Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Gevoelens van dankbaarheid

Dankbaarheid is een positief gevoel. U voelt zich dankbaar omdat u iets hebt ontvangen of verkregen wat u niet als vanzelfsprekend ervaart. Zou dat het geval zijn, dan voelt u zich niet dankbaar. Dan zou u het wellicht niet eens opmerken dat u iets ontvangen hebt.

Dankbaar en vanzelfsprekend passen niet bij elkaar

Dankbaarheid: voelt u zich dankbaar?Een dankbaar gevoel past niet bij het vanzelfsprekende. Integendeel. Wanneer u iets ontvangen hebt wat logisch of vanzelfsprekend is dan staat u snel in de stand van ‘automatische piloot’. Hebt u iets ontvangen waar u zelfs het volste recht op hebt of waarbij de ander in gebreke zou kunnen stellen wanneer u het niet ontvangt dan is er geen reden zozeer voor erkentelijkheid. Dankbaarheid gaat vooral over die zaken die niet vanzelf gaan, vanzelfsprekend zijn.

Een ander kenmerk van dankbaarheid is dat het meestal over immateriële zaken gaat. Er ligt dus een verbintenis tussen dankbaarheid en onze behoeften en dat gaat niet over materiele zaken.

Automatische piloot en ondankbaarheid

Merkt u ook dat wij vaak op de automatische piloot vinden en zo snel ontevreden en ondankbaar zijn? Merkt u ook dat wij zo snel de zaken gewoon vinden:

  • Dat we gezond zijn
  • Dat we in vrede leven
  • Dat er eten en drinken is en geen honger
  • Dat we zuurstof hebben
  • Dat er werk is
  • Dat we vrijheid van meningsuiting hebben
  • Dat we kunnen betalen wat we moeten betalen
  • Dat we een woning hebben en een dak boven ons hoofd
  • Over wat u bereikt heeft in uw leven?

Behoeften

Dankbaarheid is een positief gevoel. Een blij gevoel dat direct met onze behoeften te maken heeft. Wanneer onze behoeften worden vervuld, ontstaan er positieve gevoelens. Mits we opmerken uiteraard dat het niet vanzelfsprekend is dat onze behoeften vervuld worden. Het vraagt dus wel om aandacht en opmerkzaamheid. Meer weten over behoeften en gevoelens?

Behoeften en gevoelens

Wederkerige gevoelens

Mensen die dankbaar zijn en hun dankbaarheid tonen, krijgen vaak verbinding met de ander omdat er wederkerigheid ontstaat. Wanneer u laat merken dat u waardeert wat anderen voor u hebben gedaan, dan voelt een ander erkenning en respect. Wederkerige blijheid ontstaat omdat u deelt en toont of omdat u communiceert hoe u zich voelt. Bovendien is dankbaarheid goed voor uw zelfvertrouwen en een probaat middel tegen stress.

Ondankbaarheid

Ondankbaarheid ontstaat wanneer er ingebroken wordt op uw behoeftepatroon. U kunt ondankbaar zijn omdat uw werk u niet bevalt, omdat u niet de honorering krijgt die u toekomt, omdat u tegenslagen te incasseren hebt of omdat uw gezondheid u in de steek laat. We noemen er maar een paar. U begrijpt dat er een hele waslijst te maken is. Voelt u zich ondankbaar of ontevreden? Weet u hoe dat komt?

Gevoelens en emoties

Dit artikel is geschreven in de serie gevoelens en emoties. Bekijk onze persoonlijke leerdoelen voor training en coaching.

Gevoelens en emoties

Training en coaching

Bekijk alle trainingen gericht op persoonlijke ontwikkeling! Wij bieden training en coaching  opmaat waarbij uw vraag en uw situatie centraal staat!

Training autonomie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens