Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Strategie en strategisch plan voor jouw organisatie leren maken?

De strategie van jouw organisatie is de wijze waarop je vorm wilt geven aan de organisatievisie (en MISSIE) en de daaruit voortvloeiende doelstellingen. Vaak is dit een taak voor directieleden, managers, leidinggevenden of ondernemers.

Doelen en strategie

De strategie van een bedrijf is afhankelijk van gestelde organisatiedoelen en een strategisch plan is in feite een plan waarin omschreven staat hoe je de doelstellingen wilt vormgeven. Centraal bij de formulering van de strategie is: hoe ga je de organisatiedoelstellingen vormgeven? Een strategisch plan is dus een plan waarin de aanpak en werkwijze beschreven staat hoe je bepaalde doelen bereikt. Mogelijke inhoud:

  • Welk beleid moet je ontwikkelen om de doelen te bereiken?
  • Hoe en op wat voor wijze wil je de organisatiedoelen verwezenlijken?
  • Wat voor maatregelen moet je nemen?

Strategie

Doe de leiderschapstest!

Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!

Leiderschapstest

Cultuurscan

Wil je de online cultuurscan starten? Het helpt je om inzicht te krijgen in de kracht van jouw organisatie. Doe de gratis cultuurscan!

Start de cultuurscan

Training en coaching gericht op leiderschap

Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.

Leiderschapsontwikkeling

Wanneer?

Wanneer maak je een strategisch plan? Op het moment dat je overeenstemming hebt binnen jouw managementteam, directieteam of team van aandeelhouders over de visie en de missie van de organisatie. Het heeft geen zin te praten over HOE je iets wilt bereiken (strategie) zonder dat er overeenstemming is over WAT (visie en doelen) je wilt bereiken en WAAROM (missie) je iets wilt bereiken!

Basis voor het operationele management

De strategie voor de organisatie is de basis voor het dagelijkse en operationele management. Belangrijk is dus om strategie te vertalen in operationele zin (praktisch en pragmatisch). Op alle onderdelen van jouw bedrijf kun je het strategisch plan toepassen.  Een strategisch bedrijfsplan omvat doorgaans een aantal sub onderwerpen zoals:

Al deze onderwerpen zijn direct verbonden aan de organisatievisie.

Voortdurend proces

De wereld verandert, de markt verandert, markt- en consumentenbehoeften veranderen: het ontwikkelen van strategie voor jouw organisatie is dus een voortdurend proces.

Aanvullend onderzoek

Soms is bij het formuleren van de strategie aanvullend onderzoek nodig zoals het marketingonderzoek, vestigingsplaatsonderzoek etc. De juiste informatie zorgt immers voor de juiste strategie.
 

Visionair leiderschap

Dit artikel is geschreven in de serie: visie- en strategieontwikkeling!

Visionair leiderschap

Modern leiderschap

Lees ook onze artikelen over modern leiderschap!

Modern leiderschap

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.