Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Organisatievisie ontwikkelen

Een visie ontwikkelen op uw bedrijf of organisatie vraagt verbeeldingskracht, onorthodox denken, out of the box denken. Uw organisatievisie draagt bij aan de richting van uw organisatie.

Organisatievisie ontwikkelen

Definitie en betekenis

Wat is een organisatievisie? Een organisatievisie definiëren wij bij voorkeur aan de hand van een aantal kenmerken.

  • Het gaat over hoe u uw organisatie ziet richting de toekomst met daarbij een tweeledige insteek namelijk  hoe ziet u de markt richting de toekomst hoe sluit u daar op aan met uw organisatie? Anders gezegd: hoe ontwikkelt de marktbehoefte / klantbehoefte zich en hoe kunt u daar als organisatie in voorzien?
  • Organisatievisie gaat over kansen die benut kunnen worden om een ideale eindsituatie te bereiken en over competenties die hiervoor nodig zijn.
  • Een visie hoort te inspireren; binnen het bedrijf om mee te werken, om de visie te realiseren en daarbuiten om betrokken te blijven.
  • Een bedrijfsvisie of organisatievisie geeft richting en duidelijkheid. Het heeft te maken met de eerste pijler van een stabiel management namelijk het managen van richting.
  • De visie van de organisatie (wat willen we bereiken en waar gaan we voor?) is afgeleid van de missie van de organisatie: waar staan we voor? De ontwikkeling van de missie gaat vooraf aan het ontwikkelen van de organisatievisie.

Bent u een visionair?

Bent u een visionair? Is dat een kernkwaliteit die bij u past? Dan hebt u waarschijnlijk een helder beeld over de toekomst hetzij uw persoonlijke toekomst of de toekomst van uw organisatie. Maar er zijn meer kenmerken. Wellicht:

  • kunt u ideeën en gedachten snel omzetten in een bepaalde strategie
  • bent u proactief en kunt u goed anticiperen op ontwikkelen
  • passen competenties als omgevingsbewustzijn, organisatie sensitiviteit goed bij u
  • bent u een toekomstdenker

De kernvraag is WAT en niet HOE

Kernvraag bij het ontwikkelen van organisatievisie is WAT u wilt bereiken met uw organisatie nadat u de eigen organisatie en de omgeving waarbinnen uw organisatie opereert hebt ingeschat. Hoe u dat wilt ontwikkelen doet niet ter zake wanneer u de organisatievisie neerzet. Dit wordt pas belangrijk bij de ontwikkeling van de strategie. Organisatiedoelen worden geformuleerd nadat de strategie is uitgezet.

Wat hebben we ervoor nodig?

Wat hebben we nodig bij het ontwikkelen van een organisatievisie? In ieder geval:

  • onorthodox en onconventioneel denken
  • out of the box denken
  • durf en moed

Voorbeeld

Een organisatievisie hoeft geen ellenlang verhaal op papier te zijn. Evenmin moet de visie van de organisatie een theoretisch verhaal zijn. We nemen een voorbeeld van de visie van  Microsoft: op ieder bureau staat een computer met Microsoft-software.

Leerdoel training visie en strategie

Bekijk de leerdoelen voor leidinggevenden, managers, directies en ondernemers inzake de training visie en strategie.

Andere leerdoelen visie- en strategieontwikkeling

Training visie- en strategieontwikkeling

Bekijk de mogelijkheden van onze training gericht op visie- en strategieontwikkeling. .

Visie en strategie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens