Tot de kern komen in gesprekken | kernachtig communiceren
Is uw leerdoel om kernachtiger te communiceren en in gesprekken meer tot de kern te komen? Draait u soms om de brij heen waardoor u de kern van de boodschap afzwakt? Wilt u leren om tot de kern te komen tijdens gesprekken en wilt u uw communicatieve vaardigheden verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor u een maatwerktraining samen die precies bij u aansluit.
Kernachtig communiceren: wat is dat?
U komt tot de kern in een gesprek wanneer u duidelijk kunt overbrengen wat u voor ogen hebt en wat uw bedoeling is. Op het moment datu niet tot de kern komt draait u om de brij heen of u maakt het verhaal erg lang zonder dat u nu precies benoemt waar het u om te doen is. De omgeving omschrijft het als volgt:
- een wollig verhaal
- hij/zij praat veel maar zegt weinig
- we weten niet waar we aan toe zijn
- te diplomatiek
Kernboodschap
Wat is uw kernboodschap? Dat is de essentie, het wezenlijke van wat u te vertellen hebt. We schreven er een artikel over.
Oorzaken
Er kunnen meerdere oorzaken zijn waarom u niet tot de kern komt. We noemen er een paar:
- Vaak draaien mensen erom heen omdat ze het moeilijk vinden om de werkelijke boodschap te vertellen.
- Wellicht bent u bang dat u de ander pijn doet of dat de ander u niet (meer) aardig vindt. U wilt iemand niet voor het hoofd stoten of teleurstellen. U denkt als het ware voor een ander en u vult voor de ander in hoe hij/zij zal reageren.
- Misschien bent u bang voor primaire reacties.
- Wellicht moet een vervelende boodschap vertellen. Dat is ook niet altijd gemakkelijk.
- Het kan zijn dat u in de valkuil van breedsprakig stapt zo af en toe en teveel woorden nodig hebt om te vertellen wat u eigenlijk kwijt wilt.
Tactvolle communicatie is anders
Tactvolle communicatie is wat anders dan om de kern en essentie heen draaien. Immers dan bereikt u alleen maar dat de ander niet weet waar hij/zij aan toe is. Het kan onzekerheid of twijfel oproepen. Wanneer u indirect bent, bereikt u meestal niet wat u wilt bereiken. Mensen weten niet wat ze aan u hebben. Het is niet duidelijk wat uw verwachtingen zijn.
Wat kunt u eraan doen?
Een paar tips:
- Stel vooraf vast wat u vertellen wilt oftewel wat de boodschap is die u moet overbrengen
- Bedenk een lijn die u in het gesprek wilt aanbrengen
- Probeer u aan dit handvat vast te houden en wijk er niet vanaf
- Zorg dat uw gesprek niet teveel uitloopt qua tijd
- Laat u leiden door wat u te vertellen hebt (en focus u minder op hoe de ander reageert)
Leerdoelen training communicatie
We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.
Training communicatie
- Boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is.
- Wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden in het hoger en middenkader ontwikkeld waarbij uw persoonlijke leerdoelen en leidinggevende aspecten betrokken worden.