Timemanagement leerdoelen
Timemanagement leerdoelen. Wilt u inzicht in uw leerdoelen voor de training of cursus timemanagement? Wilt u effectiever werken en anders met uw tijd omgaan? Effectieve training of coaching begint met het verfijnen van het leerdoel. In dit artikel gaan we in op een drietal onderwerpen:
Leerdoelen voor de training timemanagement
- Leerdoelen training timemanagement voor managers en leidinggevenden
- Leerdoelen teamtimemanagement
- Het effect van de training timemanagement
- Ervaringen deelnemers
Training time-management
Wilt u effectief met uw tijd omgaan en daadwerkelijk vooruitgang boeken op uw leerdoelen? Aarzel niet langer maar schrijf u meteen in voor de training timemanagement. Klik op onderstaande link en lees alles over aanpak en werkwijze.
Online test om uw leerdoelen te ontdekken
Wilt u snel uw leerdoelen ontdekken wanneer het over effectief tijdbeheer gaat? Doe de online test en u krijgt gratis een rapport in uw mailbox. Wilt u direct van start gaan? Klik dan op onderstaande link!
Voorbeelden van leerdoelen
We hebben een aantal mogelijke leerdoelen voor u uitgewerkt voor de training timemanagement. Staat die van u er niet tussen? Geen probleem! Wij leveren maatwerk.
U hebt het altijd druk, druk, druk. Wellicht voelt u zich ook gehaast of ervaart u stress.
- U neemt regelmatig werk mee naar huis en binnen de reguliere werktijden lukt het u niet om uw werk gedaan te krijgen
- U bent het overzicht kwijt op uw taken waardoor u het gevoel hebt dat u overspoeld wordt door de waan van de dag en u wilt meer rust en overzicht creëren .
- U wordt voortdurend afgeleid van uw kerntaken en u vindt het moeilijk om u te concentrereren op uw werk. U zou meer vanuit doelstellingen willen werken om uw focus en concentratie te verbeteren
- U vindt het moeilijk om keuzes te maken en u wilt leren om prioriteiten te stellen
- Deadlines stellen, deadlines halen en de voortgang bewaken
- u wilt leren om een actielijst of to-do lijst te maken
- u wilt leren om hoofd- en bijzaken te onderscheiden
- U merkt dat u de neiging hebt om taken uit te stellen en u wilt leren om uitstelgedrag te vermijden
- U verliest tijd doordat u te maken hebt met ineffectieve tijdverspillers
- U wilt effectiever leren plannen
- U bent bang om fouten te maken en hebt een vorm van controle en perfectionisme ontwikkeld
- U wilt orde en structuur aanbrengen in uw werk
- U wordt snel en teveel afgeleid van uw werk en taken
- U wilt een eind maken aan de chaos op uw bureau, uw inbox en vooral aan de chaos in uw hoofd
- managen energiehuishouding is nog belangrijker dan het managen van uw tijd
- Inzicht en bewustwording in de persoonlijke leerdoelen rond de training timemanagment is doorslaggevend. Voorbeelden zijn: een te hoog verantwoordelijkheidsgevoel, perfectionisme, te loyaal of te aardig, moeilijk grenzen kunnen stellen, te betrokken of overbetrokken etc. Persoonskenmerken en timemanagement
- U wilt een goede balans tussen privé en werk
- U wilt tijdig en op tijd zijn niet té laat komen of zijn
Timemanagement voor leidinggevenden
Voor leidinggevenden in het hoger en middenkader hebben wij een training timemanagement ontwikkeld waarbij uw persoonlijke leerdoelen en leidinggevende aspecten betrokken worden.
Leerdoelen voor leidinggevenden
Specifiek voor leidinggevenden hebben we leerdoelen uitgewerkt die betrekking hebben op timemanagement in een leidinggevende functie.
u wilt leren om organisatiedoelstellingen te vertalen naar de afdeling en de individuele medewerker
- u wilt pro-activiteit bevorderen binnen uw team of organisatie
- u wilt de competentie plannen en organiseren ontwikkelen
- u wilt leren om duidelijke keuzes te maken op organisatie- of afdelingsniveau
- u wilt medewerkers begeleiden en coachen bij het realiseren van hun eigen planning
- Deadlines stellen, deadlines halen en de voortgang bewaken
- u wilt flexibiliteit organiseren binnen uw team
- u wilt uw eigen werkzaamheden onder controle houden
- u wilt geïnformeerd zijn over de voortgang van taken en activiteiten binnen uw team
- Anticiperen en pro-actief zijn: hoe ontwikkelt u dat?
