Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Belemmeringen bij organisatieveranderingen

Belemmeringen om veranderingen in organisaties door te voeren zijn er genoeg. Als leidinggevende, directie of managementteam hebt u daar een taak en verantwoordelijkheid in. Veranderingen in uw organisatie kunnen stagneren wanneer u deze verantwoordelijkheid niet neemt.

Belemmeringen bij organisatieveranderingen

Verandering: u ontkomt er niet aan!

Iedere organisatie verandert: ook uw organisatie zal mee moeten in de vaart der volkeren. Voortdurende innovatie is nodig maar ook nieuwe wet- en regelgeving, veranderde klantbehoeften, nieuwe technologieën  zorgen ervoor dat uw organisatie veranderen moet.

Gedragsverandering

Gedragsverandering is één van de moeilijkste aspecten bij organisatieverandering. Die nieuwe machine is nog wel een keer aangeschaft en geïnstalleerd en het nieuwe softwarepakket (hoe ingewikkeld het bij u ook zal zijn) is op enig moment wel geïmplementeerd binnen de organisatie. Gedragsverandering duurt langer. Omdat het over de zachte factoren binnen uw organisatie gaat zoals cultuur en interne communicatie. Daarbij kunt u denken aan veranderingen op het terrein van kwaliteitsverbetering, veiligheid, hygiëne of milieu.

Voorbeelden van stagnerende factoren

We noemen enkele voorbeelden van mogelijke belemmerende factoren:

  • U wilt de verandering te snel doorvoeren en u onderschat de impact die de wenselijke verandering heeft op uw medewerkers
  • U hebt te weinig oog voor de weerstand die verandering kan oproepen in de organisatie
  • U bent louter rationeel bezig en u gaat voorbij aan de onderbuikgevoelens binnen uw bedrijf
  • De doelen die u hebt geformuleerd zijn voor uw medewerkers niet concreet maar veel te abstract
  • De wenselijke verandering is niet duidelijk: medewerkers weten niet wat ze morgen nu precies anders moeten doen dan gisteren.
  • U hebt te weinig aandacht besteed aan het creëren van draagvlak en commitment
  • Er zit teveel oud zeer binnen de organisatie van vroeger uit en dat is nog steeds een belemmering voor een aantal mensen
  • U hebt te weinig aandacht aan uw middenkader besteed die een cruciale rol speelt bij het doorvoeren van veranderingen

Training verandermanagement

Voor leidinggevenden ontwikkelden wij de training leidinggeven aan veranderingen. Bekijk leerdoelen voor de training verandermanagement.

Training verandermanagement

 

Omgaan met verandering

Voor leidinggevenden en medewerkers ontwikkelden wij de training omgaan met veranderingen. Bekijk leerdoelen voor de training omgaan met veranderingen.

Training omgaan met veranderingen

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens