoudigweg dat de leerbelemmeringen pas nu duidelijk worden. Laat een hoogbegaafde leerling niet te lang met deze problemen rondlopen. Hoewel leerbelemmeringen bij een gemiddelde leerling pas vastgesteld worden na twee jaar achterlopen, is bij een hoogbegaafde een half jaar achterlopen al een indicatie voor deze belemmeringen. 

Leer- of ontwikkelingsstoornis

Kinderen met een ontwikkelingsstoornis hebben een lichamelijke of psychische aandoening waardoor hun ontwikkeling anders verloopt dan die van de meeste kinderen. Leer- of gedragsproblemen kunnen een gevolg zijn. Een leerstoornis zoals dyslexie of dyscalculie hebben waarschijnlijk te maken met een neurologische afwijking en is vaak erfelijk. Het is dus goed mogelijk dat een leerling met hoogbegaafdheid ook leerbelemmeringen ontwikkelt. Omdat er een algemeen gebrek is aan kennis van hoogbegaafdheid bij hulpverleners in de gezondheidszorg, krijgt deze leerling niet altijd de juiste hulp. Met de juiste en goede hulp kan de leerling met een leer- of ontwikkelingsstoornis goed functioneren binnen het onderwijssysteem. Het is van belang dat het onderwijs wordt afgestemd op de leerbehoeften van de leerling.

Luister en zie mij (E-book in pdf)

Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.

Voorkant boek

Luister en zie mij

Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid

Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.

Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.

Gesprekskaarten HB

Gesprekskaarten over HB

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.