- U wilt grip krijgen en houden op projecten, tijd en middelen
- U wilt effectief werken en het proces efficiënt inrichten
- leerdoelen betreffende planning en organisatie voor de leidinggevende
Leerdoelen Stressmanagement
- Zie ook leerdoelen inzake het omgaan met stress
Leerdoelen voor teams: teamtimemanagement
Wilt u als team effectiever werken? Dan kunt u denken aan de volgende gezamenlijke leerdoelen:
- Gezamenlijke acties en activiteiten in kaart brengen
- Gezamenlijke prioriteren
- Feedback geven en ontvangen
- Gezamenlijke werkdruk en werkstress bespreekbaar maken
- U wilt efficiënter werken als team
- Gezamenlijke structuur aanbrengen
- Deadlines halen als team
- Teamdoelen realiseren
- Feedback geven en ontvangen
- Elkaars kwaliteiten benutten als effectief instrument in het kader van tijd
- Bewustwording van gezamenlijke valkuilen
Teamtimemanagement
Wilt u als team gezamenlijk een training timemanagement volgen?
Effect van de training
Cruciale vraag is: heeft een training timemanagement wel zin? Voegt training en coaching iets toe? Het grootste knelpunt bij timemanagement is heel eenvoudig: we weten het allemaal wel, maar we doen het niet.
Tips en trucs werken niet: gedragsverandering wel!
De conclusie is deze: de toolbox, de training vol met tips en trucs gaat niet werken. Effectief tijdgebruik is een gedragsverandering. Dat houdt niet in dat u van ons geen tips en trucs krijgt tijdens de training.
Timemanagement is zinvol
De training timemanagement is zinvol wanneer:
- u gemotiveerd bent om daadwerkelijk vooruitgang te boeken op uw leerdoelen
- wanneer u openstaat voor reflectie en zelfreflectie op uw huidige gedrag
- wanneer u de tijd neemt om gedragsveranderingen door te voeren: een maatwerktraining heeft altijd meer effect dan een 1 daagse training gebaseerd op open inschrijving
- wanneer u de tijd neemt om veranderingen te implementeren in uw werk
Ervaringen van deelnemers
Hierbij treft u verhalen en ervaringen van deelnemers en/of organisaties die bij De Steven een training timemanagement hebben gevolgd of die daarvoor een individueel coachingstraject volgden.
-
‘Ik zocht pasklare oplossingen’
Een deelnemer wilde nadrukkelijk werken aan zijn tijdbeheer. Overvolle agenda, de neiging om werk mee naar huis te nemen of om 60 uur te gaan werken. Hij volgde een traject van zeven individuele sessies die om de twee weken plaatsvonden.
‘In het begin wilde ik heel concrete tips en trucs, ik was bijzonder oplossingsgericht voor mijn situatie. Eigenlijk ging het traject me daardoor ook niet snel genoeg. Ik wilde al snel komen tot pasklare oplossingen. Later ging ik beseffen dat mijn vraagstuk feitelijk op een heel ander niveau lag dan ik had gedacht. Toen ik me dat bewust werd had ik al een grote stap gemaakt. En gek maar waar; de pasklare oplossingen kwamen daarna vanzelf’.
-
‘Mijn valkuil is mijn discipline’:
'Bij het halen van mijn doelstellingen denk ik dat ik daar redelijk in geslaagd ben. Mijn eerste doelstelling (in control over mijn eigen werkzaamheden) lukt goed. De tweede doelstelling (structureel aandacht voor de lopende projecten) krijg ik minder eenvoudig in de vingers. Valkuil is mijn eigen gebrek aan discipline ....... dat kan (nog) beter. Voor de toekomst is het van belang om het geleerde vast te houden en verder te groeien in de eigen doelstellingen. Als je a.s. dinsdag even uitlegt hoe ik dat moet doen is het klaar ....'
-
‘We wilden geen vergadercultuur’
Binnen onze organisatie zijn wij absolute doeners. Aanpakken! Dus een vergadercultuur wordt hier niet geaccepteerd. Wat wij geleerd hebben tijdens de training is dat ‘te weinig overleg minstens zo duur is als de vergadercultuur’.