Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Instructievaardigheden: instrueren of instructie geven

Instructievaardigheden: instrueren of instructie geven is een vaardigheid die je als leidinggevende soms moet beheersen in jouw functie. Maar wat is instrueren precies? Instructie geven is vertellen wat iemand moet doen en hoe iemand iets moet doen.

Wanneer belangrijk?

Instructievaardigheid speelt een rol bij het inwerken van nieuwe medewerkers, Het is een stijl van coachend leidinggeven bij beginners (d.w.z. beginners aan een nieuwe taak die geleerd moet worden). Ook bij het delegeren van taken is instructie van groot belang.

Instructievaardigheden: instructie geven en instrueren

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?

Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Communicatietraining voor leidinggevenden

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining voor leidinggevenden

Uitleggen

In feite is instructie geven uitleggen in een aantal stappen. Belangrijk is om te weten wat je wilt uitleggen of wat je wilt instrueren, aan wie en waarom. Ik zou ook kunnen zeggen: wat is het doel van de instructie?

Structuur

Iedere instructie heeft een logische structuur nodig. Er dient een opbouw te zitten in de instructie die een duidelijke kop en staart heeft. Belangrijk is om aan te sluiten bij het niveau en de vaardigheden van de medewerker. Je dient als leidinggevende te kunnen inschatten waar jouw medewerker zich bevindt qua kennisniveau en niveau van vaardigheden.

Valkuilen voor de leidinggevende

Ik noem enkele valkuilen voor de leidinggevende:

  • Je slaat bepaalde stappen over omdat je te bekend bent met de materie of taken
  • Je neemt jezelf als uitgangspunt (en je gaat ervan uit dat de medewerker zaken aanleert zoals jij zaken aanleert)
  • Je gaat er vanuit dat de medewerker bepaalde zaken al weet of begrijpt
  • Je gaat te snel oftewel: jouw tempo is te hoog
  • Je weidt teveel uit bij bepaalde onderwerpen
  • Je bent ongeduldig
  • Je trekt te weinig tijd uit voor de instructie
  • Je demonstreert teveel en je laat de medewerker te weinig doen

Nieuwe taken leren

Voor medewerkers is nieuwe taken leren leuk maar ook best een beetje spannend. Een sfeer van vertrouwen en veiligheid is dus van belang om iets nieuws te leren. Daarom is het belangrijk dat de medewerker zich op zijn/haar gemak voelt. Als leidinggevende speel je daar een belangrijke rol in.

Een actieve rol voor de medewerker is van belang. Leren is voordoen, doen en nadoen.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining voor leidinggevenden

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.