Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Valkuilen bij het functioneringsgesprek voor leidinggevenden

Valkuilen en missers bij het functioneringsgesprek? Hoe leidinggevenden kunnen zorgen dat het functioneringsgesprek een averechtse  werking krijgt binnen de organisatie en afbreuk doet aan de doelstelling.

Essentieel onderdeel

Valkuilen bij het functioneringsgesprekHet functioneringsgesprek kan een essentieel onderdeel  zijn bij het optimaliseren van het functioneren tussen leidinggevende en medewerker. Het functioneringsgesprek kan echter ook een averechtse werking hebben. Hierbij treft u een aantal missers bij het onjuist gebruik van het functioneringsgesprek.

Averechtse werking: voorbeelden

Onderstaand treft u een aantal voorbeelden van valkuilen die een averechtse werking bevorderen:

  • Selectief zijn bij het voeren van gesprekken

    • Alleen een functioneringsgesprek houden wanneer de leiding meent dat de medewerker onvoldoende functioneert. In feite wordt er dan een disciplinair gesprek gevoerd.
    • Met de ene medewerker wel een gesprek voeren, met de andere niet.
    • Medewerkers die u graag ‘mag’ als goed beoordelen en medewerkers die u minder graag mag heel kritisch beoordelen.
  • Niet serieus nemen

    • Het ene jaar wel functioneringsgesprekken voeren, het andere jaar niet.
    • Het functioneringsgesprek voor de derde keer uitstellen of qua datum verzetten.
    • Openen met de zin: ‘ik kan het kort houden, want het gaat eigenlijk heel goed met jou’
    • ‘Oh, ik moet ook nog een functioneringsgesprek houden, weet jij nog wat we de vorige keer hebben afgesproken’. In dat geval kunt u beter zelf gaan solliciteren naar een niet-leidinggevende functie.
    • Het gesprek voeren en de follow-up vergeten of vergeten om een verslag van het gesprek te maken met duidelijke afspraken.
  • Klaaguurtje en spaarpot

    • Kritische punten van 8 maanden verzamelen en de medewerker daarmee voor het eerst confronteren.
    • Er een wederzijds klaaguurtje van maken.
  • Om de brij heendraaien

    • Een inleiding van drie kwartier houden over de positieve punten van de medewerker en tot slot zeggen dat u eigenlijk vindt dat hij/zij niet functioneert.
    • Onduidelijk en niet specifiek zijn in uw bewoordingen. Bijvoorbeeld:
      • ik krijg diverse signalen uit het team dat je heel confronterend kunt zijn (zeg het niet of zeg om wie het gaat)
      • er zijn diverse klachten over jou binnengekomen (die had u allang moeten bespreken: zeg het niet of benoem waar het om gaat)
      • ik ben van mening dat jij een intimiderende stijl van communicatie hebt (dit is een oordeel)
  • Gedrag van de leidinggevende

Leerdoelen voor de training

We hebben nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training opmaat.

Training functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens