Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Verkoop- en acquisitietraining voor ZZP-ers

De Steven biedt ZZP-ers coaching en begeleiding bij acquisitie. Tal van ZZP-ers, worstelen met de omzetvraag. Zij hebben moeite om te acquireren. Die moeite bestaat uit een aantal aspecten namelijk:

  • ze kunnen zich er moeilijk toe zetten om te acquireren
  • als ze al zover komen dan voelen ze zich snel afgewezen wanneer het niet direct tot resultaat leidt
  • ze halen te weinig uit de gesprekken

Voorkom uitstelgedrag

En omdat ze dat allemaal moeilijk vinden, wordt er bijzonder veel aandacht besteed aan de website, een mogelijke brochure, het visitekaartje en een prachtige filosofie. Maar dan? U kunt moeilijk bij uw PC gaan wachten tot GOOGLE u bovenaan in de ranking heeft gezet met uw eenmanszaak.

omzet acquisitie en verkoop voor ZZP-ersDe noodzaak van verkoop en sales: zonder contact geen contract

Toch is acquisitie van groot belang. Hoe u het ook wilt doen: acquisitie moet! Wat u ook bedenkt aan folders, brochures, advertenties, tweets, linkedin, internetsites: in de dienstverlening staat of valt het met persoonlijk contact. Heel eenvoudig: er is geen kind geboren zonder contact (zelfs in deze digitale tijd lukt het niet om via Twitter zwanger te worden) en er zal ook geen klant geboren worden zonder dat er contact is.

Graag wil ik met u naar het begrip wat ik genoemd heb ‘Adam en Eva Sales’. In zijn boek ‘acquisitie voor professionals’ beschrijft Jan-Willem Seip (Vendicum) in interviewvorm wat ik daarmee bedoel (Uitgeverij: Haystack, ISBN: 978-90-7781-19-4). Een paar uitgangspunten:

  • Acquisitie plegen is vooral inzichtelijk maken wat je goed kunt. Zodra een prospect dat helder voor ogen krijgt, is hij tevreden. ‘Je hebt de Aldi, de Praxis en uw bedrijf. Klanten moeten weten wanneer ze naar de Aldi moeten gaan, naar de Praxis en wanneer ze bij u moeten zijn.’
  • Doe alleen koude acquisitie wanneer het vriest. Koude acquisitie is kostbaar, tijdrovend en levert in verhouding te weinig op.
  • Veel acquisitie (het verwerven van) is ingeruild is voor inquisitie (het vervolgen van). Organisaties worden bedolven onder de telefoontjes, brochures en e-mails van aanbiedingen waar men niet op zit te wachten.
  • Probeer met een klant juist een lange termijn relatie op te bouwen op gemoedelijke, vriendelijke manier. De vraag “zullen we eens een afspraak maken” heb ik vervangen door “vindt u het zinvol om een keer een afspraak te maken”.

Website voor ZZP-ersInternetsite en de ZZP-er

De Steven ondersteunt ZZP-ers bij het realiseren van een succesvolle website. Voor ZZP-ers biedt internet talrijke kansen mits voor de juiste aanpak wordt gekozen. En helaas: dat is vaak niet het geval.

Wilt u de valkuilen voorkomen waar anderen mee te maken hadden? Laat u dan goed adviseren!

Netwerken voor de ZZP-er

Moet je als ZZP-er lid worden van de businessclub, zakenclub, commerciële club? Je moet toch netwerken als ondernemer? Of zijn er alternatieven? Past het bij u? Is commercieel netwerken te leren?

U moet helemaal ‘niks’. Vaak wordt dit de ZZP-er aangepraat is mijn optiek. Maar de eerste vraag is: past dit bij u?

Dan moet u dit zeker gaan doen! Past dit niet bij u? Waarom zou u dit gaan doen? Het resultaat is namelijk: u ziet er tegenop of u haalt er niks uit en u bent het geld ook nog kwijt voor lidmaatschappen.

  • Bent u iemand die iedere week graag ’s ochtends om 7 luncht met andere collega-ondernemers?
  • Bent u iemand die gemakkelijk op tal van andere mensen afstapt?
  • Bent u iemand die daadwerkelijk resultaat uit dergelijke bijeenkomsten haalt?
  • De praktijk

    Toen ik ca. 15 jaar geleden bij een HRM adviesbureau werkte, was men lid van een geoutilleerde businessclub waar – ook ik – wekelijks naar toe ging (moest). Een paar dingen die opvielen: a. veel ondernemers praten wekelijks met dezelfde personen b. veel ondernemers hebben geen doelstellingen voor een dergelijke bijeenkomst We brachten een wijziging aan: wanneer we een dergelijke bijeenkomst bezochten was de doelstelling om met 10 personen te praten die we nog niet eerder gesproken hadden en we wilden met vijf mensen minimaal een afspraak zien te krijgen. Resultaat: we kwamen na 1 bijeenkomst soms samen met 25 afspraken thuis.

    Doe wat bij u past en waar u goed in bent! Past een zakelijk netwerk minder of niet bij u dan zou u wat anders kunnen verzinnen. Voorbeelden:

    • een collega-ondernemer heeft als hobby om te schrijven over zijn vakgebied. We adviseerden om doelstellingen te formuleren voor het schrijven van een aantal E-books. Resultaat: de ondernemer ging omzet scoren door E-books als free-publicity op de markt te zetten.
    • een collega-ondernemer is bijzonder geschikt voor het houden van lezingen of presentaties over zijn vakgebied. We adviseerden om doelstellingen te formuleren voor het houden van lezingen voor commerciële clubs. Resultaat: de ondernemer ging netwerken door het houden van lezingen en het verzorgen van presentaties.

Coaching ZZP-ers

Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching van ZZP-ers.

ZZP-coaching

Trainingen en coaching

Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching gericht op organisatieontwikkeling en leiderschap

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens