Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Instructievaardigheden: instrueren of instructie geven

Instructievaardigheden: instrueren of instructie geven is een vaardigheid die leidinggevenden vaak moeten beheersen in hun functie. Maar wat is instrueren precies? Instructie geven is vertellen wat iemand moet doen en hoe iemand iets moet doen.

Wanneer belangrijk?

Instructievaardigheden: instructie geven en instruerenInstructievaardigheid speelt een rol bij het inwerken van nieuwe medewerkers, Het is een stijl van coachend leidinggeven bij beginners (d.w.z. beginners aan een nieuwe taak die geleerd moet worden). Ook bij het delegeren van taken is instructie van groot belang.

Uitleggen

In feite is instructie geven uitleggen in een aantal stappen. Belangrijk is om te weten wat u wilt uitleggen of wat u wilt instrueren, aan wie en waarom. We zouden ook kunnen zeggen: wat is het doel van de instructie.

Structuur

Iedere instructie heeft een logische structuur nodig. Er dient een opbouw te zitten in de instructie die een duidelijke kop en staart heeft. Belangrijk is om aan te sluiten bij het niveau en de vaardigheden van de medewerker. U dient als leidinggevende te kunnen inschatten waar uw medewerker zich bevindt qua kennisniveau, niveau van vaardigheden.

Valkuilen voor de leidinggevende

We noemen enkele valkuilen voor de leidinggevende:

  • U slaat bepaalde stappen over omdat u te bekend met de materie of taken
  • U neemt uzelf als uitgangspunt (en u gaat ervan uit dat de medewerker zaken aanleert zoals u zaken aanleert)
  • U gaat er vanuit dat de medewerker bepaalde zaken al weet of begrijpt
  • U gaat te snel oftewel: uw tempo is te hoog
  • U weidt teveel uit bij bepaalde onderwerpen
  • U bent ongeduldig
  • U trekt te weinig tijd uit voor de instructie
  • U demonstreert teveel en u laat de medewerker te weinig doen

Nieuwe taken leren

Voor medewerkers is nieuwe taken leren leuk maar ook best een beetje spannend. Een sfeer van vertrouwen en veiligheid is dus van belang om iets nieuws te leren. Daarom is het belangrijk dat de medewerker zich op zijn gemak voelt. Als leidinggevende speelt u daar een belangrijke rol in.

Een actieve rol voor de medewerker is van belang. Leren is voordoen, doen en nadoen.

Leerdoelen communicatie voor leidinggevenden

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle leerdoelen voor leidinggevenden en managers.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens