Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Uzelf profileren en positioneren als ondernemer

Jezelf profileren en positioneren als ondernemer en ZZP-er is nog niet zo heel eenvoudig. Waarom niet? Omdat het over uzelf gaat! Wat uzelf normaal en gewoon vindt, past bij uw profilering. Daarom is de kans groot dat u zelf niet in staat bent om uw eigen profiel te schrijven. Beter is om hulp in te roepen van mensen in uw omgeving of van een extern deskundige. Ook hier geldt: Welke kapper knipt zichzelf?

Ondernemer en uzelf positioneren of profileren

Basis: wat vanzelf gaat

De basis voor uw profiel is datgene wat vanzelf gaat. Dat is eigenlijk alles wat u zo vanzelfsprekend vindt dat u er niet meer bij nadenkt. Soms stelt men de vraag wat u nu onderscheid van anderen. Het antwoord: dat stuk wat u zelf niet meer ziet omdat het behoort bij uw eigen-aardigheden (en vaardigheden), wat u zo typeert en kenschetst, wat u karakteriseert. Profileren is datgene markeren waar uw sterke punten liggen en in beeld brengen waar uw kennis en kunde uit bestaat.

Alles wat aandacht krijgt groeit!

Misschien kent u de uitdrukking ook wel: alles wat aandacht krijgt groeit. Dat is helemaal waar! Wanneer u aandacht aan uw planten of bomen geeft, groeien ze! Dat geldt ook voor ondernemers. Toch zit hier ook een hardnekkig misverstand. Te vaak komen wij nog tegen dat ondernemers in beeld brengen wat niet bij ze past. Ze brengen diensten onder de aandacht die niet vanzelf gaan of ze profileren zich op een manier die niet bij ze past. Als het klopt dat alles groeit wat aandacht krijgt, dan geldt dat zeker hier! Weet u wat groeit wanneer u zich onjuist profileert? De verwarring groeit! Een onjuiste positionering kan ervoor zorgen dat u:

  • opdrachten krijgt die niet bij u passen (waardoor u via/via kanaal onvoldoende gaat lopen)
  • te weinig orders krijgt

Profileren is specificeren

Uzelf profileren is specificeren waar uw kracht ligt, wat uw diensten zijn die u aanbiedt.  Een valkuil zien we alom om ons heen. Ondernemers profileren zich niet op de diensten die zij aanbieden maar op de doelgroep waarin ze actief zijn. Het gevaar is dat u zichzelf daardoor ook uitsluit voor bepaalde klanten en prospects. Stel u bent specialist in communicatie en u profileert zich ook als ondernemerscoach. Dat veronderstelt dat mensen die geen ondernemer zijn niet bij u terecht kunnen! Op zich niet erg wanneer u alleen maar ondernemers coacht en begeleid. Wanneer dit niet zo is, is het niet goed om met dit soort typeringen te werken. De longarts brengt in beeld wat hij/zij doet en waar zijn specialisatie ligt. Maar hebt u wel eens gezien: longarts voor hoogopgeleiden?

Dit voorbeeld kunt u doortrekken naar de HSP-coach, de coach voor hoogopgeleiden of de coach voor hoogbegaafden. Het heeft niet direct met uw profilering te maken maar met de doelgroep waar u voor werkt. Wanneer u bij deze doelgroepen in beeld wilt komen, zijn er andere manieren.

Specificeren, markeren en profileren heeft dus ook een keerzijde. Wanneer de fotograaf markeert dat hij/zij gespecialiseerd is in bruidsfotografie dan roept dat het beeld op dat u voor een bedrijfsreportage niet bij die fotograaf moet zijn. Het is dus uitermate van belang om uzelf juist te profileren.

Trainingsbureau of coachingsbureau starten?

Wilt u een trainingsbureau of coachingsbureau starten?

Trainingsbureau starten?

Voorbeeld positionering

Positioneren als ondernemer

Hiernaast ziet u een voorbeeld van positionering van een fotograaf via het trechtermodel. In de bovenste laag ziet u het woord fotograaf. Daarna gaan we dat uitwerken: bruidsfotografie en in dit geval rouwfotografie. Daarna gaat u per onderwerp weer verdiepen. Bruidsfotografie kunt u weer verdiepen en uitdiepen. Rouwfotografie ook.

Nu gaat het nog steeds over: wat u doet. Anders gezegd: het gaat over wat uw diensten zijn. Dat zegt nog niets waarom een prospect bij u aanklopt.

De vraag is natuurlijk: wat onderscheidt u van de ander? Zullen we de fotograaf even aanhouden in dit voorbeeld? Het onderscheid is niet dat een fotograaf bruidsfotografie doet. Honderden fotografen doen bruidsfotografie. U moet ook niet met algemeenheden komen zoals: de klant staat bij ons centraal. Wee u gebeente als dat niet het geval zou zijn.

Hulp nodig?

Hebt u hulp nodig om uzelf te profileren? Wij kunnen u van dienst zijn:

Meer weten? Neem contact met ons  op!

Contact!

Hoe onderscheidt u zich?

Uzelf onderscheiden van anderen

Wat zou u dan onderscheiden? Dat stuk wat vanzelf gaat! Een fijnzinnige compositie, een scherp oog voor details. We gebruiken bewust het voorbeeld van de fotograaf omdat een fotograaf zijn werk kan laten zien net als de hovenier, straatmaker etc. Dat is voor de coach, accountant of trainer vaak weer wat moeilijker.

Uw website en Linkedin

Weet u wat het op uw website net zo werkt als bij u persoonlijk? Via het trechtermodel kunt u uw menu opbouwen. Maar het geldt ook op Linkedin. Daar krijgt u maximaal 120 tekens ter beschikking in de kopregel. Op zich moet dat genoeg zijn! Kijkt u maar eens om u heen hoe vaak deze kopregel verkeerd wordt gebruikt, niet wordt benut.

Gevolg kan zijn dat u onvoldoende in beeld komt:

  • als zzp-er
  • als ondernemer
  • als sollicitant

Coaching ZZP-ers

Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching van ZZP-ers.

ZZP-coaching

Trainingen en coaching

Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching gericht op organisatieontwikkeling en leiderschap

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens