Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Verontschuldigen

Verontschuldigen

Verontschuldigen is ont-schuldigen en aantonen dat u niet schuldig bent. Het is een bijzondere vorm van indirecte communicatie. Iemand verontschuldigt zich en zegt dat hij ergens spijt van heeft terwijl hij zich in feite verschoond en vrijspreekt van schuld.

Betekenis

Verontschuldigen is vaak een vorm van  sorry en excuusgedrag.  Het heeft meerdere betekenissen zoals:

  • uitleggen waarom het zo gekomen is (een vorm van verantwoorden)
  • goedpraten of vergoelijken van een bepaalde gebeurtenissen
  • verdedigen

Spijt betuigen

Ziet u dat verontschuldigen wat anders is dan spijt betuigen? Wie spijt betuigt erkent dat hij verkeerd heeft gehandeld  en ziet in dat hij/zij de ander tekort heeft gedaan door eigen gedrag! Wie zich verontschuldigd kan wel spijt betuigen maar de vraag is of hij/zij wel oprecht spijt heeft. Het is dus veel meer een rechtvaardiging, een vergoelijking,  een goedpraten van wat er gebeurde (wat er misging zelfs!).

Lichte vorm en zware vorm

Verontschuldigen komt in lichte en zware vorm voor. Een lichte vorm is bijvoorbeeld dat u zich verontschuldigd voor uw afwezigheid op het werkoverleg omdat u met uw moeder naar het ziekenhuis moest.  Een zwaardere situatie is er wanneer er iets misgegaan is en wanneer u een ander tekort gedaan hebt. In feite is het gebrek aan verantwoordelijkheid nemen. Wanneer u dat afdoet met een kleine verontschuldiging dan doet  u de boosheid van een ander tekort. De ander zal zich dan niet serieus genomen voelen. Voorbeelden zijn:

  • ‘ja het is nu even niet anders, ik kon het ook niet helpen’
  • ‘het spijt me dat ik jouw verjaardag vergeten ben maar ja ik had het ook hartstikke druk’

De ander serieus nemen

Vaak zijn verontschuldigingen voorbeelden van indirecte communicatie en voorbijgaan aan de gevoelens van de ander. Dan doelen we niet op de lichtere vormen maar wel op de situaties waarbij de ander echt tekort is gedaan, waarbij aan zijn/haar gevoelens voorbij is gegaan of waar de ander is overruled in zijn gevoelens. Wie dat afdoet met sorry en excuus, doet de ander schromelijk tekort en zal de relatie op het spel zetten.

Leerdoelen

Dit artikel is geschreven in de serie over leerdoelen voor de training autonomie.

Leerdoelen training Autonomie

Training en coaching

Bekijk onze trainingen gericht op:

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens