Training planning en organisatie voor leidinggevenden
De training planning en organiseren is bestemd voor leidinggevenden, managers, directies, bedrijfsleiders (kortom: leidinggevenden middenkader en hoger kader).
Als leidinggevende heb je jouw persoonlijke leerdoelen wanneer het over zelfmanagement of timemanagement gaat. We hebben er heel veel voor jou uitgewerkt. Bij De Steven kun je jouw persoonlijke leerdoelen combineren met specifieke leerdoelen die van invloed zijn op jouw leidinggevende functie. Een paar leerdoelen tref je hieronder.
Training timemanagement
Wil je een training timemanagement volgen? Dat kan individueel en in de groep! Bekijk alvast de leerdoelen timemanagement!
Doe de test!
Wil je snel jouw leerdoelen ontdekken wanneer het over effectief tijdbeheer gaat? Doe de online test en je krijgt gratis een rapport in jouw mailbox. Wil je direct van start gaan? Klik dan op onderstaande link!
E-book: hoe ga je met jouw tijd om?
Wil je echt anders met je tijd omgaan? Ben je bereid om fundamentele keuzes te maken? Wil je leren om stress of uitputting te voorkomen? Dan is dit een selfmade boek die je daarbij kan ondersteunen.
Anticiperen
Vooruitkijken, anticiperen op ontwikkelingen, initiatief nemen en proactief zijn. Essentieel in een leidinggevende functie! Maar je wilt dit graag verder ontwikkelen door gerichte training of coaching.
Proactief zijn, de regie nemen en het initiatief pakken. Beleid uitzetten en doelen stellen. Het is cruciaal in een leidinggevende functie. Toch heb je het gevoel dat je te vaak reactief bent. Je laat het initiatief aan een ander over en daardoor heb je het gevoel dat het je allemaal overkomt. Of je speelt te laat in op bepaalde ontwikkelingen.
Combinatie met de training delegeren en loslaten
De training planning en organisatie voor leidinggevenden is prima te combineren met de training delegeren en loslaten. Voor ons doen die benamingen van al die trainingen er niet zoveel toe. Wat wil je bereiken? Wat is jouw doel? Daarover gaat het!
GRIP op projecten, middelen en tijd
Een goede planning en organisatie zorgt ervoor dat je als leidinggevende GRIP hebt op projecten, middelen en tijd. Dat betekent dat je de zaak onder controle hebt en geïnformeerd bent over de voortgang.
-
Planning en organisatie: niets aan het toeval overlaten
Een leidinggevende of manager die de planning en organisatie van de werkzaamheden goed op rij heeft, laat niets aan het toeval over. Dus de houding van: het komt wel goed of we zien het wel past hier zeker niet bij. Deze houding kost trouwens ook bijzonder veel geld.
-
Planning = vooruitkijken
Een goede planning van werkzaamheden, taken en activiteiten opzetten is vooruitzien. Het vraagt om denken in scenario's. In feite moet je de scenario’s uitwerken en vooraf bedenken. Wat ga je doen als scenario A niet werkt? Heb je dan scenario B al in je gedachten? Ligt jouw scenario B al klaar? En kun je op zo'n moment meteen schakelen naar scenario B?
-
Planning = beheren
Een goede planning is beheren. Beheren heeft alles te maken met inzicht en overzicht. In welke projecten stop je uren? Hoe zit het met financieel inzicht? Heb je grip op kosten? Heb je inzicht in opbrengsten? Weet je waarop je investeert? Hoe zit het met materialen en voorraden?
-
Planning = informeren en geïnformeerd zijn
Planning omvat voor jou als manager ook twee belangrijke zaken namelijk: de medewerkers informeren over de voortgang van bepaalde zaken. En als tweede: geïnformeerd worden door de medewerkers over de voortgang. Zie je de wisselwerking? Je informeert en je bent geïnformeerd. Waarover? Over die zaken die je per se moet weten. Dingen die je noodzakelijkerwijs niet hoeft te weten vanuit jouw functie horen daar niet bij. Laat die maar over aan de brei- en haakvereniging ‘Alles willen weten’.
-
Planning = de medewerkers erbij betrekken
Wil je GRIP krijgen op de planning en op de middelen dan is het zaak om de medewerkers bij het planningsproces te betrekken. Hoe groter de betrokkenheid, hoe meer motivatie. Hoe meer motivatie hoe kleiner de kans is op fouten, onnodige kosten of uit de hand gelopen budgetten.
-
GRIP = de zaak onder controle hebben
Grip is niet eng. Ook niet een verziekte vorm voor een controlefreak. Grip is samengevat:
- vooruitkijken
- beheren
- informeren en geinformeerd zijn
- de medewerkers erbij betrekken
-
GRIP is loslaten: de ander leren om GRIP te krijgen
Weet je wat GRIP ook is? Dat je leert om los te laten. Wanneer alle medewerkers GRIP hebben op projecten, kosten, middelen en tijd, dan heb jij als leidinggevende GRIP. Je hoeft niet alles te weten. Je moet zorgen dat zij alles weten. Je hoeft niet elk detail te kennen. Je moet zorgen dat zij de details kennen.
Combinatie met leiderschapsontwikkeling
De training planning en organisatie voor leidinggevenden is prima te combineren met de trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling. Dat kan door individuele training en coaching. Maar we verzorgen ook groepstrainingen voor jouw managementteam. Vanuit Amersfoort, Hoogeveen of op jouw locatie!
Effectief werken: het proces inrichten
Effectief werken is een containerbegrip of modekreet die vaak wordt gebezigd zonder dat er inhoud aan wordt gegeven. Effectief werken is een leerdoel voor de training planning en organisatie voor leidinggevenden.
-
Wat is effectief?
Effectief werken is wat anders dan productief werken. Termen als: we zijn druk bezig of we doen goed ons best duiden op een hoge vorm van productiviteit maar nog niet op effectiviteit. Effectief werken is doelstellingen halen binnen gestelde tijd en met beschikbare middelen. Voor de helderheid zeg ik er maar bij: effectief werken is ook wat anders dan medewerkers met het geweer najagen. Juist de cadans tussen rust, ontspanning en werken brengt effectiviteit. Zeker op de lange termijn. Effectief werken is, het woord zegt het al, met je werk een gewenst effect bereiken. Doelgericht dus. Productief werken wil zeggen dat er veel uit je handen komt – maar dat wil nog niet zeggen dat het ook effectief is en het doel behaald wordt!
-
Binnen de gestelde tijd en met beschikbare middelen
Taken uitvoeren, activiteiten ontplooien gericht op de doelstellingen van de organisatie of afdeling binnen de gestelde tijd. Dat is dus doelstellingen realiseren binnen de deadlines die gesteld zijn of die je zelf hebt gesteld. Anderzijds: deze taken uitvoeren met beschikbare middelen zoals medewerkers of uren, materialen, machines. Uiteraard is dit een spanningsveld binnen de organisatie.
-
Hoe kun je effectief werken? De HOE-vraag!
De vraag is: hoe kun je effectief werken of effectiever werken? In ieder geval door het proces in te richten. Effectief werken begint met het omschrijven en beschrijven van de doelstelling maar ook van de beschikbare middelen en tijd. Maar dan komt de grote vraag: HOE?
- Hoe ga je het proces inrichten?
- Hoe ga je te werk?
- Hoe zet je de middelen in?
- Hoe zet je beschikbare tijd in?
Training timemanagement
Wij bieden coaching & training gericht op timemanagement voor iedereen die effectiever met zijn tijd wil omgaan.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.