Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Managen processen: doelstellingen | planning |  werkinstructie

Een goed functionerend management bepaalt heeft aandacht voor processen. Het managen van processen is de concrete vertaling van doelstellingen naar planning, procesbeschrijving, werkinstructies etc. De doelen zijn bepaald, de richting is duidelijk. Door de processen te managen bepaalt u ‘de weg ernaar toe’. Het managen van processen is de concrete vertaling van doelstellingen naar planning, procesbeschrijving, werkinstructies etc.

Effectieve planning en organisatie

Een effectieve planning en organisatie is belangrijk voor het managen van processen.

Planning en organisatie

Welke kwaliteiten hebt u nodig om processen te managen?

Balans in organisatiesOm de processen te managen moet u beschikken over de volgende kwaliteiten:

  • Mate van procesgerichtheid

    Procesgerichtheid drukt uit in wat voor mate u gericht bent op het proces zelf. De doelstelling kan helder verwoord zijn maar met procesgerichtheid wordt vooral ‘de weg ernaar toe’ bedoeld. Welke stappen moet ik ondernemen om het gewenste doel te halen? Hoe ziet de planning eruit van al deze stappen? Iemand die zeer procesgericht is, zal oog hebben voor details. Hij/zij is punctueel, houdt van orde structuur, laat niet snel iets aan het toeval over.

  • Vastleggen

    De mate van vastleggen is bepalend voor het managen van processen. In hoeverre geeft u werkinstructies en legt u deze vast op papier. Zijn de procedures goed omschreven die we hebben afgesproken? Worden de gemaakte werkafspraken vastgelegd? Mocht er verschil van mening zijn over de werkwijze: waar staat dan beschreven wat we samen hebben afgesproken? Bevestigt u de afspraken die u gemaakt hebt met uw medewerkers? Wanneer er verschil van mening is, grijpt u dan terug op een document waar staat omschreven wat u precies hebt afgesproken?

  • Controleren en bewaken

    Doelen stellen is belangrijk. Mensen erop durven aanspreken wanneer ze niet behaald worden eveneens. Toch is er nog een aspect dat net zo belangrijk is namelijk: controle en bewaken. Zeg maar: erop toezien of de gestelde doelstellingen worden bereikt en bewaken of gemaakte afspraken worden nageleefd. Dat omvat tevens dat u zorgt dat u geïnformeerd bent over. U houdt de deadlines goed in de gaten en spreekt mensen erop aan wanneer ze niet gehaald worden.

Balans in uw managementteam

Dit artikel is geschreven in de serie: balans in uw organisatie en managementteam.

Balans organisatie en management

Management Development

Bekijk de mogelijkheden voor Management Development!

Management Development

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens