Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Hoofd- en bijzaken onderscheiden

Hoofd- en bijzaken onderscheiden vraagt inzicht maar is van cruciaal belang in ons dagelijks werk. Soms blijven mensen hangen in de hoofdzaken: zijn ze te vaag of te globaal. Anderen verzanden juist in de bijzaken of in de details.

Urgent en belangrijk: prioritering

Hoofd en bijzaken leren onderscheidenUrgentie of relevantie (prioriteiten stellen) toekennen aan taken lukt alleen op de juiste wijze wanneer we inzicht hebben in hoofd- en bijzaken. We hebben dus overzicht nodig.

Wat zijn hoofzaken?

Hoofdzaken zijn altijd gekoppeld aan een doelstelling. Wat zijn de hoofdzaken in uw functie? Die hebben te maken met de doelstelling en de essentie van uw functie. Hoofdzaken zijn dus het meest belangrijk.  Voert u de hoofdzaken niet uit? Dan heeft dat gevolgen.

Bijzaken

Dat verklaart meteen wat bijzaken zijn. Bijzaken doen er minder toe. Het heeft geen of minder gevolgen wanneer u er geen aandacht aan schenkt.

Voorbeeld

U bent slager. De winkel gaat open om 9.00 uur. Wat zijn hoofdzaken? Dat u de klanten snel en vriendelijk te woord staat en helpt. Doet u dat niet, dan lopen uw klanten weg. En daarvoor hebt u geen winkel. Wat zijn bijzaken? Op dat moment is de administratie bijzaak. U kunt er uw aandacht niet op richten omdat u met uw klanten bezig bent.

Hoe een bijzaak een hoofdzaak kan worden

Maar stel u voor: u schenkt helemaal geen aandacht aan de administratie. Dan hebt u op enige dag een boekhouding die niet volledig of onjuist is. Wat dus een bijzaak leek, wordt een hoofdzaak.

Onderscheiden is belangrijk

Onderscheid van hoofd- en bijzaken is dus belangrijk. Het vraagt inzicht. Maar zonder overzicht krijgt u geen inzicht. U moet dus per dag, per week en wellicht per maand vaststellen wat hoofd- en bijzaken zijn.

Valkuilen

  • Soms verzanden mensen in details. Dat is een valkuil voor ieder die oog voor details heeft.
  • Soms zijn mensen te vaag en vergeten ze details. Ze zijn dan te gericht op de hoofdzaken. Echter vergis u niet: details worden vanzelf hoofdzaken als u er onvoldoende oog voor hebt.

Andere leerdoelen

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training timemanagement. Bekijk:

Leerdoelen timemanagement

Training en coaching

Wilt u een training time management? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens