Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Persoonlijk marketingprofiel | PMP

Persoonlijk marketingprofiel | PMP: deelnemers van outplacementtrajecten krijgen de opdrachten altijd om een persoonlijk marketingplan te schrijven. Op zich zou dit iedereen helpen bij het vinden van de juiste baan op de arbeidsmarkt.

Uw persoonlijk profiel

Persoonlijk marketingprofielTijdens het outplacement bent u met tal van vragen bezig geweest zoals:

  • afscheid van de vorige werkgever
  • wat kan ik goed wat doe ik graag
  • wat voor kennis heb ik in huis
  • wat wil ik wat zijn mijn dromen
  • wat zijn mijn loopbaanwaarden

Belangrijk is om dit samen te vatten in een profiel oftewel een persoonlijk Marketing plan.

Ondersteuning

Een PMP ondersteunt bij de volgende zaken:

  • In gesprekken kunt u beter verwoorden waar uw sterke en zwakke punten liggen
  • Bij vacatureanalyses kunt u sneller vaststellen in wat voor mate u binnen de functie past
  • U hebt sneller een beeld of u bij een organisatie of leidinggevende past

Tips bij het PMP

Een persoonlijk marketingplan is uitsluitend bestemd voor uzelf en niet bestemd voor mogelijke werkgevers. Die kunnen volstaan met een CV en sollicitatiebrief. Maak een samenvatting van de volgende zaken:

  • Competenties, drijfveren, dromen en idealen

    Beschrijf uitvoerig de volgende zaken:

    • uw eigenschappen, kwaliteiten en valkuilen
    • vaardigheden
    • kennisgebied
    • werkervaring
    • drijfveren, loopbaanankers of motivatoren
    • interesses
    • persoonlijke visie of droom
  • De ideale werkgever

    Beschrijf zaken als:

    • de bedrijfscultuur waar u het beste acteert
    • de ideale leidinggevende
    • een profiel van mogelijke organisaties waar u zou willen werken
    • de branche, de functie die u ambieert
    • de uitdagingen die u hier ziet
  • De ideale werksituatie

    Beschrijf uitvoerig de ideale werksituatie:

    • werktijden,
    • de regio
    • de werkplek
    • hoeveel uur wilt u werken?
    • mogelijke vakantiewensen
    • wensen ten aanzien van de eigen ontwikkeling door training of opleiding.
  • Actie en marktbenadering

    De tijd van beschouwen, analyseren, overdenken is voorbij. Maak een actieplan waarin u beschrijft wat u gaat doen om deze baan te vinden. Neem de volgende zaken mee in het plan:

  • Evalueren

    Bespreek de voortgang voortdurend met uw adviseur. Zaken als:

    • welke acties hebt u ondernomen?
    • Wat ging er goed?
    • Wat ging minder goed?
    • Moet u het plan bijstellen?

Wanneer?

De Steven gebruikt het Persoonlijk Marketingprofiel als instrument tijdens loopbaancoaching en outplacement.

Loopbaanbril

LoopbaanbrilAan de hand van alle opdrachten die u hebt gemaakt stellen wij een loopbaanbril samen. Een bril met vier en soms met vijf glazen die de belangrijkste elementen of waarden weergeven die noodzakelijk zijn in uw functie. Waarom is deze loopbaanbril belangrijk?

  • u leert om samen te vatten waar uw kracht ligt
  • bij vacatures vraagt u zich of of deze 4 elementen aanwezig zijn in de functie
  • tijdens sollicitatiegesprekken bekijkt in hoeverre u deze 4 waarden kwijt kunt in een mogelijke functie

Voorbeeld

Hierna treft u een voorbeeld:

Michiel de Ruiter komt tot hem recht wanneer hij kan acteren in de VIERLUIK van invloed, effectief, Relatiemaker, allround.

  • Invloed en vrijheid

    Michiel heeft kaders nodig waarin duidelijk gemaakt wordt wat er van hem verwacht wordt. Binnen deze kaders kan hij zelfstandig invulling aan de functie geven. Michiel weet graag wat er van hem verwacht wordt maar met invloed bedoelen we: voor hem is het belangrijk dat hij zelf kan bepalen HOE hij het gaat doen.

  • Overzicht

    Michiel kan goed analyseren en is gericht op overzicht en inzicht. Hij zal bij voorkeur de grote lijn en rode draad opzoeken en helpt liever mee om structurele oplossingen te bedenken dan adhoc overal in te springen. Michiel ontwikkelt liefst oplossingen op de langere termijn.

  • Sociaal en relatiemaker

    Waarden die Michiel horen: respecteren, betrokken, collegiaal, participeren, begaan met de medemens. Open communicatie en vertrouwen is voor hem belangrijk om goed te kunnen functioneren.

  • Allround

    Michiel is allround en op veel facetten inzetbaar. Dat brengt hem ook de nodige afwisseling.

  • Welke functies horen hierbij?

    Dit is een vraag voor Michiel zelf in eerste instantie.

    • Wat minder past is m.i. een functie waarbij hij directieve sturing nodig moet geven. Een coördinerende rol is hem zeker toe te vertrouwen. Michiel zal invloed krijgen door zijn kijk op zaken en doordat hij een hoge gunfactor heeft.

Outplacement

Bekijk onze trajecten gericht op outplacement.

Outplacement

Carrière en werk

Training en coaching gericht op carrière en werk.

Carrière en werk

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens