Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Faillissement is rouwproces voor de ondernemer

De emotionele impact van een faillissement op de ondernemer kan groot zijn. Failliet gaan kan een verlieservaring en rouwproces zijn. Overigens ook op zijn directe omgeving zoals partner of gezin. Dan spreken we nog niet eens over de financiële gevolgen die ook behoorlijke impact kunnen hebben op de toekomst van de ondernemer.

Faillissement rouwproces ondernemer

Failliet gaan is een verlieservaring

Iemand zei: 'ik heb drie kinderen. Mijn vierde kind is mijn geesteskind en dat is mijn bedrijf.' En daar zit de verlieservaring: dat geesteskind is niet meer van u.

Failliet gaan is een rouwproces voor de ondernemer

Evenals de werknemer die een baan verliest door ontslag, is ook een faillissement een rouwproces voor de ondernemer. Zijn/haar levenswerk is vernield. Ook hier gelden de vier fasen:

  • Ontkenning: het zal toch niet waar zijn?

    Ongeloof! Daar begint het mee. Dit zal mij niet overkomen. Als het ware doet u de kleppen van uw psyche op slot. U wilt het niet weten. Waarom niet? Omdat het u teveel is. U kunt het nog niet bevatten, al weet u wel beter. Het kost tijd voor iedere cel in uw lichaam weet dat het écht zo is dat u een verlies hebt geleden.

  • Boosheid: op de ander of op uzelf

    Het tweede onderdeel kenmerkt zich door boosheid. U bent boos. Waarom is het zover gekomen? . U bent ook boos op uzelf. Waarom hebt u het zover laten komen? Waarom greep u niet eerder in? Boosheid op de ander en op uzelf wisselt soms af in een snel tempo. Boosheid is een emotie die er is en die eruit moet. Als je boosheid negeert, komt het er op een andere manier wel uit. Bovendien is dat zeer belangrijk voor het verwerkingsproces. Ontken niet dat u boos bent. Aanvaard uw gevoelens. Terug naar uw vrienden: zorg dat u zich kunt uiten, zonder dat de ander u veroordeelt. En………. veroordeel uzelf ook niet omdat u boos bent, het hoort erbij!

  • Desoriëntatie: de weg kwijt

    U hebt het gevoel dat u de weg even kwijt bent. Hoe moet het nu verder? U duikt terug in de oude tijd. Als u toen en toen had ingegrepen dan……. was het nooit zover gekomen. En was het ook niet een beetje uw eigen schuld? U hebt moeite om uw levensritme onder controle te houden. Te laat naar bed, te laat opstaan, te weinig doen! Een futloos en leeg gevoel. U bent verdrietig, onzeker en u twijfelt. In plaats er iets mee te doen, duikt u weg. Waar verdriet zich niet uit in tranen, daar wenen de andere organen.

  • Aanvaarding

    Dan komt de dag van aanvaarding. U kunt incasseren wat er gebeurd is, u neemt de schade op. Uw emoties vliegen minder heen en weer. U ziet weer lichtpunten. U krijgt weer zin om wat te doen en u pakt de draad van uw leven weer op.

Complexheid van rouwgevoelens en een faillissement

Voor ondernemers is de verwerking van rouwgevoelens bijzonder ingewikkeld tijdens een faillissement. Immers het is niet zo dat het failliet op een bepaalde dag wordt uitgesproken en daarmee is het klaar. Nee, dan begint het pas voor veel ondernemers. Een faillissement en de nasleep ervan kan jaren duren immers. Er zijn dus veel factoren die de gevoelens bij de ondernemer aanwakkeren:

  • de rol van de curator en/of banken: hoe wordt er met de ondernemer omgegaan?
  • de toekomst van de ondernemer: hoe onzeker is dit?
  • de lijkenpikkers die voor een appel en een ei de onderneming leeg kopen (faillissementsboedel, uitverkoop) of die het onroerend goed voor een prikje kunnen overnemen
  • een eventuele overname en doorstart door een andere eigenaar (iemand zei: ik kan mijn eigen logo niet meer zien)
  • reacties van onbegrip vanuit de omgeving: ex-collega's of ex-medewerkers, voormalig klanten of leveranciers

Vaak worstelen ondernemers met een diep gevoel van falen en tekort schieten. Terwijl dit in veel gevallen niet nodig is. Zelfs niet al zijn er fouten gemaakt. Het zelfvertrouwen, de eigenwaarde, het zelfrespect, de zelfwaardering heeft een bijzondere knauw gehad bij de ondernemer en vaak zijn er weinig mensen die er iets van begrijpen. Men kan niet op veel plekken het verhaal kwijt.

  • De toekomst is bepalend bij de verwerking

    De toekomst is van belang, zeker ook de financiële toekomst. Komt de ondernemer bijvoorbeeld ook nog terecht in de WSNP (Wet schuldsanering Natuurlijke Personen) dan wordt het proces van verwerking een stuk lastiger.

Failliet bedrijf

Dit artikel is geschreven in de serie over faillissementen.

Failliet bedrijf

Organisatieontwikkeling

Bekijk onze trajecten gericht op organisatieontwikkeling.

Organisatieontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens