Word jij geregeerd door de waan van de dag?
Word jij geregeerd door de waan van de dag? Dan ben je niet alleen! De waan van de dag (WVDD) regeert tal van mensen. Allemaal mensen die in de waan leven. Welke waan? De waan van de dag. Ik leg het uit in dit artikel.
WVDD: de partij van de waan!
Ik maak er maar een geintje van. Laat jij je regeren door de waan van de dag of ben je van plan om zelf te regeren? Weet van mij dat de waan van de dag veel kiezers heeft. Lijsttrekkers zijn:
- Mr. Hollen & Vliegen
- Drs. Ad Hoc
- Ing. Harrie & Warrie
Soms helpt het om er wat hilarisch over te doen. Soms helpt het om wat humoristisch te blijven over je eigen gedrag. Misschien reden om er eens wat aan te doen.
Wanneer leef je in de waan van de dag?
De uitdrukking "waan van de dag" verwijst naar de neiging om je te laten meeslepen door de actuele gebeurtenissen en de onmiddellijke behoeften van het moment, zonder veel aandacht te besteden aan langdurige of structurele problemen. Laat jij je op je werk leiden door de waan van de dag? Dan word je geleid door dagelijkse drukte, urgente taken en ad-hocverzoeken die voortdurend jouw aandacht opeisen. Het zijn de taken en gebeurtenissen, spoedvergaderingen en last-minute deadlines die onmiddellijke actie vereisen en vaak een gevoel van urgentie met zich meebrengen.
Training timemanagement
Wil je een training timemanagement volgen? Dat kan individueel en in de groep! Bekijk alvast de leerdoelen timemanagement!
Doe de test!
Wil je snel jouw leerdoelen ontdekken wanneer het over effectief tijdbeheer gaat? Doe de online test en je krijgt gratis een rapport in jouw mailbox. Wil je direct van start gaan? Klik dan op onderstaande link!
E-book: hoe ga je met jouw tijd om?
Wil je echt anders met je tijd omgaan? Ben je bereid om fundamentele keuzes te maken? Wil je leren om stress of uitputting te voorkomen? Dan is dit een selfmade boek die je daarbij kan ondersteunen.
Kenmerken
Ik noem wat kenmerken van het verschijnsel ‘geleefd worden door de waan van de dag’.
- Je hebt de stuurknuppel niet in de hand: die gaf je aan iemand anders.
- Je hebt de controle uit handen gegeven en laat anderen beslissen.
- Je hebt geen eigen regie: ook die gaf je weg.
- Je hebt de hele dag gewerkt maar je hebt geen benul wat je nu precies gedaan hebt.
- Je bent constant bezig met het oplossen van urgente zaken, maar je hebt geen tijd besteed aan de zaken die je echt wilt doen.
- Je rent als een kip zonder kop van hot naar her.
- Je reageert voortdurend op situaties en laat anderen bepalen wat er gebeurt, in plaats van proactief te handelen.
Gevolgen
Weet je wat de gevolgen zijn van dit gedrag?
- Je haalt je deadline niet en je steekt voor de zoveelste keer een ‘ja-maar verhaal’ af waardoor het zover gekomen is.
- Je zwelgt in de excuses omdat je er weer niet aan toe kwam en jij er niks aan kon doen.
- Je hebt geen goed gevoel over het verloop maar je neemt geen verantwoordelijkheid.
- Je blijft maar roepen dat het jou overkomt en dat het niet anders is.
- Je bent veel minder productief.
- Je bent met regelmaat gestresst.
- Je hebt gebrek aan focus.
- Je verliest het zicht op de lange termijn.
- Je wordt geleefd en je bent niet bezig met een structurele aanpak van taken en vraagstukken.
- Je neemt verkeerde beslissingen en je stelt geen of verkeerde prioriteiten: je mist kansen: : Door voortdurend achter urgente taken aan te rennen, kunnen waardevolle kansen en mogelijkheden over het hoofd worden gezien, omdat er onvoldoende ruimte is voor proactieve initiatieven en creatieve oplossingen.
Leidinggevenden, managers en ondernemers
Ook veel leidinggevenden, ondernemers en managers leven bij de waan van de dag. En dat heeft enorme gevolgen voor de organisatie. De directie heeft doorgaans een kopieerapparaat op de kamer staan waardoor ze dit gedrag kopiëren naar de rest van de organisatie. Ze spreken wel over een voorbeeldfunctie maar hierin zijn ze een lichtend voorbeeld. En wat is dat dan?
- Weer niet aan toegekomen.
- Net niet af.
- Planning te rooskleurig of nie.t gehaald.
- Geen structuur (of alleen aan de muur).
- Geen tijd om de grote lijnen uit te zetten of beleid te maken.
- Geen doelstellingen geformuleerd en als die er zijn worden ze niet gehaald.
Bedrijfscultuur
Zo ontstaat er een bedrijfscultuur. Van bovenaf wordt voorgedaan hoe ’t moet. Er wordt een abonnement genomen op de krant ‘het laatste nippertje’ en de voorstelling ‘net niet’ wordt af en toe ook nog bezocht. En zo holt de hele organisatie maar door en ieder heeft het superdruk. De cultuur is:
- Klantgezwicht in plaats van klantgericht.
- Hulpaardig in plaats van hulpvaardig.
- Aanleunwoning in plaats van dienstverlenend.
- Ad hoc en van hot naar her.
Kun je ervan af komen?
Jazeker! Honderd procent zelfs! Door een keer eigen regie te pakken, verantwoordelijkheid te nemen, vertellen wat je wilt en hoe jij het ziet. Door een keer tijd te nemen voor zaken die aandacht vragen. Door het niet te laten gebeuren maar door te zorgen dat datgene gebeurt wat nodig is.
Hulp nodig?
Wij helpen je graag! Zowel individueel, in teams als in jouw organisatie.
Training timemanagement
Wij bieden coaching & training gericht op timemanagement voor iedereen die effectiever met zijn tijd wil omgaan.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.