Ontwikkelcyclus en beoordelingscyclus
De ontwikkelcyclus en beoordelingscyclus is cruciaal voor de doorontwikkeling en beoordeling van uw medewerkers. We onderkennen een aantal gesprekstypen: het doelstellingsgesprek, planningsgesprek, voortgangsgesprek en het functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek.
Afdelingsdoelen vertalen naar individuele doelstellingen
Belangrijk is om de afdelingsdoelstellingen die uw organisatie heeft door te vertalen naar individuele doelstellingen voor uw medewerker. Daarmee maakt u duidelijk wat van de medewerker verwacht wordt, wat de beoogde resultaten zouden moeten zijn. In veel organisaties wordt het planningsgesprek of doelstellingsgesprek benut om deze resultaten vast te leggen. In dit gesprek kunt u ook vastleggen wat de beoogde ontwikkeling is die de medewerker zou moeten doormaken.
Doelen stellen en doelen bewaken
Soms is het goed om voortgangsgesprekken te benutten om gestelde doelen uit het planningsgesprek te evalueren, te bewaken en soms te herzien. In ieder geval is het zo dat doelen formuleren op zich al lastig genoeg is voor veel leidinggevenden. Echter: doelen halen is ook een kunst. In ieder geval is het voortgangsgesprek een tweede HRM-instrument als mogelijkheid in de ontwikkel- en beoordelingcylcus van de medewerker.
Beoordelen
In feite gaat het om functioneren en beoordelen van medewerkers. Meer weten over beoordelen?
Functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek
Sommige organisaties combineren het functionerings- en beoordelingsgesprek. In andere organisaties worden ze afzonderlijk gevoerd. Maar wat is nu het verschil tussen al die gesprekstypen?
- in het planningsgesprek of doelstellingsgesprek legt u de doelen voor het komende jaar vast
- in het voortgangsgesprek kunt u de doelstellingen regelmatig tegen het licht houden
- in het functioneringsgesprek kijkt u samen terug op bijvoorbeeld een periode van een half jaar en vooruit richting het komende halfjaar
- in het beoordelingsgesprek kijkt u terug hoe het jaar verlopen is en geeft u daar een beoordeling aan
Uiteraard zijn er meerde gesprekstypen mogelijk binnen de gesprekkencyclus van personeelsgesprekken binnen organisaties. Te denken valt aan het persoonlijk ontwikkelgesprek.
Het gaat niet om de gesprekken: het gaat om functioneren
Duidelijk moet zijn dat het niet om de gesprekken gaat maar om het functioneren van de medewerker te bevorderen en te stimuleren. Door aandacht te besteden aan uw medewerkers bevordert u de duidelijkheid binnen uw organisatie. Medewerkers willen graag weten wat er van hun wordt verwacht maar ze willen ook graag horen hoe ze het doen. Dat geeft vertrouwen binnen de organisatie. Anderzijds hebt u er als organisatie belang bij om het maximale uit uw medewerkers te halen qua ontwikkeling en potentieel. Bovendien is het goed te houden in hoeverre de functieontwikkeling en de persoonlijke ontwikkeling synchroon loopt en in hoeverre u daar uw scholingsprogramma's op kunt afstemmen.
Leerdoelen voor de training
We hebben nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.
Training en coaching
Bekijk de training functioneren en beoordelen voor leidinggevenden en managers.