Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Iedereen naar de zin willen maken

Wil jij het iedereen naar de zin maken? Ben je iemand die ervoor zorgt dat iedereen aan zijn trekken komt? Dan is het goed dat je dit artikel even leest. De vraag is waarom jij dat gedrag voortdurend laat zien.

De vraag is ook in hoeverre je er last van hebt en wat je er aan wilt doen.

Vooraf: het is onzinnig!

Ik val met de deur in huis door te zeggen dat het onzinnig is om het iedereen naar de zin te willen maken.

Waarom? Omdat ‘iedereen’ niet bestaat en omdat jij het iedereen niet naar de zin kunt maken. Je zou het niet moeten willen zeg ik op voorhand.

Wil je het iedereen naar de zin maken?

Training assertiviteit

Wil je een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!

Training assertiviteit

Doe de assertiviteitstest!

Hoe assertief ben jij? Doe de test!

Doe de assertiviteitstest

Waarom doe je het?

Een goeie vraag vind ik de vraag: waarom wil je het iedereen naar de zin maken. Ik ga een poging doen om dat voor jou in kaart te brengen en noem een aantal redenen die je misschien wel herkent (in meer of mindere mate):

  • je bent zorgend ingesteld en je voelt je erg verantwoordelijk voor het welbevinden van jouw medemens
  • je bent sociaal, betrokken en helpend oftewel: je bent dienstverlenend ingesteld maar je herkent ook wel dat je vaak in de valkuil zit van te sociaal, over-betrokken of over-behulpzaam
  • je bent hoogsensitief en je voelt heel goed aan wat de behoeften van de ander zijn en het is voor jou moeilijk om de neiging te onderdrukken voor die ander te gaan zorgen
  • je kunt er niet tegen dat de ander ontevreden, ongelukkig, slechtgehumeurd, klagerig en mopperig is en jij probeert dat op te lossen
  • je kunt er niet tegen dat de ander verdrietig is en je probeert dat weg te nemen
  • je bent bang dat de ander jou niet waardeert of je bent bang voor afwijzing

Is het erg?

Iemand vroeg pas: ‘ja maar wat is er op tegen?’. Nou wat mij betreft is er helemaal niets op tegen maar het gaat wel ten koste van jezelf. Het is negatief voor jouw energiebalans. Je bent bezig met activiteiten die jij niet zou moeten doen en je voelt je verantwoordelijk voor zaken die behoren tot de verantwoordelijkheden van de ander. De kans is groot dat de energie bij jou lekt en wordt weggezogen.

Wat is er aan te doen?

Wat er aan te doen is, hangt nauw samen met hoe het bij jou ontstaan is. Oftewel: met de vraag waarom je het doet. In ieder geval is bewustwording en inzicht wel nodig. Maar er is zeker wel wat aan te doen. Mits jij het wilt! Het is het doorbreken van een vicieuze cirkel en negatieve spiraal waar je voortdurend in zit. Eigenlijk is het ook een gewoonte geworden. Je maakt eigen behoeften ondergeschikt en de behoeften van de ander stel je boven die van jezelf. Dat is het patroon.

Gevolg: Je krijgt de ezel op de rug!

Weet je wat het gevolg is? Je krijgt de ezel op de rug. Kijk maar even naar onderstaand voorbeeld.

Er was eens een man die besloot om samen met zijn zoon een trektocht te maken. Omdat zij lang onder weg zouden zijn besloten zij een ezel mee te nemen. Ze spraken af dat zij om de beurt op de ezel zouden gaan zitten. Zo gezegd zo gedaan. De zoon besloot om als eerste plaats te nemen.

  • De eerste persoon die zij tegen kwamen zei: 'Het is toch wat hé? Waar moet dat heen met die jongelui. Zit daar zelf lekker op de ezel en laat zijn oude vader er naast lopen’. Vervolgens herhaalde deze situatie zich steeds maar weer, waardoor de zoon zich daadwerkelijk ging afvragen of hij een slechte zoon was.
  • Na onderling overleg besloten zij dat de vader op de ezel zou gaan zitten. Weer kregen zij enorm veel kritiek. 'Het is toch wat hé? Zit die man lekker op de ezel en laat zijn zoon er naast lopen. Zo ben je toch geen goede vader!’.
  • Na enige tijd waren ze het zat en besloten samen op de ezel te gaan zitten. De eerste de beste persoon die zij tegen kwamen had onmiddellijk commentaar. ‘Dierenbeulen, kunnen jullie wel! Een bepakte ezel en dan ook nog eens met zijn tweeën erop zitten. Bah, wat een nare mensen zijn jullie’.
  • Uiteindelijk besloten de vader en zoon dan maar beiden naast de ezel te gaan lopen. Het eerste commentaar dat zij kregen was: 'het is toch ongelooflijk! Hebben jullie een ezel om op te gaan zitten, gaan jullie er allebei naast lopen’.

Wanhopig hebben ze uiteindelijk de ezel maar op de rug genomen. Zo gaat het wanneer je het iedereen naar de zin wilt maken.

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

Of bekijk onze training assertiviteit!

Training Assertiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.