Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Coachende stijl van leidinggeven ontwikkelen: wat is dat?

Soms zeggen leidinggevenden dat ze meer een coachende stijl van leidinggeven willen ontwikkelen. Daarmee wordt bedoeld dat ze de omschakeling willen maken van een directieve sturing naar een meer begeleidende rol. Toch is hier sprake van verwarring. Die verwarring ontstaat door het woord coaching. Het woord suggereert dat ze het werk van een coach overnemen. En dat is nu precies wat ze niet zouden moeten willen.

Waar gaat het om?

Coachende stijl leidinggevenOm het maximale uit uw team te halen, is een coachende stijl van leidinggeven belangrijk. In feite wilt u de zelfstandigheid van de medewerkers bevorderen en stimuleren of aanmoedigen dat de medewerker verantwoordelijkheid neemt, en zaken en taken naar eigen inzicht leert oplossen.

Leidinggevenden die te directief zijn, gaan dit niet bereiken. Medewerkers ontwikkelen zich niet wanneer ze voortdurend voorgeschreven krijgen wat ze moeten doen en hoe ze iets moeten doen.

Moet de leidinggevende coach worden?

Nu komen we op een ingewikkeld terrein. Uiteindelijk is de vraag wat coaching nu precies is. Natuurlijk is het zo dat de leidinggevende de medewerker moet coachen zodra het taak- of werkgerelateerd is. Anders gezegd: de leidinggevende moet de medewerker begeleiden om zijn functie en taak goed uit te oefenen. Zodra het wordt opgevat als coaching op het persoonlijke vlak dan gaat het o.i. een brug te ver. U kunt als leidinggevende niet de rol van coach vervullen zoals een externe coach deze rol heeft. Zie ook: ga als leidinggevende niet de psycholoog uithangen..

Coachend leidinggeven: wat is dat?

Coachend leidinggeven is wat anders dan de coach van de medewerker uithangen.  Lees ook ons artikel over de stijlen van coachend leidinggeven.

Stijlen coachend leidinggeven

Wat zijn de bezwaren?

In onze coachingspraktijk maken we te vaak mee dat de leidinggevende als een soort personal coach optreedt voor de medewerker. Dat kan in tal van situaties aan de orde zijn bijvoorbeeld:

  • privé-gerelateerde vraagstukken van de medewerker zoals:

    • financiële problemen in het gezin van de medewerker:
    • de medewerker zit in een echtscheidingsprocedure:
    • de medewerker heeft thuis een ernstige situatie meemaakt waardoor hij/zij niet optimaal functioneert
    • de medewerker heeft een vermoedelijke verslavingsproblematiek:
  • de medewerker heeft vraagstukken als depressie, weinig zelfvertrouwen, faalangst, burn-out
  • de medewerker heeft vraagstukken als pathologisch liegen, narcistische trekken etc.

Het bezwaar is dat:

  • dat u geen coach bent van de medewerker. Interesse hebben in het wel en wee van de medewerker is wat anders dan een coachende rol op u nemen
  • er altijd een afhankelijkheidsrelatie is tussen leidinggevenden en medewerkers en dat coaching niet werkt in die setting
  • u emotioneel niet verstrengeld moet raken op het privéleven van de medewerker omdat er anders rolconflicten ontstaan
  • u de medewerker op een ander moment objectief moet beoordelen wat moeilijk wordt wanneer u te betrokken raakt op de medewerker

Blijf als leidinggevende professional!

Een paar tips:

  • blijf bij uw vakgebied en laat andere hulpvragen c.q. coachingsvragen over aan andere professionals die daar hun werk van gemaakt hebben
  • voorkom rolverstrengeling: uw medewerker is in zekere zin afhankelijk van u en uw organisatie en de vraag is of u het ware verhaal op tafel krijgt en wat u daarmee vervolgens kunt doen

Leerdoelen

We hebben nog meer leerdoelen voor de training coachend leidinggeven voor u uitgewerkt.

Leerdoelen training coachend leidinggeven

Training coachend leiderschap

Bekijk de training coachend leidinggeven voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training opmaat.

Training coachend leiderschap

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens