Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Verontschuldigen

Verontschuldigen is aantonen dat je niet schuldig bent. Het is een bijzondere vorm van indirecte communicatie. Iemand verontschuldigt zich en zegt dat hij ergens spijt van heeft terwijl hij zich in feite verschoond en vrijspreekt van schuld. Let op: het is wat anders dan ontschuldigen!

Betekenis

Verontschuldigen is vaak een vorm van sorry- en excuusgedrag.  Het heeft meerdere betekenissen zoals:

  • uitleggen waarom het zo gekomen is (een vorm van verantwoorden)
  • goedpraten of vergoelijken van een bepaalde gebeurtenis
  • verdedigen

Verontschuldigen

Verantwoordelijkheidsgevoel

Verantwoordelijkheid nemen is: ook erkennen wanneer je iets fout hebt gedaan.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Spijt betuigen

Zie je dat verontschuldigen wat anders is dan spijt betuigen? Wie spijt betuigt erkent dat hij verkeerd heeft gehandeld en ziet in dat hij/zij de ander tekort heeft gedaan door eigen gedrag! Wie zich verontschuldigt kan wel spijt betuigen maar de vraag is of hij/zij wel oprecht spijt heeft. Het is dus veel meer een rechtvaardiging, een vergoelijking, een goedpraten van wat er gebeurde (wat er misging zelfs!).

Lichte vorm en zware vorm

Verontschuldigen komt in lichte en zware vorm voor. Een lichte vorm is bijvoorbeeld dat jij je verontschuldigt voor jouw afwezigheid op het werkoverleg omdat je met jouw moeder naar het ziekenhuis moest.  Een zwaardere situatie is er wanneer er iets misgegaan is waardoor je een ander tekort gedaan hebt. In feite is het gebrek aan verantwoordelijkheid nemen. Wanneer je dat afdoet met een kleine verontschuldiging dan doe je de boosheid van een ander tekort. De ander zal zich dan niet serieus genomen voelen. Voorbeelden zijn:

  • ‘ja het is nu even niet anders, ik kon het ook niet helpen’
  • ‘het spijt me dat ik jouw verjaardag vergeten ben maar ja ik had het ook hartstikke druk’

De ander serieus nemen

Vaak zijn verontschuldigingen voorbeelden van indirecte communicatie en voorbijgaan aan de gevoelens van de ander. Dan doel ik niet op de lichtere vormen maar wel op de situaties waarbij de ander echt tekort is gedaan, waarbij aan zijn/haar gevoelens voorbij is gegaan of waar de ander is overruled in zijn gevoelens. Wie dat afdoet met sorry en excuus, doet de ander schromelijk tekort en zal de relatie op het spel zetten.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Dit artikel schreef ik een serie over verantwoordelijkheidsgevoel.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Abonneer je op ons Spotify-kanaal!

Beluister alle podcasts van De Steven en abonneer je op ons kanaal: je krijgt meteen een melding wanneer er een nieuwe podcast is.

Abonneer je op ons Spotify-kanaal!
 

Aanbieding t/m 8 december 2025

Kwaliteiten bundel

E-bookbundel Talenten en kwaliteiten – Eindjaarsaanbieding € 44,95

Ontdek wat er van nature in jou zit met deze bundel van drie e-books (totaal ruim 700 pagina’s). Je krijgt helder zicht op je talenten, kwaliteiten en valkuilen, met praktische voorbeelden en opdrachten om jezelf beter te begrijpen en meer balans te vinden.

Normale prijs: € 67,65
Actie t/m 8 december: € 44,95

Bekijk de aanbieding

Nieuw: Podcast over te direct zijn in jouw communicatie

Ben jij te direct in de communicatie?

In deze podcast verkennen Gery Stevens en ik wanneer direct communiceren krachtig is, en wanneer het omslaat in te direct waardoor je meer stukmaakt dan je lief is.

In deze podcast ontdek je:

• Wat direct communiceren wel is en wanneer het te direct wordt.
• Waarom te directe communicatie snel bot, hard of confronterend kan overkomen.
• Hoe te direct gedrag onveiligheid oproept in teams en relaties.
• Welke triggerpoints ervoor zorgen dat directheid omslaat in te direct.
• Hoe emotie soms de regie overneemt waardoor je harder uit de hoek komt dan je wilt.
• Waarom directheid een kwaliteit is mits gecombineerd met timing, bewustwording en tact.
Luister de podcast 

Podcast met Peter Weustink:

Podcast met Katelijne Vermeulen

In een podcast met Katelijne Vermeulen verkennen we wat het betekent om jezelf kwijt te raken en misschien nog belangrijker: hoe je jezelf weer kunt hervinden.

Luister de podcast op spotify

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.