Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Met kritiek omgaan als leidinggevende

Als leidinggevende moet u kunnen omgaan met kritiek. Vindt u dat af en toe ook zo lastig? Betrekt u het soms teveel op uzelf of ziet u kritiek als een persoonlijke aanval? Hebt u de neiging om uzelf te verdedigen wanneer u  kritiek krijgt?  U worstelt met dit vraagstuk en u zou graag leren om effectiever met kritiek om te gaan.

Kritische houding medewerkers

Leidinggevende en omgaan met kritiekIn veel organisaties wordt een kritische houding van medewerkers op prijs gesteld. Teamleden die kritisch en alert zijn, denken structureel mee met uw team en organisatie. Zeker wanneer het opbouwende en constructieve kritiek is. Dus fijn wanneer u medewerkers hebt die bereid zijn zich kwetsbaar op te stellen. Natuurlijk wordt het lastiger wanneer mensen een over-kritische houding aannemen. Dat is niet prettig voor u als leidinggevende en het is ook niet effectief.

Terechte kritiek

Misschien hebben uw medewerkers wel terecht kritiek. Vanuit uw organisatie zijn er dingen gebeurd, is er oud zeer of zijn er zaken toegezegd die niet waargemaakt zijn. Maar soms hebt u daar als leidinggevende geen invloed op. Of bent u niet in staat om op korte termijn veranderingen door te voeren door tal van omstandigheden.

Met kritiek omgaan in een leidinggevend functie

Kritiek geven en ontvangenKritiek geven en ontvangen is één van de 10 ijkpunten in het autonomieproces.  Wilt u beter met kritiek leren omgaan in uw leidinggevende functie? De Steven is specialist in training en coaching voor leidinggevenden en managers. De training assertief leidinggeven voeren wij uit voor leidinggevenden als groepstraining en individueel coachingstraject.

Assertief leidinggeven

Hoe reageert u?

Er zijn verschillende manieren om met kritiek om te gaan. We noemen een paar reacties.

  • U relativeert de kritiek en u probeert het in de juiste proporties te zien wat er nu precies wordt gezegd. Op zich is dat krachtig. Slaat u erin door dan kan het zijn dat u de kritiek nog onvoldoende serieus neemt.
  • Kritiek de kop indrukken kan zinvol zijn in bepaalde situaties maar wanneer u dat te vaak doet, zorgt u ervoor dat mensen hun ongenoegen onvoldoende uiten.
  • Het tegendeel bewijzen is soms nuttig en terecht maar wanneer hier de nadruk ligt kan het ontaarden in een strijd om feitelijkheden die er wellicht niet eens toe doen.
  • Kritiek op uzelf betrekken is nuttig in de zin van zelfreflectie. Doet u het teveel dan ondermijnt dat uw zelfvertrouwen. In feite stelt u zich onder de ander wanneer u kritiek teveel op uzelf betrekt. U maakt de ander groter dan hij/zij is of u maakt uzelf kleiner dan nodig is.

Wat mag de medewerker van u verwachten?

Medewerkers mogen van u verwachten dat u openstaat voor kritiek, kritische opmerkingen, verbeteringen, ideeën en suggesties. Kortom dat u zich openstelt voor kritiek, zonder dat u in de verdediging schiet, het tegendeel direct wilt bewijzen, kritiek negeert of vermijd, op uzelf betrekt of de kop indrukt.

Negatieve kritiek

Soms kunnen uw medewerkers kritiek brengen als een persoonlijke aanval. In feite is dat een vorm van negatieve kritiek. Geen reden om het op uzelf te betrekken. Het zegt veel over de communicatievaardigheden van uw medewerkers.

Leerdoelen

We hebben nog veel meer  leerdoelen persoonlijke ontwikkeling voor leidinggevenden  voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht  bekijken met alle leerdoelen voor leidinggevenden.

Leerdoelen voor leidinggevenden

Persoonlijke ontwikkeling voor leidinggevenden

Bekijk de training persoonlijke ontwikkeling voor leidinggevenden zoals assertief leidinggeven, persoonlijke effectiviteit, timemanagement en communicatie etc.

Persoonlijke ontwikkeling leidinggevende

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Voor andere publicaties kunt u ook terecht in onze webshop!

Coach Jan Stevens