Verzuimbeheersing of inzetbaarheid bevordering?
Verzuim beheersen of inzetbaarheid bevorderen: waar gaat het nu precies om? Anders gezegd: gaan we ons richten op afwezigheid en absentie of op aanwezigheid en presentie? De beste vorm van verzuimbeheersing is het bevorderen van inzetbaarheid.
Verzuimtraining of inzetbaarheidstraining
Trainingen hebben altijd een doel. Door middel van een training wil je iets verbeteren en daar het liefst zo goed mogelijk in worden. Verzuim is echter geen doel wat je wilt bereiken. Inzetbaarheid wel. Wij spreken dan ook liever van een inzetbaarheidtraining. Een taalkundig spelletje? Helemaal niet, alles wat je aandacht geeft groeit. Dus als je veel aandacht geeft aan verzuim krijg je verzuim. U kunt kiezen; een verzuim in uw organisatie van 5% met veel trainingen en aandacht om het verzuim terug te brengen naar 3% of een inzetbaarheid van 95% met veel training en aandacht om de inzetbaarheid te verhogen naar 97%.
Dit lijkt ook weer een spelletje, nu met getallen, maar vergis u niet, de interventies die u nodig heeft om het verzuimpercentage te verlagen zijn andere dan om het inzetbaarheid percentage te verhogen. Daarnaast speelt hier het Pareto principe een rol; 80 % van het verzuimpercentage wordt bepaald door 20% van de verzuimgevallen. Maatregelen om verzuim tegen te gaan zijn vooral gericht op de 20% die het verzuim veroorzaken. 80% van de medewerkers krijgt geen aandacht maar wordt wel geconfronteerd met maatregelen om het verzuim aan te pakken, terwijl ze niet eens bovenmatig verzuimen!
Verzuimmanagement
De Steven biedt ondersteuning bij het ontwikkelen van verzuimmanagement.
Training verzuim en inzetbaarheid
Bekijk onze training gericht op verzuim en inzetbaarheid.
Leerdoelen
Bekijk de leerdoelen in het kader van verzuim en inzetbaarheid.
Afschaffen dus die verzuim training?
Niet doen, maar upgraden naar een verzuimtraining 2.0. De privacy regels en alle verplichtingen van de wet verbetering Poortwachter blijven bestaan. Daar zult u zich wel aan moeten houden. Regels vormen de basis, ook wij kunnen daar niet onderuit. Sterker nog, we vinden ze zelfs wel prettig. Het geeft namelijk een kader waarbinnen u vrij mag opereren. En als u zich netjes aan de regels houdt voorkomt u boetes.
Heeft u uw verzuimbeleid op orde? Staan hierin de spelregels, afspraken, taken en bevoegdheden wat iedereen moet doen op het moment dat iemand zich ziek meldt?
In onze verzuimtraining zitten dus ook alle poortwachter regels. Maar we gaan iets verder dan alleen aandacht voor verzuim. We gaan graag terug naar de bedoeling die u had toen u medewerkers aannam; u had namelijk iemand nodig die een bijdrage levert aan het realiseren van uw organisatiedoelstelling. Die bijdrage kan verminderen als mensen ziek worden. Die bijdrage kan ook verminderen als de motivatie in de loop der jaren terugloopt of als competenties niet meer passen bij de veranderde organisatiedoelstellingen.
Verminderde inzetbaarheid kan dus een gevolg zijn van ziekte maar verminderde inzetbaarheid ten gevolge van motivatie problemen, competentie tekort of slecht management kan ook ziekte veroorzaken. Verminderde inzetbaarheid kan ontstaan als er een verschil is tussen wat een organisatie van een medewerker vraagt en de capaciteiten (gezondheid, competenties, motivatie) die een medewerker kan of wil leveren.
In de verzuimtraining gaan we kijken waar de oorzaken van verminderde inzetbaarheid kunnen liggen en welke interventies dan nodig zijn. Zowel preventief als curatief. We bespreken of ziek zijn hetzelfde is als arbeidsongeschiktheid. We gaan het hebben over benutbare mogelijkheden tijdens ziekte. We gaan dus onderzoeken wat iemand ondanks ziekte nog wel kan.
Kortom in onze verzuim training gaan we van verzuim naar inzetbaarheid.
Andere leerdoelen
De trainers van De Steven hebben nog meer leerdoelen voor u uitgewerkt gericht op 'verzuim en inzetbaarheid'.
Training en coaching
Bekijk onze training in het kader van verzuim en inzetbaarheid.
- training verzuim en inzetbaarheid
- training duurzame inzetbaarheid
- organisatieadvies gericht op: gezondheidsmanagement