Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Strategie en strategisch plan voor uw organisatie leren maken?

De strategie van een bedrijf is afhankelijk van gestelde organisatiedoelen en een strategisch plan is in feite een plan waarin omschreven staat hoe u de doelstellingen wilt vormgeven. Vaak is dit een taak voor directieleden, managers, leidinggevenden of ondernemers.

Strategie

Betekenis is definitie

De strategie van uw organisatie is de wijze waarop u vorm wilt geven aan de organisatieVISIE (en MISSIE) en de daaruit voortvloeiende doelstellingen.  Centraal bij de formulering van de strategie is: hoe gaat u de organisatiedoelstellingen vormgeven? Een strategisch plan is dus een plan waarin de aanpak en werkwijze beschreven staat hoe u bepaalde doelen bereikt. Mogelijke inhoud:

  • Welk beleid moet u ontwikkelen om de doelen te bereiken?
  • Hoe en op wat voor wijze wilt u de organisatiedoelen verwezenlijken?
  • Wat voor maatregelen moet u nemen?

Wanneer?

Wanneer maakt u een strategisch plan? Op het moment dat u overeenstemming hebt binnen uw managementteam, directieteam of team van aandeelhouders over de visie en de missie van de organisatie. Het heeft geen zin te praten over HOE u iets wilt bereiken (strategie) zonder dat u overeenstemming is over WAT (visie en doelen) u wilt bereiken en WAAROM (missie) u iets wilt bereiken!

Basis voor het operationele management

De strategie voor de organisatie is de basis voor het dagelijkse en operationele management. Belangrijk is dus om strategie te vertalen in operationele zin (praktisch en pragmatisch). Op alle onderdelen van uw bedrijf kunt u het strategisch plan toepassen.  Een strategisch bedrijfsplan omvat doorgaans een aantal subonderwerpen zoals:

Al deze onderwerpen zijn direct verbonden aan de organisatievisie.

Voortdurend proces

De wereld verandert, de markt verandert, markt- en consumentenbehoeften veranderen: het ontwikkelen van strategie voor uw organisatie is dus een voortdurend proces.

Aanvullend onderzoek

Soms is bij het formuleren van de strategie aanvullend onderzoek nodig zoals het marketingonderzoek, vestigingsplaatsonderzoek etc. De juiste informatie zorgt immers voor de juiste strategie.

Leerdoel training visie en strategie

Bekijk de leerdoelen voor leidinggevenden, managers, directies en ondernemers inzake de training visie en strategie.

Andere leerdoelen visie- en strategieontwikkeling

Training visie- en strategieontwikkeling

Bekijk de mogelijkheden van onze training gericht op visie- en strategieontwikkeling. .

Visie en strategie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens