Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

De basis voor een goed functionerend management

Hoe creëer je als organisatie een goed functionerend en stabiel management? Hoe voorkom je onbalans in het managementteam? Hoe zorg je ervoor dat er vertrouwen in de organisatie ontstaat?

Vijf pijlers: balans in organisaties

Balans in organisaties en managementteamsVoor het creëren van een goed functionerend  management werken wij met een viertal thema’s die onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn namelijk. De leiderschapstest van De Steven brengt voor u persoonlijk maar ook op teamniveau in kaart waar uw kwaliteiten en sterke punten liggen.

  • Managen van richting

    Het management van richting is de visie en strategie uitzetten. Waar wilt u als organisatie naar toe? En ziet u kansen om op ontwikkelingen in te spelen? Hoe ziet uw strategie eruit? Lees verder: managen van richting

  • Managen van resultaat

    Het managen van resultaat is hoe u de visie en strategie omzet in doelstellingen. Kunt u aan de medewerkers uitleggen wat er van hen verwacht wordt? Kunt u ze stimuleren en motiveren? Lees verder: managen van resultaat

  • Managen van de relatie

    Het managen van de relatie is de mate waarin u aandacht en tijd neemt voor uw medewerkers. Hebt uoog voor hun ontwikkeling en doorontwikkeling? Weet u ze erbij te betrekken? Lees verder: managen van de de relatie

  • Managen van processen

    Het managen van processen is de mate waarin u oog hebt voor de weg 'ernaar toe'. De doelen zijn helder. Maar hoe komt u daar? Lees verder: managen van het proces.

De vijfde pijler voor balans: vertrouwen

Door deze vier elementen goed in te richten ontstaat de vijfde pijler namelijk: managen van vertrouwen. Bij onbalans in de vier elementen ontstaan er verwarring en wantrouwen.

Onbalans in organisaties

We hebben nog geen leidinggevenden ontmoet die op de vier pijlers een gelijkmatige score vertonen. Doorgaans zijn er twee of drie pijlers die bijzonder sterk zijn ontwikkeld. Daarom is het goed voor de eigen bewustwording om te weten waar de kracht en de zwakte ligt van uw leidinggevende capaciteiten.

  • Een leidinggevende die te resultaatgericht werkt (te doelgericht) verliest al snel de onderlinge relaties uit het oog of heeft te weinig oog voor de interne processen.
  • Een leidinggevende die te procesgericht is, keert zich teveel naar binnen. Bijzaken worden hoofdzaken en de gestelde doelen worden snel uit het oog verloren.
  • Wanneer de leidinggevende te gericht is op de richting, de visie en de strategie is de kans bijzonder aanwezig dat de dagelijkse operationele gang van zaken te weinig aandacht krijgt.
  • Wanneer de leidinggevende te gericht is op de relatie dan ontstaat er een niet professionele houding ten opzichte van elkaar en worden zakelijk gestelde doelen onvoldoende gerealiseerd.

Onbalans in het managementteam

Onbalans in het Managementteam ontstaat wanneer teveel managers met vergelijkbare competenties en kwaliteiten bij elkaar gezet worden. Goede tegenpolen is van belang bij de samenstelling van uw managementteam.

Management Development

Bekijk de mogelijkheden voor Management Development!

Management Development

Trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens