Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Loyaal is een kwaliteit: té loyaal een valkuil

Loyaal betekent dat u trouw bent. U kunt loyaal zijn aan iemand (een persoon) bijvoorbeeld in uw privé-omgeving (partner, ouders of kinderen) maar uw loyaliteit kan zich ook uiten aan de organisatie waar u werkt (organisatieloyaliteit), aan uw klanten, aan uw baas of aan uzelf.

Trouw en loyaal

Loyaal zijn  betekent dat u zich (moreel) verbonden voelt met de ander of dat u oog hebt voor de belangen van de ander. U zult de ander er niet snel alleen voor laten staan en u zult de ander er niet alleen voor laten opdraaien.  In dit artikel gaan we in op:

  • wat is loyaliteit precies?
  • loyaliteit in teams en organisaties: organisatieloyaliteit
  • loyaliteitsproblemen en loyaliteitsconflicten
  • de valkuil van over-loyaliteit
  • loyaliteitsvraagstukken in een leidinggevende functie

Definitie: wat betekent loyaliteit?

Loyaliteit leggen wij graag uit aan de hand van een aantal gedragskenmerken:

  • U behandelt de ander eerlijk en oprecht
  • U bent genegen iets te doen of na te laten voor de ander
  • U wilt graag dat het goed gaat met de ander en uw gedrag is erop gericht om dat te bevorderen en te ondersteunen
  • U bent toegewijd aan de ander
  • Alles waarmee  u een ander kunt schaden vermijdt u en alles waarmee u een ander van dienst kunt zijn bevordert u
  • U bent trouw aan de ander: zelfs al vindt u bepaalde zaken niet leuk of zelfs vervelend
  • U zult de ander niet snel in een kwaad daglicht stellen
  • U zult een ander niet snel in de steek laten en u zult niet snel ontrouw zijn: ontrouw zijn aan de ander voelt als een vorm van verraad
  • Uw eigenbelang is ondergeschikt aan het belang van de ander
  • Dat de relatie die u met de ander verplichtingen met zich meebrengt vindt u niet erg (partnerrelatie of arbeidsrelatie)
  • Uw gedrag stemt u af op de behoeften van de ander

Wat zijn uw kwaliteiten?

Wilt u weten wat uw kwaliteiten of karaktereigenschappen zijn?

Meer weten over kwaliteiten?

Kwaliteiten

Competenties

Bekijk de rubriek competenties en competentieontwikkeling. Bekijk ook het overzicht met alle persoonlijke leerdoelen voor training en coaching.

Competenties

Online test

Inzicht in uw persoonskenmerken en kwaliteiten? Doe dan (kostenloos) onze (online) test. U krijgt een rapport in uw mailbox.

Doe de test online!

Morele verbintenis

Trouw en loyaal zijn betekent dat u een soort van morele verbintenis bent aangegaan met de ander. Wanneer u dat schendt voelt dat als een vorm van verraad en kunt u het gevoel krijgen dat u de ander laat vallen. Voorwaarde is wel dat u iets voor de ander voelt. Loyaliteit zit niet in uw hoofd alleen maar vooral in uw hart. U voelt iets voor de ander, u bent betrokken op de ander. Wellicht voelt u zich zelfs verantwoordelijk voor de ander.

Kernwaarde of persoonlijke waarde

Loyaliteit wordt wel een kernkwaliteit genoemd maar ook wel een kernwaarde.  Is loyaliteit een kernwaarde of persoonlijke waarde voor u geworden? Dan is het dus zo belangrijk voor u dat u er niet best zonder kunt. Het mooiste zou zijn wanneer die persoonlijke waarde  overeenkomt met de kernwaarde van de organisatie waar u werkt. Waarom belangrijk? Dan voelt u zich thuis in de organisatie waar u werkt. Wanneer loyaal voor u een persoonlijke waarde is, dan past u niet in de organisatie waar men weinig voor elkaar over heeft, waar egotripperij, eigenbelang gaat boven het teambelang of het organisatiebelang.

Loyale medewerkers gevraagd!

Er is voldoende markt voor loyale mensen. Organisaties zitten te springen om loyale medewerkers. Organisatieloyaliteit wordt zelfs een competentie genoemd. Dat betekent dat u loyaal bent aan uw werkgever. Uw hart klopt voor de organisatie waar u werkt. U bent loyaal aan uw leidinggevende, aan uw team of aan uw collega’s. Waarom is dat zo onwijs belangrijk in bedrijven? Omdat loyaliteit een gevoel is. Loyale medewerkers maken het verschil. Ze committeren zich aan doelstellingen, er is draagvlak voor vernieuwing en verandering.  In de praktijk van alledag willen ze best een keer een stapje harder wilt lopen als dat nodig is of als dat gevraagd wordt. Ze vertrekken ook niet voor een paar euro loonsverhoging naar de buurman.

Voorkom loyaliteitsproblemen

Loyaliteit kan ook zorgen voor loyaliteitsproblemen. Hoe voorkomt u dat? U voorkomt onbalans en loyaliteitsproblemen door ook loyaal en trouw aan uzelf te blijven. Loyaal aan anderen zijn is fijn maar het mag niet ten koste van uzelf gaan. Trouw zijn aan uzelf betekent dat u op een goede manier oog houdt voor eigenbelang, dat u vasthoudt aan uw eigen waarden en niet onder groepsdruk compromissen doet die uzelf tegen de borst stuiten. Trouw zijn aan jezelf betekent dat u zich voordoet zoals u bent. Niet meer en niet meer. Wat betekent het nog meer?

  • U zorgt goed voor uzelf
  • U durft keuzes te maken op basis van uw eigen behoeften
  • U zoekt mensen en vrienden waar u energie van krijgt
  • U durft uw eigen waarden en normen vorm te geven
  • U sluit geen compromissen onder groepsdruk of druk van de buitenwacht
  • U neemt tijd voor uzelf

Lees meer: zelfcompassie

Voorkom loyaliteitsconflicten

Loyaliteitsconflicten zijn soms niet te voorkomen. Denkt u maar eens aan kinderen tijdens de echtscheiding. Een kind is loyaal aan de vader maar ook aan de moeder. Terecht toch? Maar nu doet pappa heel lelijk over mamma en mamma doet heel lelijk over pappa. Waar moet het kind nu naar toe? Waar is de veilige haven om dit grote verdriet te bespreken?

Natuurlijk geldt dit ook op de werkvloer. Uw collega heeft een conflict met uw leidinggevende. U bent loyaal aan uw collega en u bent ook loyaal aan uw baas. Waar moet u naar toe met uw gevoelens? Ziet u wat een loyaliteitsconflict met zich meebrengt aan stress en spanning? Meer over loyaliteitsconflicten

Training persoonlijke ontwikkeling

Merkt u dat u loyaal bent en soms té loyaal? Training en coaching kan u daarbij helpen. Wij verzorgen de training persoonlijke effectiviteit o.a. door individuele coaching en in groepen wanneer meerdere collega’s van u met dit thema aan de slag willen. Het voordeel van individueel maatwerk is dat u uw leerdoelen maximaal kunt combineren! De training is voor medewerkers (dus niet leidinggevenden) en ook voor leidinggevenden of managers.

  • Bent u te weinig assertief? Dan kunt u uw leerdoel combineren met assertiviteitstraining
  • Kost over-loyaliteit u veel tijd doordat u voor iedereen klaar staat en uw eigen doelen vergeet? Dan kunt u het leerdoel combineren met assertiviteitstraining
  • Speelt over-loyaliteit een rol in hoe u met conflicten omgaat? Dan kunt u  uw leerdoel combineren met de training gericht op conflicthantering
  • Bent u leidinggevende? Dan kunt u de training ook nog combineren met onderwerpen uit de training leiderschapsontwikkeling
  • Bent u adviseur en soms te loyaal aan uw opdrachtgever? Combineer uw leerdoel met de training adviesvaardigheden
  • etc.

Bij De Steven combineren wij uw leerdoelen tot één training. Dat is doelgericht en u bespaart veel tijd en geld!

Training persoonlijke effectiviteit

Over-loyaal of té loyaal is een valkuil

Té loyaal en té aardig is een energievreter

Te loyaal en zijn is een valkuil. In feite gaat u voorbij aan uzelf. U nodigt de ander uit om over uw grenzen heen te gaan. U gaat dingen doen die u eigenlijk niet wilt. In dit artikel gaan we in op over-loyaliteit. Wat is dat precies?

Kenmerken

We noemen een paar kenmerken:

  • U bent zo eerlijk en oprecht maar u benadeelt uzelf: u geeft de ander gelegenheid om gebruik (of zelfs misbruik) te maken van uw goedheid, goedhartigheid, trouw en liefde
  • U gaat over uw eigen grens heen: u offert zich als het ware op t.b.v. de ander
  • U bent altijd bezig met het welzijn en welbevinden van anderen maar u vergeet uzelf
  • U bent toegewijd aan de ander en u geeft de gelegenheid aan de ander om over uw grens heen te gaan
  • U schaadt uzelf in uw inspanning om te voorkomen dat u anderen schade berokkent
  • U neemt een ander in bescherming ten koste van uzelf
  • Hoeveel moeite het u ook kost maar een ander in de steek laten voelt als verraad
  • Uw gedrag stemt u oneindig af op de behoeften van de ander maar u verwaarloost eigen behoeften

Kortom: waar ligt de grens nu precies tussen loyaliteit en over-loyaliteit? Er is er  maar één die dat weet en dat bent u! U moet zich afvragen of geven en ontvangen nog in balans is? Ontvangt u net zoveel loyaliteit als u geeft?

Over-loyaliteit: ingrediënt voor stress en burn-out

Wie te loyaal is, kan in een netelige positie terecht komen. Dat gebeurt vooral in omstandigheden waar spanning is of waar tegengestelde belangen zijn. U kunt loyaal zijn aan de één en aan de ander en daardoor loyaliteitsproblemen of loyaliteitsconflicten krijgen. Maar u gaat door! U veronachtzaamt uw eigen belangen en gevoelens en dat maakt dat u leeggezogen wordt qua energie. Daarom benoemen wij over-loyaliteit tot één van de persoonskenmerken die een rol kan spelen bij de burnout.

Persoonskenmerken burnout

Gevolgen van over-loyaliteit

Wat zijn de gevolgen?  De gevolgen van over-loyaliteit kunnen groot zijn.

  • u kunt uzelf als het ware verliezen in een relatie, u kunt uzelf geheel en al kwijtraken: u cijfert zichzelf weg
  • u gaat regelmatig over grenzen van uzelf heen en u staat dingen toe die u eigenlijk niet wil.
  • het kost u bakken met energie want de valkuil is een energievreter
  • u had allang moeten loslaten en de relatie moeten beëindigen: echter u ging maar door en door tot het escaleerde in een mate die u gewoon had kunnen voorkomen
  • anderen laten u vallen als een baksteen en u bent daar teleurgesteld over
  • u hebt voor Jan en alleman klaargestaan maar nu voelt u zich misbruikt:  anderen hebben misbruik gemaakt van uw goedheid
  • u voelt zich verraden door anderen en u bent boos en verdrietig

Over-loyaliteit in organisaties

Kan de medewerker te loyaal zijn aan de organisatie? Ja, dat kan! Dat zou een gespreksonderwerp moeten zijn binnen organisaties. We maken te vaak mee dat medewerkers zo loyaal zijn aan de organisatie, aan de leiding of aan de eigenaar van het bedrijf dat ze zich als het ware identificeren met het bedrijf. Dat is een vorm van loyaliteit die verre van gezond is. Sterker nog: het is een vorm van loyaliteit die soms leidt tot ziekte en verzuim. Deze vorm van ziekteverzuim wordt wel roze verzuim genoemd.

We hebben nu al een aantal keren gezien dat na lange dienstverbanden (35 jaar, 40 jaar, 43 jaar) de medewerker en de organisatie uit elkaar gaan omdat de medewerker onvoldoende is meegegroeid binnen en de functieontwikkeling niet kan bijbenen. Echter de organisatieloyaliteit staat dan enorm in de weg. Men voelt zich in dergelijke situaties als het ware af geserveerd en aan de kant gezet. Enerzijds is dit een verantwoordelijkheid van de medewerker zelf. Anderzijds heeft de organisatie het ook zover laten komen. Het is dus een verantwoordelijkheid van zowel de werkgever als werknemer.

Loyaliteitsvraagstukken in een leidinggevende functie

Wanneer u als leidinggevende, manager of ondernemer te aardig en te loyaal bent, belemmert u de voortgang en het resultaat van uw afdeling of bedrijf. Maar hoe gaat u om met deze valkuil?

  • Wanneer speelt het?

    Gelukkig bestaat er geen wetgeving voor over-loyaliteit voor leidinggevenden. Maar we noemen een aantal kenmerken waaruit blijkt dat u te loyaal bent:

    • voor uw medewerkers bent u niet altijd duidelijk
    • u hebt de neiging bepaald ongewenst gedrag van medewerkers snel weg te masseren omdat u het ook wel zo goed begrijpt
    • u vindt het moeilijk om medewerkers aan te spreken op bepaald ongewenst gedrag
    • u wilt teveel de vrede en harmonie bewaren met uw medewerkers
    • u bent voor medewerkers onvoldoende sturend
    • medewerkers maken gebruik (of misbruik) van uw aardig-heid of overloyaliteit en houden zich onvoldoende aan afspraken of regels
    • medewerkers zouden een hogere inzet kunnen tonen wanneer u laat blijken dat u meer van ze verwacht
    • soms gaat u te informeel met uw medewerkers om en stelt u onvoldoende grenzen
    • de resultaten blijven achter omdat u te weinig resultaatgericht aanstuurt
  • Leerdoel: grenzen aangeven en duidelijk zijn

    Loyaliteit is een kwaliteit en karaktereigenschap. Het is een kracht die u als leidinggevende goed kunt gebruiken. De kunst is om de valkuil over-loyaliteit te vermijden. Dat is een zeer persoonlijk leerdoel. Een leerdoel voor managers, ondernemers of leidinggevenden is om duidelijk de grenzen af te bakenen, heldere afspraken te maken en medewerkers hierop aan te spreken. Duidelijkheid is noodzakelijk en geeft richting aan uw organisatie of afdeling. We hebben nog veel meer  leerdoelen Persoonlijke ontwikkeling voor leidinggevenden  voor u uitgewerkt.

Diepe gevoelens en de keerzijde

Loyaliteit is een gevoel. Een gevoel van verbinding wat u hebt met anderen of met de organisatie waar u werkt. Het is een warm gevoel, een fijn gevoel, een wij-gevoel. Loyaliteit verbindt en maakt sterk. Nu is het bederf van het beste vaak het slechtste. De keerzijde van loyaal is ontrouw, verraad, weglopen of vertrekken, de relatie stopzetten of beëindigen, overlopen naar een ander en misschien zelfs wel haatgevoelens. Zo krachtig de warmte van loyaliteit is, zo heftig zijn de gevoelens wanneer loyaliteit veranderd. Vaak ontstaat dit doordat men jarenlang té loyaal is geweest en te weinig eigen behoeften heeft ingevuld. U kunt er dus wat aan doen om dat negatieve aspect te voorkomen.

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens