Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Valkuilen bij het functioneringsgesprek voor leidinggevenden

Valkuilen en missers bij het functioneringsgesprek? Hoe leidinggevenden kunnen zorgen dat het functioneringsgesprek een averechtse werking krijgt binnen de organisatie en afbreuk doet aan de doelstelling.

Essentieel onderdeel

Het functioneringsgesprek kan een essentieel onderdeel zijn bij het optimaliseren van het functioneren tussen leidinggevende en medewerker. Het functioneringsgesprek kan echter ook een averechtse werking hebben. Hierbij tref je een aantal missers bij het onjuist gebruik van het functioneringsgesprek.

Averechtse werking: voorbeelden

Onderstaand tref je een aantal voorbeelden van valkuilen die een averechtse werking bevorderen:

  • Selectief zijn bij het voeren van gesprekken

    • Alleen een functioneringsgesprek houden wanneer de leiding meent dat de medewerker onvoldoende functioneert. In feite wordt er dan een disciplinair gesprek gevoerd.
    • Met de ene medewerker wel een gesprek voeren, met de andere niet.
    • Medewerkers die je graag mag als goed beoordelen en medewerkers die je minder graag mag heel kritisch beoordelen.

Valkuil bij het functioneringsgesprek

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

  • Niet serieus nemen

    • Het ene jaar wel functioneringsgesprekken voeren, het andere jaar niet.
    • Het functioneringsgesprek voor de derde keer uitstellen of qua datum verzetten.
    • Openen met de zin: ‘ik kan het kort houden, want het gaat eigenlijk heel goed met jou’
    • ‘Oh, ik moet ook nog een functioneringsgesprek houden, weet jij nog wat we de vorige keer hebben afgesproken?’ In dat geval kun je beter zelf gaan solliciteren naar een niet-leidinggevende functie.
    • Het gesprek voeren en de follow-up vergeten of vergeten om een verslag van het gesprek te maken met duidelijke afspraken.
  • Klaaguurtje en spaarpot

    • Kritische punten van 8 maanden verzamelen en de medewerker daarmee voor het eerst confronteren.
    • Er een wederzijds klaaguurtje van maken.
  • Om de brij heendraaien

    • Een inleiding van drie kwartier houden over de positieve punten van de medewerker en tot slot zeggen dat je eigenlijk vindt dat hij/zij niet functioneert.
    • Onduidelijk en niet specifiek zijn in jouw bewoordingen. Bijvoorbeeld:
      • Ik krijg diverse signalen uit het team dat je heel confronterend kunt zijn (zeg het niet of zeg om wie het gaat)
      • Er zijn diverse klachten over jou binnengekomen (die had je allang moeten bespreken: zeg het niet of benoem waar het om gaat)
      • Ik ben van mening dat jij een intimiderende stijl van communicatie hebt (dit is een oordeel)
  • Gedrag van de leidinggevende

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.