Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Persoonlijk marketingprofiel | PMP

Persoonlijk marketingprofiel | PMP: deelnemers van outplacementtrajecten krijgen de opdrachten altijd om een persoonlijk marketingplan te schrijven. Op zich zou dit iedereen helpen bij het vinden van de juiste baan op de arbeidsmarkt.

Jouw persoonlijk profiel

Tijdens het outplacement ben je met tal van vragen bezig geweest zoals:

  • afscheid van de vorige werkgever
  • wat kan ik goed en wat doe ik graag?
  • wat voor kennis heb ik in huis?
  • wat wil ik en wat zijn mijn dromen?
  • wat zijn mijn loopbaanwaarden?

Belangrijk is om dit samen te vatten in een profiel oftewel een persoonlijk Marketing plan.

Ondersteuning

Een PMP ondersteunt bij de volgende zaken:

  • In gesprekken kun je beter verwoorden waar jouw sterke en zwakke punten liggen
  • Bij vacatureanalyses kun je sneller vaststellen in wat voor mate jij binnen de functie past
  • Je hebt sneller een beeld of je bij een organisatie of leidinggevende past

Uw persoonlijk marketingprofiel

Tips bij het PMP

Een persoonlijk marketingplan is uitsluitend bestemd voor jouzelf en niet bestemd voor mogelijke werkgevers. Die kunnen volstaan met een CV en sollicitatiebrief. Maak een samenvatting van de volgende zaken:

  • Competenties, drijfveren, dromen en idealen

    Beschrijf uitvoerig de volgende zaken:

    • uw eigenschappen, kwaliteiten en valkuilen
    • vaardigheden
    • kennisgebied
    • werkervaring
    • drijfveren, loopbaanankers of motivatoren
    • interesses
    • persoonlijke visie of droom
  • De ideale werkgever

    Beschrijf zaken als:

    • de bedrijfscultuur waar jij het beste acteert
    • de ideale leidinggevende
    • een profiel van mogelijke organisaties waar jij zou willen werken
    • de branche, de functie die jij ambieert
    • de uitdagingen die jij hier ziet
  • De ideale werksituatie

    Beschrijf uitvoerig de ideale werksituatie:

    • werktijden,
    • de regio
    • de werkplek
    • hoeveel uur wil jij werken?
    • mogelijke vakantiewensen
    • wensen ten aanzien van de eigen ontwikkeling door training of opleiding.
  • Actie en marktbenadering

    De tijd van beschouwen, analyseren, overdenken is voorbij. Maak een actieplan waarin jij beschrijft wat je gaat doen om deze baan te vinden. Neem de volgende zaken mee in het plan:

  • Evalueren

    Bespreek de voortgang voortdurend met jouw adviseur. Zaken als:

    • welke acties heb je ondernomen?
    • Wat ging er goed?
    • Wat ging minder goed?
    • Moet je het plan bijstellen?

Wanneer?

De Steven gebruikt het Persoonlijk Marketingprofiel als instrument tijdens loopbaancoaching en outplacement.

Loopbaanbril

Aan de hand van alle opdrachten die jij hebt gemaakt stellen wij een loopbaanbril samen. Een bril met vier en soms met vijf glazen die de belangrijkste elementen of waarden weergeven die noodzakelijk zijn in jouw functie. Waarom is deze loopbaanbril belangrijk?

  • Je leert om samen te vatten waar jouw kracht ligt
  • bij vacatures vraag je je af of deze 4 elementen aanwezig zijn in de functie
  • tijdens sollicitatiegesprekken bekijk je in hoeverre je deze 4 waarden kwijt kunt in een mogelijke functie

Voorbeeld

Hierna tref je een voorbeeld:

Michiel de Ruiter komt tot hem recht wanneer hij kan acteren in de VIERLUIK van invloed, effectief, Relatiemaker, allround.

Hoe ziet jouw loopbaanbril eruit?

  • Invloed en vrijheid

    Michiel heeft kaders nodig waarin duidelijk gemaakt wordt wat er van hem verwacht wordt. Binnen deze kaders kan hij zelfstandig invulling aan de functie geven. Michiel weet graag wat er van hem verwacht wordt maar met invloed bedoelen we: voor hem is het belangrijk dat hij zelf kan bepalen HOE hij het gaat doen.

  • Overzicht

    Michiel kan goed analyseren en is gericht op overzicht en inzicht. Hij zal bij voorkeur de grote lijn en rode draad opzoeken en helpt liever mee om structurele oplossingen te bedenken dan adhoc overal in te springen. Michiel ontwikkelt liefst oplossingen op de langere termijn.

  • Sociaal en relatiemaker

    Waarden die Michiel horen: respecteren, betrokken, collegiaal, participeren, begaan met de medemens. Open communicatie en vertrouwen is voor hem belangrijk om goed te kunnen functioneren.

  • Allround

    Michiel is allround en op veel facetten inzetbaar. Dat brengt hem ook de nodige afwisseling.

  • Welke functies horen hierbij?

    Dit is een vraag voor Michiel zelf in eerste instantie.

    • Wat minder past is m.i. een functie waarbij hij directieve sturing nodig moet geven. Een coördinerende rol is hem zeker toe te vertrouwen. Michiel zal invloed krijgen door zijn kijk op zaken en doordat hij een hoge gunfactor heeft.

Outplacement

Bekijk onze trajecten gericht op outplacement.

Outplacement

Carrière en werk

Training en coaching gericht op carrière en werk.

Carrière en werk

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Assertiviteit
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Leiderschap

Bekijk alle e-books

 

Willen is minder moeten

We hebben geleerd wat we moeten. We leerden ook wat niet mag. Soms weten we wat we beslist niet (meer) willen. Maar de vraag is: wat wil jij nu wel? Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Willen is minder moeten.

Ebook willen moeten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.