Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Beoordelingsgesprek: wat is dat?

Een beoordelingsgesprek wordt gevoerd tussen de direct leidinggevende en de medewerker. Maar wat is een beoordelingsgesprek precies, wat is het doel en wat zijn de specifieke kenmerken?

Doel van het gesprek

Het doel van het beoordelingsgesprek is: het functioneren van de medewerker te beoordelen en de uitkomst van het gesprek vast te leggen in een gespreksverslag. Uiteindelijk ligt er nog een doel aan ten grondslag namelijk: functioneren bevorderen.

Hoe vaak voer je zo'n gesprek?

In de meeste organisaties wordt 1x per jaar een beoordelingsgesprek gevoerd. Sommige bedrijven doen het vaker dan 1x per jaar, bijvoorbeeld twee keer.

Doel

Het doel van het beoordelingsgesprek is om optimaal functioneren te bevorderen en presteren te vergroten.

Beoordelingsgesprek: wat is dat?

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Kenmerken gesprek

Een kenmerk van een beoordelingsgesprek is het eenzijdige karakter. Dat betekent dat de medewerker het uiteindelijk moet doen met de beoordeling van de leidinggevende. Hij/zij mag het ermee oneens zijn maar of dat in de praktijk veel zoden aan de dijk zet, valt te betwijfelen. Dat is tevens het verschil met het functioneringsgesprek wat meer een tweezijdig karakter heeft.

Verantwoordelijkheid leidinggevende

De eenzijdigheid vergroot nadrukkelijk de rol en verantwoordelijkheid van de leidinggevende. De medewerker zit namelijk in een afhankelijkheidspositie en kan er vaak weinig tegen doen wanneer de beoordeling negatief of slecht uitpakt. Bezwaar maken kan maar of het helpt is vers twee. Leidinggevenden moeten dus vaardig zijn in het beoordelen van medewerkers.   Inzicht en bewustwording is belangrijk:

Verantwoordelijkheid werkgever

Hoewel de werkgever het laatste woord heeft over het al dan niet goed functioneren van de medewerker, toch wordt naar mijn mening onderschat wat de verantwoordelijkheid van de werkgever is om goed functioneren te bevorderen en te stimuleren. Werkgevers kunnen goed functioneren zowel bevorderen als belemmeren. Kortom: de voorwaarden voor goed functioneren moeten kloppen en daarin heeft de werkgever c.q. leidinggevende een belangrijke rol.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Gratis webinar persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling is zoveel meer dan het volgen van een cursus of opleiding. Het is ook bewustwording van wie jij bent, wat bij je past, waar jouw kracht ligt en wat je juist niet moet doen. De webinar persoonlijke ontwikkeling kun je gratis terugkijken.

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Assertiviteit
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Leiderschap

Bekijk alle e-books

Webinars terugkijken?

Via de webshop kun je webinars terugkijken. Bekijk de volgende webinars:

  • Authentiek communiceren: hoe doe je dat?
  • Hoogbegaafdheid op de werkvloer
  • Zorg dat je loopbaan geen doodlopende weg wordt
  • Assertiever worden: hoe doe je dat?
  • Leerdoelen: hoe formuleer je die?
  • Kwaliteiten en persoonskenmerken
  • Is jouw kind hoogbegaafd?
  • Teamontwikkeling: van tobteam naar topteam
  • Verbetertraject bij disfunctioneren
  • Timemanagement
  • Delegeren en loslaten (voor leidinggevenden)
  • HSP en persoonlijk leiderschap
  • Functioneren en beoordelen (voor leidinggevenden)
  • Jezelf profileren: hoe doe je dat?
  • Omgaan met stress en verandering
  • 20xZ: zelfvertrouwen, je zelfverzekerd voelen, zelfaanvaarding

Bekijk alle webinars

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.