Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Valkuilen bij het functioneringsgesprek voor leidinggevenden

Valkuilen en missers bij het functioneringsgesprek? Hoe leidinggevenden kunnen zorgen dat het functioneringsgesprek een averechtse werking krijgt binnen de organisatie en afbreuk doet aan de doelstelling.

Essentieel onderdeel

Het functioneringsgesprek kan een essentieel onderdeel zijn bij het optimaliseren van het functioneren tussen leidinggevende en medewerker. Het functioneringsgesprek kan echter ook een averechtse werking hebben. Hierbij tref je een aantal missers bij het onjuist gebruik van het functioneringsgesprek.

Averechtse werking: voorbeelden

Onderstaand tref je een aantal voorbeelden van valkuilen die een averechtse werking bevorderen:

  • Selectief zijn bij het voeren van gesprekken

    • Alleen een functioneringsgesprek houden wanneer de leiding meent dat de medewerker onvoldoende functioneert. In feite wordt er dan een disciplinair gesprek gevoerd.
    • Met de ene medewerker wel een gesprek voeren, met de andere niet.
    • Medewerkers die je graag mag als goed beoordelen en medewerkers die je minder graag mag heel kritisch beoordelen.

Valkuil bij het functioneringsgesprek

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

  • Niet serieus nemen

    • Het ene jaar wel functioneringsgesprekken voeren, het andere jaar niet.
    • Het functioneringsgesprek voor de derde keer uitstellen of qua datum verzetten.
    • Openen met de zin: ‘ik kan het kort houden, want het gaat eigenlijk heel goed met jou’
    • ‘Oh, ik moet ook nog een functioneringsgesprek houden, weet jij nog wat we de vorige keer hebben afgesproken?’ In dat geval kun je beter zelf gaan solliciteren naar een niet-leidinggevende functie.
    • Het gesprek voeren en de follow-up vergeten of vergeten om een verslag van het gesprek te maken met duidelijke afspraken.
  • Klaaguurtje en spaarpot

    • Kritische punten van 8 maanden verzamelen en de medewerker daarmee voor het eerst confronteren.
    • Er een wederzijds klaaguurtje van maken.
  • Om de brij heendraaien

    • Een inleiding van drie kwartier houden over de positieve punten van de medewerker en tot slot zeggen dat je eigenlijk vindt dat hij/zij niet functioneert.
    • Onduidelijk en niet specifiek zijn in jouw bewoordingen. Bijvoorbeeld:
      • Ik krijg diverse signalen uit het team dat je heel confronterend kunt zijn (zeg het niet of zeg om wie het gaat)
      • Er zijn diverse klachten over jou binnengekomen (die had je allang moeten bespreken: zeg het niet of benoem waar het om gaat)
      • Ik ben van mening dat jij een intimiderende stijl van communicatie hebt (dit is een oordeel)
  • Gedrag van de leidinggevende

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.