Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Competentieontwikkeling voor leidinggevenden en managers

Competenties voor de leidinggevende of manager. Leidinggevenden of managers willen een bepaald doel of resultaat bereiken. Vaak zijn ze daar verantwoordelijk voor. Voor leidinggevenden is het belangrijk dat ze een eigen mening, idee of visie hebben en dit ook (durven en kunnen) uitdragen. Maar leidinggevenden hebben meer kwaliteiten nodig o.a. om de samenwerking te stimuleren, ander aan te zetten, te motiveren, ondersteunen of faciliteren om gewenste resultaten te bereiken.

Voorbeelden

Leidinggevenden (zowel hoger als middenkader) hebben een behoorlijke verantwoordelijkheid.

  • Wat voor competenties, kennis, vaardigheden zijn vereist in een leidinggevende functie?
  • Welke competenties passen bij u?
  • Welke competenties wilt u ontwikkelen?

Analyse en besluitvorming

Communicatie

Bekwaamheid is meer dan kennis en vaardigheden

Bekwaamheid is nog wat anders dan alleen maar beschikken over kennis en vaardigheden. Bekwaamheid heeft ook te maken met inzicht, zelfkennis, motivatie. Wat wordt er van een leidinggevende verwacht?

  • u moet medewerkers kunnen motiveren en enthousiasmeren
  • u moet resultaten kunnen boeken met het team waar u leiding aan geeft
  • u moet kunnen plannen en organiseren
  • u zou in staat moeten zijn een bijdrage te leveren aan individuele ontwikkeling van uw medewerkers maar ook aan de ontwikkeling van uw team
  • u zou in staat moeten zijn om medewerkers te beoordelen in hun functioneren en gesprekken te voeren zoals het functioneringsgesprek, het beoordelingsgesprek, het correctie- of disciplinaire gesprek, het selectiegesprek
  • u zou in staat moeten zijn om in te schatten wat mensen wel en niet kunnen en over welke vaardigheden en kennis zij wel of niet beschikken om zo de juiste mensen in dienst te nemen maar ook om taken te kunnen delegeren
  • u zou in staat moeten zijn om conflicten of onderhuidse spanningen op te lossen of te verminderen
  • u zou in staat moeten zijn om uw team of uw teamleden te begeleiden bij veranderingen in de organisatie of in hun persoonlijke leven
  • u bent benaderbaar voor uw teamleden en u geeft open, eerlijk en op een constructieve wijze feedback
  • u hebt interesse in uw teamleden (dat is nog wat anders dan interesse tonen) en u toont deze ook
  • u biedt begeleiding daar waar nodig
  • uw gedrag spoort anderen aan om hun doelen te bereiken
  • u kunt uw eigen mening onder woorden brengen en uitdragen en u kunt anderen overtuigen over noodzakelijke stappen, taken of werkzaamheden

Competentie ontwikkelingLeiderschapsontwikkeling: training en coaching

De Steven biedt tal van publicaties voor leidinggevenden over competenties, ontwikkelen van competenties en vaardigheden voor leidinggevenden en managers.

Dit ondersteunt de trainingen, cursussen, coachingstrajecten en workshops die wij verzorgen in het kader van leiderschapsontwikkeling.

Ook hebben wij tal van leerdoelen voor leidinggevenden en managers uitgewerkt. Bekijk de leerdoelen.

Leiderschapsontwikkeling

Leidinggevende incompetent

Disfunctioneren leidinggevendeFunctioneert de leidinggevende niet of is de leidinggevende niet geschikt? Zie ook: de leidinggevende die niet functioneert. Dan ontstaat dit soort gedrag:

  • Te sturen of niet sturend genoeg
  • Laat zaken in het midden, neemt geen beslissingen of laat onduidelijkheid bestaan
  • Geeft de ander geen vrijheid of vertrouwen
  • Wil alles onder controle houden
  • Geeft de ander zoveel vrijheid (iemand zei: ‘ik kreeg wel de vrijheid maar niet de ruimte om te functioneren’)
  • Heeft geen interesse in teamleden en hun prestaties
  • Geeft onvoldoende of geen feedback
  • Kan zich moeilijk inleven in collega’s
  • Zorgt voor disharmonie of onenigheid in het team
  • Bevordert niet de open communicatie

Combineer trainingen!

Bij De Steven staan uw leerdoelen centraal! 

In de meeste situaties kunnen we leerdoelen combineren tot één training. Dat voorkomt dat u meerdere trainingen moet volgen en het bespaart u dus tijd en geld. Bovendien is het rendement hoger omdat de training  persoonlijk op u is afgestemd!

Adviesgesprek?

Wilt u een vrijblijvend adviesgesprek? Of hebt u vragen over de mogelijkheden? Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur. Neem telefonisch contact op met ons bedrijfsbureau of stuur ons een mail via het contactformulier.

Contact

 

Contact met de Steven