Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

ZZP-ers halen onvoldoende opdrachten binnen

Onvoldoende opdrachten en orders voor de ZZP-er. Het komt op grote schaal voor. Onlangs hoorden we van een bijeenkomst waar een zaaltje vol gecertificeerde coaches en mediators aanwezig waren.  De vraag: wie heeft er een levensvatbaar bedrijf waar je volledig van kunt bestaan kon slechts door 3 personen met ja worden beantwoord. De rest had onvoldoende werk en orders.

Wie iets toevoegt heeft orders en werk

De basis voor ieder bedrijf en dus ook voor iedere ZZP-er. Wat voegt u toe? Voegt u iets toe? Kunt u benoemen wat u toevoegt? Oftewel: uw bedrijf heeft bestaansrecht wanneer u daadwerkelijk iets toevoegt. Hebt u geen werk of onvoldoende orders? Dan draaien wij het om: u voegt te weinig of niets toe (oorzaak 1) of het is niet bekend (of onduidelijk) wat u te bieden hebt (oorzaak 2 en 3).

Coaching succesvol bedrijf voor ZZP-ers

De praktijk van alledag

Onvoldoende omzet en orders voor ZZP-ersWat we om ons heen zien is dat veel ZZP-ers erg enthousiast zijn bij de start van hun bedrijf. De inschrijving bij de Kamer van koophandel is achter de rug, de website is gestart, de visitekaartjes zijn gedrukt en dan?  In korte tijd slaat het enthousiasme om in teleurstelling en frustratie.  Hoe kan dat nu?

Oorzaken te weinig orders

We noemen een negental oorzaken voor het scoren van onvoldoende omzet:

  • Roze wolken en een te rooskleurige voorstelling van zaken

    Wij verbazen ons vaak over het ongebreideld opportunisme waarmee men aan de slag gaat. Het ondernemerschap lijkt zo mooi. Eindelijk heeft men de vrijheid die men al zo lang wenste.  Echter: het beeld klopt niet. Vrijheid is er pas wanneer het bedrijf goed loopt en wanneer er inkomsten zijn zodat in het levensonderhoud kan worden voorzien.

  • Te weinig zakelijk

    Men start heel vaak zonder een plan.  Die hebt u wel nodig. Een businessplan met een realistische prognose van inkomsten en uitgaven. Ook een plan hoe u deze inkomsten denkt te verwerven. Kortom: visie, missie en strategie ontbreekt.

  • Verkeerde marketing en strategie

    Wat we vaak zien is de verkeerde marketing.  Neefjes of nichtjes of zolderkameramateurs sleutelen een website in elkaar en dat is het dan. Wat er op deze website moet komen te staan, hoe het moet worden aangepakt: men heeft er geen idee van.

  • Lanterfanten achter linkedin en facebook

    We noemen het maar even lanterfanten achter de sociale media. Berichten delen op facebook (zonder enig idee waarom en hoe),  connecties maken op linkedin. Nou dat was het dan zo  ongeveer.

  • Bezig zijn met zaken die er niet toe doen

    Weken aan de slag met visitekaartjes, de kleur van het logo, de huisstijl, belettering van de auto, de layout van de homepage.  Soms speeltjes laten maken als pennen en schrijfblokken. Kortom: ZZP-liefhebberij die er niet toe doet en die geen enkele order binnen brengt.

  • Geen idee van het dienstenaanbod wat men gaat aanbieden

    Een volgende reden is dat men vaak geen idee heeft van welke diensten men wil aanbieden. Dat betekent: geen idee waar de eigen kracht ligt, wat de eigen identiteit is, waar de eigen sterke en zwakke punten liggen.

  • Gebrek aan focus

    Wie succesvol wil zijn, zal zich moeten focussen op zijn core business. Dus op dat stuk waar uw kracht ligt.

  • Zinloos netwerken

    Vervolgens gaat men zogenaamd netwerken. En netwerken noemen we in dit geval zinloos netwerken want men zoekt de categorie ouwe-jongens-krentebrood op. Kortom: mensen die weinig tot niets kunnen betekenen.

  • Gebrek aan intrinsieke motivatie

    Wat we ook vaak zien is een schromelijk gebrek aan intrinsieke motivatie. Gebrek aan discipline, inzet, doorzettingsvermogen, ambitie en initiatief. In een aantal gevallen heeft de ZZP-er nog een werknemersmentaliteit en geen ondernemersmentaliteit.  Wat is het verschil? Ondernemers halen zekerheden uit zichzelf en niet uit de externe omgeving. Werknemers halen zekerheden uit externe factoren zoals een arbeidscontract.

Noodgrepen

Vervolgens komt de noodkreet: 'het loopt niet met mijn bedrijf'. De schrik zit er een beetje in. En wat gaat men doen:

  • het dienstenaanbod aanpassen of uitbreiden
  • een andere website opzetten (maar wederom zonder plan of idee waarom)

Na enige tijd stopt men ermee onder het mom: 'er is geen markt voor'.

Coaching ZZP-ers

Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching van ZZP-ers.

ZZP-coaching

Trainingen en coaching

Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching gericht op organisatieontwikkeling en leiderschap

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens