Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Heeft jouw team een negatief imago?

Imago van de afdeling negatief?

Heeft jouw team of afdeling een negatief imago binnen de organisatie? Merk je dat  men jouw afdeling snel in een kwaad daglicht stelt of dat men onvoldoende vertrouwen heeft in wat jullie doen? Is er beeldvorming? Dat is niet leuk voor jou en jouw collega’s.

Wanneer?

Vaak wordt een afdeling als negatief gezien:

  • wanneer er veel kosten mee gemoeid zijn (een voorbeeld is de afdeling die garanties afhandelt of schades behandelt)
  • facilitaire diensten
  • technische diensten wanneer meerderen een beroep met urgentie doen op deze dienst
  • wanneer anderen geen beeld hebben wat de afdeling nu precies doet

Hoe ervaren de teamleden dit?

Collega’s ervaren vaak een zekere druk omdat iedereen die een beroep op onze afdeling doet als eerste geholpen wil worden. Werken op tijdschema en halen van deadlines is een belangrijk gegeven in deze. Maar er is altijd maar één nummer één. Toch? Je moet prioriteren! Maar al snel ontstaat het beeld dat men te lang moet wachten of dat de bereikbaarheid te wensen over laat. Teamleden ervaren dit als druk en vinden dat vervelend.

Teamcoaching

Een teamcoach kan het team helpen om gezamenlijke doelstellingen te formuleren of om gezamenlijkheid te bevorderen.

Teamcoaching

Positief imago bevorderen van jouw team?

Wat is er aan te doen? Een goede inventarisatie is van belang en het ontwikkelen van gezamenlijkheid eveneens.

  • hoe stel je intern gezamenlijke prioriteiten? niet alles kan tegelijkertijd! prioriteren is keuzes maken.
  • hoe geef je de interne vraagstellers toch het gevoel dat hun vraag serieus genomen wordt en belangrijk gevonden wordt?
  • hoe voorkom je dat er intern negatieve beeldvorming over de geboden dienstverlening kan ontstaan?

Leerdoelen op persoonlijk niveau

Binnen het team zijn ook tal van leerdoelen op persoonlijk niveau zoals:

  • meebewegen met de interne klant (tot op zekere hoogte)
  • duidelijkheid creëren voor de interne klant over wat wel mogelijk is en waar de begrenzing van de dienstverlening ligt
  • voorkomen dat men uit weerstand communiceert of reageert
  • het ontwikkelen van een proactieve houding in plaats van een reactieve houding

Onze aanpak

Om een dergelijk traject aan te vliegen vinden wij het van belang om vooraf doelen te stellen middels een groepsinventarisatie.  Hoe ervaart men bovenstaande vraagstelling en waar ligt hun persoonlijke leerpunt in dit kader? De leerdoelen (groepsniveau en persoonlijk niveau) koppelen wij terug in een bespreking met de leidinggevende en aan de hand daarvan zetten wij een traject uit.

Gezonde organisaties

Gezonde organisaties voorkomen verzuim door de inzetbaarheid te vergroten.

Gezonde organisaties en teams

Team- en organisatieontwikkeling

Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.

Team en organisatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens