Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen

LSD betekent luisteren, samenvatten en doorvragen. Dat is wat anders dan meteen klaar staan met uw oordeel, direct een mening over hebben of tal van aannames doen die nergens op gebaseerd zijn.

  • Luisteren: we kregen één mond en twee oren, blijkbaar is luisteren belangrijker dan praten
  • Samenvatten: probeer weer te geven wat u denkt gehoord te hebben en controleer of dit ook klopt
  • Doorvragen: doorvragen wanneer u geen helder antwoord krijgt of wanneer het u niet duidelijk is

Kritiek en feedback geven

Wilt u leren om kritiek of feedback op positieve wijze te geven? De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Training Communicatie en feedback

Feedback geven en ontvangen binnen teams

Voor teams hebben wij de training feedback geven en ontvangen ontwikkeld. Een belangrijk onderwerp daarbij is: kritiek geven en ontvangen.

Teamtraining feedbackvaardigheden

Luisteren

Luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)Luisteren is de basis voor communicatie met de ander. Echter luisteren is meer dan het verhaal van de ander aanhoren. Het is ook horen wat de ander precies bedoelt en wat het verhaal achter het verhaal zit. Luisteren is enerzijds een vaardigheid die u kunt ontwikkelen maar luisteren omvat andere aspecten die minstens zo belangrijk zijn:

  • Inleven, aanvoelen en empathie: kunt u de ander aanvoelen en kunt u zich inleven in de situatie van de ander
  • Begrijpen: kunt u de ander volgen in zijn denkwijze?
  • Oprechte interesse hebben in de ander

Let op: begrijpen doet u met uw hoofd en inleven en aanvoelen met uw hart, gevoel of intuïtie. Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Maar wanneer u over deze kwaliteiten beschikt dan bent u een krachtig luisteraar.

Samenvatten

Samenvatten is verifiëren of het klopt wat u denkt te horen. Dus niet aannemen dat het wel zo zal zijn maar even de controle.

  • Bedoel je nu te zeggen dat je je vaak niet gehoord voelt door jouw leidinggevende?
  • Begrijp ik het goed dat jij je vaak afgewezen hebt gevoeld in jouw relatie?
  • Zeg je nu dat jij je vaak buitengesloten voelt in het team waar je werkt?
  • Begrijp ik je goed: zeg je dat je onvoldoende uitdaging hebt in jouw werk?

Doorvragen

Doorvragen is belangrijk. Daarmee stimuleert u de ander om verder te praten. Bovendien helpt het om antwoord te krijgen wanneer bepaalde zaken voor u nog niet duidelijk zijn. Doorvragen is een ultieme manier van actief luisteren:

  • Hoe bedoel je dat precies?
  • Weet je hoe het gekomen is dat jij je zo voelde?
  • Weet je ook waarom het zo gelopen is?

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens