Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Behoefte aan aandacht

Een mens heeft van nature behoefte aan aandacht. Dat betekent erbij horen, gezien worden, gerespecteerd worden, gehoord worden, serieus genomen worden. Mensen zijn sociale wezens en dus hebben zij behoefte aan contact met anderen. Hechting met anderen geeft zekerheid en veiligheid of bescherming.

Behoefte aan aandacht heeft ook te maken met behoefte aan waardering. Het betekent dat de ander je ziet staan, oog voor je heeft, interesse en belangstelling toont, bereid is om naar jou te luisteren en jou te horen. Het is dus een vorm van waardering, erkenning en respect.
Aandacht is liefde! En ook een bekende: alles wat aandacht krijgt, groeit. Ik denk dat dat wel klopt: aandacht geeft voeding, een soort feedback zonder woorden. Je bent de moeite waard. Het voedt de ziel en de verbondenheid. Zonder aandacht verschrompelt alles.

Gebrek aan aandacht

Gebrek aan aandacht ontstaan in de jeugd is in feite gebrek aan liefde. Dat kan later allerlei  gevolgen hebben zeker wanneer het moeilijk is om dit onderdeel een plek te geven in jouw leven.  Ik noem wat voorbeelden:

  • Je kunt jezelf op tal van manieren afwijzen of afkeuren
  • Je kunt verbitterd raken, vol wrok zijn of boos zijn op anderen
  • Je  kunt het gevoel hebben dat je slachtoffer bent van de situatie of anderen de schuld geven over hoe jij je voelt
  • Wellicht heb je de neiging zaken erg persoonlijk op te vatten

Behoefte aan aandacht

Dit artikel is geschreven in de serie over: behoeften.

Behoefte: wat is dat?

Training en coaching

Bekijk onze trainingen gericht op:

Training autonomie

Leerdoelen autonomie

Wat zijn de leerdoelen gericht op autonomie of persoonlijk leiderschap?

Bekijk ze hier!

Leerdoelen autonomie

Gevolgen

Een verlangen naar warmte, liefde en aandacht kan ervoor zorgen dat je alles uit de kast trekt om aandacht te krijgen.

  • De één wringt zich in alle bochten om toch die aandacht te krijgen waar hij/zij zo naar verlangt
  • Er kan een vorm van pleasegedrag of claimgedrag ontstaan
  • Sommigen raken verslaafd aan aandacht of komen in tal van afhankelijkheidsrelaties terecht
  • Anderen zonderen zich af en tonen vermijdend gedrag

De relatie tussen gevoelens en behoeften?

Omgaan met de bedreiging in de behoefte aan aandacht is een basis voor tal van leerdoelen in het kader van persoonlijke ontwikkeling. Altijd ligt er een relatie tussen mijn behoeften en mijn gevoelens. Onvervulde behoeften zorgen voor negatieve gevoelens.

Een gevolg van gebrek aan aandacht kan zijn dat er gevoelens ontstaan van: miskenning,  niet serieus genomen, niet gehoord worden, alleen zijn, eenzaam, achtergesteld, afgunst, twijfel, onzekerheid, afwijzing.

Meer over gevoelens en behoeften?

Afhankelijkheid

Jezelf in alle bochten wringen om aan aandacht te komen of jezelf afhankelijk opstellen om aandacht van de ander te krijgen. Het is funest voor jouw zelfvertrouwen, eigenwaarde en zelfrespect. Afhankelijkheidsrelaties leiden tot niets.

Afhankelijk

Afhankelijkheid

Overmatig veel aandacht

Soms vragen mensen overmatig veel aandacht. Ik noem maar wat voorbeelden zoals:

  • wanneer ze altijd in het middelpunt van de belangstelling moeten staan
  • wanneer ze altijd aan het woord zijn
  • door erg druk te doen of zich heel opvallend te gedragen
  • door altijd iets nieuws te verzinnen waardoor de aandacht op hen wordt gevestigd

Soms zijn mensen zelfs verslaafd aan aandacht. Dat betekent dat ze er niet meer zonder kunnen. In het ergste geval hebben ze er alles voor over om maar die aandacht te krijgen die ze graag willen.

Aandacht binnen teams en organisaties

Ook binnen teams kan aandacht en gebrek aan aandacht een grote rol vervullen in positieve en negatieve zin. Hoe geef je aandacht aan jouw teamleden? Ik noem een aantal voorbeelden:

  • Contact zoeken / onderhouden
  • Terugkoppelen
  • Werkoverleg
  • Betrekken bij
  • Uitleg / feedback
  • Serieus nemen
  • Steun
  • Openstaan voor
  • Samenwerken
  • Luisteren
  • Begrijpen
  • Terugkomen op
  • Vertrouwen geven

Een leerdoel voor veel managers is om voldoende aandacht aan het team te geven.

Training en coaching

Bekijk onze trainingen gericht op:

Training autonomie

E-book: Persoonlijke ontwikkeling, dat doe jezelf!

Persoonlijke ontwikkeling ebook

Meer informatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Gratis webinar persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling is zoveel meer dan het volgen van een cursus of opleiding. Het is ook bewustwording van wie jij bent, wat bij je past, waar jouw kracht ligt en wat je juist niet moet doen. De webinar persoonlijke ontwikkeling kun je gratis terugkijken.

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Assertiviteit
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Leiderschap

Bekijk alle e-books

Webinars terugkijken?

Via de webshop kun je webinars terugkijken. Bekijk de volgende webinars:

  • Authentiek communiceren: hoe doe je dat?
  • Hoogbegaafdheid op de werkvloer
  • Zorg dat je loopbaan geen doodlopende weg wordt
  • Assertiever worden: hoe doe je dat?
  • Leerdoelen: hoe formuleer je die?
  • Kwaliteiten en persoonskenmerken
  • Is jouw kind hoogbegaafd?
  • Teamontwikkeling: van tobteam naar topteam
  • Verbetertraject bij disfunctioneren
  • Timemanagement
  • Delegeren en loslaten (voor leidinggevenden)
  • HSP en persoonlijk leiderschap
  • Functioneren en beoordelen (voor leidinggevenden)
  • Jezelf profileren: hoe doe je dat?
  • Omgaan met stress en verandering
  • 20xZ: zelfvertrouwen, je zelfverzekerd voelen, zelfaanvaarding

Bekijk alle webinars

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.