Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Breedsprakig of te gedetailleerd in de communicatie

Bent u breedsprakig of vinden anderen dat u wel eens te lang van stof bent, te gedetailleerd of langdradig? Merkt u zelf ook dat u soms te uitvoerig ingaat op bepaalde zaken en dat mensen afhaken terwijl u iets vertelt of antwoord geeft op een vraag?

Kenmerken

Breedsprakig of te gedetailleerd in de communicatieBreedsprakigheid kent een aantal kenmerken:

  • Twee keer zoveel woorden nodig hebben om iets duidelijk te maken wat men bedoelt
  • Vaak wordt veel aandacht besteed hoe iets tot stand gekomen is (het verloop van de gebeurtenis) terwijl het zou moeten gaan om wat er gebeurd is of waarom iets heeft plaatsgevonden.
  • De essentie wordt gemist in de boodschap
  • Er wordt geen antwoord gegeven op de werkelijke vraag of de échte vraag wordt niet gehoord
  • Er wordt geprobeerd om alles uit te leggen en te verklaren terwijl dit niet nodig is
  • Er wordt met veel omhaal of woorden gecommuniceerd wat omslachtig overkomt

Oorzaken

Een oorzaak kan liggen in uw gesprekstechnieken of sociale vaardigheden. Breedsprakig kan ook een gewoonte zijn geworden. Misschien was u het zich niet bewust. Toch kan er een direct verband liggen tussen wie u bent  (uw kernkwaliteiten) en hoe u communiceert.

  • Een kernkwaliteit van u zou kunnen zijn dat u oog hebt voor details. De valkuil daarvan is dat u in sommige gevallen té gedetailleerd bent.
  • Er kan een verband zijn met de kwaliteit accuraat, nauwkeurig en precies waardoor u in uw communicatie ook alle feitelijkheden zo nauwkeurig mogelijk wilt weergeven.
  • Wellicht verliest u het onderscheid in uw boodschap tussen hoofdzaken en bijzaken.

Onzekerheid en perfectionisme

Ook de valkuil perfectionisme kan een rol spelen. We noemen wat aspecten:

  • u wilt de boodschap zo goed mogelijk en vooral zo volledig mogelijk overbrengen
  • u bent bang dat de ander iets mist of dat u onvolledig bent
  • u wilt niet dat iets fout verloopt en u bent bang dat het fout gaat
  • als het fout gaat: het zal aan u niet liggen (door uw volledigheid bent u gevrijwaard van iedere beschuldiging)

Gevolgen

Het ergste bij breedsprakigheid is dat uw hoorder snel dreigt af te haken en zijn/haar aandacht verliest. Dat betekent dat uw boodschap niet overkomt en het zal u niet meer lukken om de ander te overtuigen. Let vooral op non-verbale signalen tijdens gesprekken.

  • Kijkt uw hoorder (de ontvanger van de boodschap) al een paar keer om zich heen?   
  • Merkt u dat uw hoorder onrustig wordt (vingers trommelen, met de stoel draaien, op het horloge kijken?)

Mocht dat het geval zijn: stel dan meteen de vraag of uw hoorder u wel begrepen heeft en probeer weer aansluiting te zoeken.

Leerdoel: kernachtig communiceren

Uw leerdoel is: kernachtig communiceren tot de kern komen in uw boodschap. Dat betekent: goed nadenken over WAT uw boodschap is en HOE u dit gaat vertellen. Dat kan een vaardigheid zijn maar in de meeste gevallen is die aanduiding onvoldoende. Met alleen wat communicatieve oefeningen komt u er niet. Aanpak op pas en maat gesneden op wie u bent is van belang. Wij doen dat doorgaans in een kort traject van vijf sessies waarbij u ruim de mogelijkheid krijgt om het in de praktijk te brengen.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens