Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Privé en zakelijk gescheiden houden

Privé en zakelijk gescheiden houden. Hoe doet  u dat? En kunt u dat? Wat zijn de gevolgen als het niet gebeurt. In dit artikel gaan we in op een aantal aspecten namelijk:

Wat is privé en wat is zakelijk?

Privé en werk gescheiden houdenOm te beginnen: wat is privé en wat is zakelijk? Onder privé wordt vaak verstaan: alle privéaangelegenheden en zakelijk betekent: werk gerelateerde zaken. Lijkt simpel maar dat is niet het geval. De vraag is: wat wilt u dan gescheiden houden? Mogen ze thuis niet weten waar u werkt? Of mogen ze op uw werk niet weten dat u gehuwd bent en kinderen hebt. We vermoeden dat dit niet het geval zal zijn.

Waarom gaat het dan wel?

Waarom het gaat is dit:

  • Geen werk gerelateerde zaken meenemen naar huis

    Wellicht wilt u geen werk gerelateerde zaken meenemen naar huis. Concreet: u wilt uw partner niet vermoeien met tal van verhalen over uw werk. Laat staan met verhalen over conflicten en moeilijkheden.  In feite wilt u een gezonde balans tussen privé en werk.

  • Geen privézaken meenemen naar uw werk

    Andersom kan het ook: u wilt geen privéaangelegenheden meenemen naar uw werk. Mochten er problemen, vraagstukken zijn thuis dan wilt u daar uw werkgever of collega’s niet mee vermoeien of belasten.

Misverstanden zijn er ook!

Overigens: er zij ook misverstanden. Iemand zei: ‘privé ben ik heel anders dan in mijn thuissituatie’.  Hij bedoelde te zeggen: ‘thuis vertoon ik ander gedrag dan op mijn werk’.  Dat begrijpen we. Op uw werk zult u niet zo snel met de benen op de tafel naar een voetbalwedstrijd gaan kijken.  Maar uw karakter zal thuis niet anders zijn dan op uw werk. Bekijk ook: wat voor kernkwaliteiten hebt u in huis en u zult zien dat uw aard en karakter thuis en op het werk niet verschilt.

Wanneer wordt het moeilijk?

Toch is de scheiding privé-werk niet zo eenvoudig als het lijkt. Zeker niet wanneer u in een arbeidsconflict terecht komt of wanneer er teamconflicten ontstaan waar u bij betrokken bent. Dat zijn situaties waar u wel wat steun van het thuisfront kunt gebruiken.

  • Flinterdunne scheiding in de huidige tijd

    In de huidige tijd met digitale middelen en social media is het scheiden van privé en werk nog moeilijker geworden. Werkgevers zouden daar grenzen aan moeten stellen maar dat gebeurt nog te weinig. We zien de volgende ontwikkelingen:

    • Mensen lezen zelfs in de weekenden of tijdens vakanties hun e-mails van het werk
    • Medewerkers volgen alles via de WhatsApp
    • Medewerkers zijn té vaak bereikbaar via de telefoon

    Het gevolg is dat mensen zelden of nooit meer écht vrij zijn. Lees ook ons artikel over digistress.

  • Té close met elkaar omgaan

    Een volgend punt waardoor scheiding privé-werk moeilijk is: een te close verhouding met collega’s. We komen nogal veelvuldig tegen dat er een vermenging van privé en werkrelaties plaatsvinden. Voorbeelden:

    • De partner van mijn collega past op onze kinderen
    • De partners van twee collega’s zijn vriendinnen van elkaar en komen regelmatig bij elkaar op de koffie
    • Twee compagnons hebben samen een bedrijf maar hun beider partner zijn zussen
    • Er ontstaan liefdesrelaties op de werkvloer
  • Is er wat op tegen?

    De vraag is: wat is er op tegen? Als je goed met elkaar overweg kunt is dat toch fijn. Dat lijkt zo. Onze stelling is: het gaat goed tot het verkeerd gaat. Komen er conflicten tussen de één of de ander dan ontstaan er soms hele pijnlijke situaties. Oorzaak: te weinig professionele afstand van elkaar gehouden.

Behoefte aan rust, orde en structuur

Dit artikel is geschreven in de serie behoefte aan rust.

Behoefte aan rust

Training en coaching

Bekijk de mogelijkheden:

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens