Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Tot de kern komen in gesprekken | kernachtig communiceren

Tot de kern komen in gesprekken

Is uw leerdoel om kernachtiger te communiceren en in gesprekken meer tot de kern te komen? Draait u soms om de brij heen waardoor u de kern van de boodschap afzwakt? Wilt u leren om tot de kern te komen tijdens gesprekken en wilt u uw communicatieve vaardigheden verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.

Kernachtig communiceren: wat is dat?

U komt tot de kern in een gesprek wanneer u duidelijk kunt overbrengen wat u voor ogen hebt en wat uw bedoeling is. Op het moment datu niet tot de kern komt draait u om de brij heen of u maakt het verhaal erg lang zonder dat u nu precies benoemt waar het u om te doen is. De omgeving omschrijft het als volgt:

  • een wollig verhaal
  • hij/zij praat veel maar zegt weinig
  • we weten niet waar we aan toe zijn
  • te diplomatiek

Kernboodschap

Wat is uw kernboodschap? Dat is de essentie, het wezenlijke van wat u te vertellen hebt. We schreven er een artikel over.

Kernboodschap

Oorzaken

Er kunnen meerdere oorzaken zijn waarom u niet tot de kern komt. We noemen er een paar:

  • Vaak draaien mensen erom heen omdat ze het moeilijk vinden om de werkelijke boodschap te vertellen.
  • Wellicht bent u bang dat u de ander pijn doet of dat de ander u niet (meer) aardig vindt. U wilt iemand niet voor het hoofd stoten of teleurstellen. U denkt als het ware voor een ander en u vult voor de ander in hoe hij/zij zal reageren.
  • Misschien bent u bang voor primaire reacties.
  • Wellicht moet een vervelende boodschap vertellen. Dat is ook niet altijd gemakkelijk.
  • Het kan zijn dat u in de valkuil van breedsprakig stapt zo af en toe en teveel woorden nodig hebt om te vertellen wat u eigenlijk kwijt wilt.

Tactvolle communicatie is anders

Tactvolle communicatie is wat anders dan om de kern en essentie heen draaien. Immers dan bereikt u alleen maar dat de ander niet weet waar hij/zij aan toe is. Het kan onzekerheid of twijfel oproepen. Wanneer u indirect bent, bereikt u meestal niet wat u wilt bereiken. Mensen weten niet wat ze aan u hebben. Het is niet duidelijk wat uw verwachtingen zijn.

Wat kunt u eraan doen?

Een paar tips:

  • Stel vooraf vast wat u vertellen wilt oftewel wat de boodschap is die u moet overbrengen
  • Bedenk een lijn die u in het gesprek wilt aanbrengen
  • Probeer u aan dit handvat vast te houden en wijk er niet vanaf
  • Zorg dat uw gesprek niet teveel uitloopt qua tijd
  • Laat u leiden door wat u te vertellen hebt (en focus u minder op hoe de ander reageert)

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens