Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Verwachtingen bespreekbaar maken

Vaak verwachten we van alles van elkaar maar vergeten we om dit met elkaar te bespreken. Daardoor ontstaat er onduidelijkheid en uiteindelijk soms onenigheid, teleurstelling en een conflict. Wilt u leren om verwachtingen bespreekbaar te maken en wilt u uw communicatieve vaardigheden verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Subjectief

Verwachtingen bespreekbaar makenVerwachtingen zijn altijd persoonlijk en persoonsgebonden en worden gemaakt in onze eigen werkplaats: 'tussen de oren'. Soms hebben we verwachtingen van elkaar zonder dat we ons daar altijd van bewust zijn. Ze sluimeren als het ware. Maar zoals wij verwachtingen kunnen hebben van iemand anders, heeft de ander ook verwachtingen van ons.

Bespreken is communicatie

In het kader van goede relaties is het belangrijk om verwachtingen te bespreken. Een aantal situaties is denkbaar:

  • verwachtingen zijn niet duidelijk over en weer maar het bespreken van verwachtingen geeft duidelijkheid
  • verwachtingen zijn wel duidelijk maar we verschillen van inzichten
  • verwachtingen zijn volkomen op elkaar afgestemd

In alle gevallen leidt het bespreken van verwachtingen tot duidelijkheid. En daaraan kunt u zien dat verwachtingen bespreken vooral communicatie is.

Zelf verantwoordelijkheid nemen voor eigen verwachtingen

Iedereen is zelf verantwoordelijk voor eigen verwachtingen. Een basisgedachte uit de autonomie.

Verwachtingen

Verwachtingen op de werkvloer

Ook op de werkvloer is het onderwerp verwachtingen niet onbelangrijk en juist daardoor moeten ze bespreekbaar worden gemaakt. Leidinggevenden moeten verwachtingen managen.

Verwachtingen managen.

In iedere relatie

Verwachtingen spelen in ieder type relatie een rol zowel thuis als op het werk:

  • Ouder-kind relatie
  • Partner-relatie
  • Werkgever-werknemer
  • Leidinggevende- medewerker
  • Collega’s onder elkaar
  • Binnen uw team

Aannames

Aannames zijn funest wanneer het over verwachtingen gaat. ‘je mag toch op zijn minst verwachten dat…..’ of ‘ik had verwacht dat je’.  Ons eigen verwachtingspatroon plakken we op de ander of de ander plakt zijn verwachtingen op ons en dan gaat het mis. Daarom: altijd navragen, nooit aannemen dat.

Gevolgen onduidelijke of verschillende verwachtingen

Wanneer verwachtingen onduidelijk zijn kan dat op termijn de relatie verstoren. Dat is ook het geval wanneer later blijkt dat er verschillende verwachtingen zijn. Gevolgen:

  • er kan teleurstelling ontstaan bij de één of bij de ander en het kan zelfs tot conflicten leiden
  • er ontstaan aannames: we nemen aan dat de ander zo reageert of we gaan ervan uit dat.......
  • er ontstaat ruis in de communicatie

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens