Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Zelfzuchtig en eergevoelig

Zelfzuchtig en eergevoelig

Mensen die zelfzuchtig en overmatig eergevoelig zijn, hebben een overmatige aandacht voor zichzelf, voor eigen gewin en eigen eer. Ze hebben in feite een te dik ego. De essentiële behoefte bij mensen met een te dik ego is  aandacht. De negatieve emotie (als ze geen aandacht krijgen)  is angst. Om angst te voorkomen hebben ze strategieën ontwikkeld die mentaal sterk ingeslepen zijn en houvast bieden. Sommigen zijn er ook ver mee gekomen, dus ze ervaren dat hun strategie werkt. Bij een te dik ego zijn de eigen strategieën het enige wat telt. Alles wat hier niet inpast telt niet of is op zijn minst onzeker.

Kun je ook mentaal te dik zijn?

Volgens mij wel en jij kent er waarschijnlijk ook wel een paar. Mensen met een te dik ego. Ze hebben de volgende kenmerken:

  • ze eisen alle aandacht op
  • ze pakken wat er te pakken is
  • ze hebben altijd gelijk
  • ze hebben geen behoefte aan de mening van een ander
  • ze hebben een beperkt empatisch vermogen
  • het schijnt iets vaker voor te komen bij mannen dan bij vrouwen
  • Je ziet ze nogal eens in leidinggevende functies. (Alleen zijn het dan geen echte  leidinggevenden maar bazen).

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Mentaal dieet aanbevolen!

We zouden ze graag op een mentaal dieet zetten!  Emotionele anorexia hoeft nou ook weer niet, maar een beetje gezonde empathie kan geen kwaad. Vooral bij leidinggevenden weten we tegenwoordig dat de productiviteit en het werkplezier bij de medewerkers fors omhoog gaat als een leidinggevende zich niet als baas opstelt maar als dienend leider. Een leidinggevende die niet luistert en een medewerker die zich niet gehoord voelt zijn de beste ingrediënten voor een conflict. Maar werken aan mentale gezondheid blijkt moeilijk als je geen probleem ervaart. Tot die tijd moeten medewerkers strategieën hebben om hun leidinggevenden te verdragen. Die strategieën dragen meestal ook niet bij aan een optimale productiviteit, maar je hebt ze wel nodig om te overleven.

Hoe krijg je een te dik ego? Hoe kom je ervan af?

Aangenomen dat je niet met een te dik ego bent geboren, heb je het dus gaandeweg je leven ontwikkeld. Twee mogelijkheden lijken plausibel:

  • Als kind te veel aandacht gehad; Alles mocht, niets was te gek, corrigerende maatregelen bestonden niet en opvoeding ook  niet. Daardoor is de persoon zich niet erg bewust van het feit dat anderen misschien ook wel gebruik van iets zouden willen maken. Het doet hem/haar niets als hij hierop wordt gewezen.
  • Als kind te weinig aandacht gehad; Hierdoor schreeuwt de persoon meer om aandacht en wil bovendien zo weinig mogelijk delen.

Lastig voor anderen maar zeker ook voor het dikke ego zelf. In een stabiele, vaste wereld die niet verandert kun je met vaste strategieën een eind komen. Maar de wereld verandert snel en om mee te gaan in de veranderingen moet je denkvoorkeuren kunnen aanpassen.

Gevolgen

Wat je vaak ziet is dat medewerkers zich aanpassen qua gedrag. Ze ontwikkelen strategieën om met de leidinggevende met een te dik ego om te gaan. Maar geen van die strategieën draagt bij aan een gezonde volwassen verstandhouding. Ik denk bijvoorbeeld aan:

  • jezelf wegcijferen om het de baas naar de zin te maken
  • vleien, jezelf bij de baas in een goed daglicht stellen
  • met anderen samenspannen tegen de baas
  • achter zijn rug om je zaken regelen
  • informatie achterhouden
  • met opzet verkeerde informatie geven
  • onderpresteren om verwachtingen te temperen
  • politieke spelletjes gaan spelen
  • roddelen, zwart maken, reputatie schaden
  • zoveel mogelijk vermijden
  • ziek melden
  • confrontatie zoeken

Vroeger of later gaat het dus een keer fout. Conflicten zijn het gevolg. Coaching kan dan helpen. Door eigen zelfzuchtigheid en angst voor het onzekere te erkennen ontstaat ruimte om breder te kijken dan eigen denkvoorkeuren. Voor leidinggevenden is dit van het grootste belang. De beste prestaties ontstaan als medewerkers vertrouwen krijgen. Vertrouwen kun je als leidinggevende alleen geven als je verbinding hebt met je medewerker. Dit houdt oprechte interesse in en open oog en oor voor wat een medewerker beweegt. Pas als je als leidinggevende afstemming kunt faciliteren tussen de doelstelling van de organisatie en de beweegreden waarom een medewerken bij jouw organisatie wil werken ontstaat betrokkenheid, werkplezier en een optimaal organisatie resultaat.

En dat is weer goed voor het ego van de leidinggevende. Alleen zal hij de resultaten dan niet meer aan zichzelf toewijzen maar aan zijn medewerkers. Hij/zij is op dat moment flink afgevallen en heeft een gezond ego te pakken.

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink

Peter Weustink trainer - coach


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Op 27 mei (om 15.00 uur) kun je meedoen aan de webinar: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Webinar kwaliteiten

Meer informatie


 

Ebook authentiek communiceren

Bestel dit ebook via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.