Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Valkuilen bij het functioneringsgesprek voor leidinggevenden

Valkuilen en missers bij het functioneringsgesprek? Hoe leidinggevenden kunnen zorgen dat het functioneringsgesprek een averechtse werking krijgt binnen de organisatie en afbreuk doet aan de doelstelling.

Essentieel onderdeel

Het functioneringsgesprek kan een essentieel onderdeel zijn bij het optimaliseren van het functioneren tussen leidinggevende en medewerker. Het functioneringsgesprek kan echter ook een averechtse werking hebben. Hierbij tref je een aantal missers bij het onjuist gebruik van het functioneringsgesprek.

Averechtse werking: voorbeelden

Onderstaand tref je een aantal voorbeelden van valkuilen die een averechtse werking bevorderen:

  • Selectief zijn bij het voeren van gesprekken

    • Alleen een functioneringsgesprek houden wanneer de leiding meent dat de medewerker onvoldoende functioneert. In feite wordt er dan een disciplinair gesprek gevoerd.
    • Met de ene medewerker wel een gesprek voeren, met de andere niet.
    • Medewerkers die je graag mag als goed beoordelen en medewerkers die je minder graag mag heel kritisch beoordelen.

Valkuil bij het functioneringsgesprek

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

  • Niet serieus nemen

    • Het ene jaar wel functioneringsgesprekken voeren, het andere jaar niet.
    • Het functioneringsgesprek voor de derde keer uitstellen of qua datum verzetten.
    • Openen met de zin: ‘ik kan het kort houden, want het gaat eigenlijk heel goed met jou’
    • ‘Oh, ik moet ook nog een functioneringsgesprek houden, weet jij nog wat we de vorige keer hebben afgesproken?’ In dat geval kun je beter zelf gaan solliciteren naar een niet-leidinggevende functie.
    • Het gesprek voeren en de follow-up vergeten of vergeten om een verslag van het gesprek te maken met duidelijke afspraken.
  • Klaaguurtje en spaarpot

    • Kritische punten van 8 maanden verzamelen en de medewerker daarmee voor het eerst confronteren.
    • Er een wederzijds klaaguurtje van maken.
  • Om de brij heendraaien

    • Een inleiding van drie kwartier houden over de positieve punten van de medewerker en tot slot zeggen dat je eigenlijk vindt dat hij/zij niet functioneert.
    • Onduidelijk en niet specifiek zijn in jouw bewoordingen. Bijvoorbeeld:
      • Ik krijg diverse signalen uit het team dat je heel confronterend kunt zijn (zeg het niet of zeg om wie het gaat)
      • Er zijn diverse klachten over jou binnengekomen (die had je allang moeten bespreken: zeg het niet of benoem waar het om gaat)
      • Ik ben van mening dat jij een intimiderende stijl van communicatie hebt (dit is een oordeel)
  • Gedrag van de leidinggevende

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jubileumaanbieding op 24 oktober 2024

e-books

Vandaag op 24 oktober hebben we 3 aanbiedingen voor een van onze ebooks en trainingen:

  • E-book: Jouw talenten en kwaliteiten, normale prijs € 21,95. Vandaag bieden we dit e-book in PDF aan voor de prijs van € 14,25 (35% korting). Bekijk de aanbieding
  • E-book: de kwaliteitenbibliotheek, normale prijs € 22,85. Vandaag bieden we dit e-book in PDF aan voor de prijs van € 14,85 (35% korting). Bekijk de aanbieding
  • Training spreken in het openbaar op dinsdag 26 november te Hoogeveen, normale prijs € 750,- exclusief BTW. We bieden deze training aan voor de prijs van € 562,50 exclusief BTW (25% korting). Bekijk de aanbieding

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Podcast: groeien met de riemen die je hebt!

Vandaag publiceren wij de vierde podcast in de serie ‘Reis of bestemming’, die deze keer gaat over ‘groeien met de riemen die je hebt’. Wat voor riemen heb je? Dat zijn jouw talenten. Belangrijk is dat jij je talent kent en herkent.

Maar je moet ook op de goede plek staan anders ga je niet floreren. En wil je je talent ontwikkelen, dan is er voeding nodig. Belangrijk is om jouw sterke punten te ontwikkelen. Dat is wat anders dan een lijstje met verbeterpunten afwerken.

Deze podcast is een interactie tussen gespreksleider Corney Niemeijer en Jan Stevens. Wil je de podcast beluisteren?

Wil je deze podcast luisteren?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.