Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Persoonlijk marketingprofiel | PMP

Persoonlijk marketingprofiel | PMP: deelnemers van outplacementtrajecten krijgen de opdrachten altijd om een persoonlijk marketingplan te schrijven. Op zich zou dit iedereen helpen bij het vinden van de juiste baan op de arbeidsmarkt.

Jouw persoonlijk profiel

Tijdens het outplacement ben je met tal van vragen bezig geweest zoals:

  • afscheid van de vorige werkgever
  • wat kan ik goed en wat doe ik graag?
  • wat voor kennis heb ik in huis?
  • wat wil ik en wat zijn mijn dromen?
  • wat zijn mijn loopbaanwaarden?

Belangrijk is om dit samen te vatten in een profiel oftewel een persoonlijk Marketing plan.

Ondersteuning

Een PMP ondersteunt bij de volgende zaken:

  • In gesprekken kun je beter verwoorden waar jouw sterke en zwakke punten liggen
  • Bij vacatureanalyses kun je sneller vaststellen in wat voor mate jij binnen de functie past
  • Je hebt sneller een beeld of je bij een organisatie of leidinggevende past

Uw persoonlijk marketingprofiel

Outplacement

Bekijk onze trajecten gericht op outplacement.

Outplacement

Loopbaancoaching

Bekijk onze trajecten gericht op loopbaanoriëntatie.

Loopbaancoaching

Carrière en werk

Training en coaching gericht op carrière en werk.

Carrière en werk

Tips bij het PMP

Een persoonlijk marketingplan is uitsluitend bestemd voor jouzelf en niet bestemd voor mogelijke werkgevers. Die kunnen volstaan met een CV en sollicitatiebrief. Maak een samenvatting van de volgende zaken:

  • Competenties, drijfveren, dromen en idealen

    Beschrijf uitvoerig de volgende zaken:

    • uw eigenschappen, kwaliteiten en valkuilen
    • vaardigheden
    • kennisgebied
    • werkervaring
    • drijfveren, loopbaanankers of motivatoren
    • interesses
    • persoonlijke visie of droom
  • De ideale werkgever

    Beschrijf zaken als:

    • de bedrijfscultuur waar jij het beste acteert
    • de ideale leidinggevende
    • een profiel van mogelijke organisaties waar jij zou willen werken
    • de branche, de functie die jij ambieert
    • de uitdagingen die jij hier ziet
  • De ideale werksituatie

    Beschrijf uitvoerig de ideale werksituatie:

    • werktijden,
    • de regio
    • de werkplek
    • hoeveel uur wil jij werken?
    • mogelijke vakantiewensen
    • wensen ten aanzien van de eigen ontwikkeling door training of opleiding.
  • Actie en marktbenadering

    De tijd van beschouwen, analyseren, overdenken is voorbij. Maak een actieplan waarin jij beschrijft wat je gaat doen om deze baan te vinden. Neem de volgende zaken mee in het plan:

  • Evalueren

    Bespreek de voortgang voortdurend met jouw adviseur. Zaken als:

    • welke acties heb je ondernomen?
    • Wat ging er goed?
    • Wat ging minder goed?
    • Moet je het plan bijstellen?

Wanneer?

De Steven gebruikt het Persoonlijk Marketingprofiel als instrument tijdens loopbaancoaching en outplacement.

Loopbaanbril

Aan de hand van alle opdrachten die jij hebt gemaakt stellen wij een loopbaanbril samen. Een bril met vier en soms met vijf glazen die de belangrijkste elementen of waarden weergeven die noodzakelijk zijn in jouw functie. Waarom is deze loopbaanbril belangrijk?

  • Je leert om samen te vatten waar jouw kracht ligt
  • bij vacatures vraag je je af of deze 4 elementen aanwezig zijn in de functie
  • tijdens sollicitatiegesprekken bekijk je in hoeverre je deze 4 waarden kwijt kunt in een mogelijke functie

Voorbeeld

Hierna tref je een voorbeeld:

Michiel de Ruiter komt tot hem recht wanneer hij kan acteren in de VIERLUIK van invloed, effectief, Relatiemaker, allround.

Hoe ziet jouw loopbaanbril eruit?

  • Invloed en vrijheid

    Michiel heeft kaders nodig waarin duidelijk gemaakt wordt wat er van hem verwacht wordt. Binnen deze kaders kan hij zelfstandig invulling aan de functie geven. Michiel weet graag wat er van hem verwacht wordt maar met invloed bedoelen we: voor hem is het belangrijk dat hij zelf kan bepalen HOE hij het gaat doen.

  • Overzicht

    Michiel kan goed analyseren en is gericht op overzicht en inzicht. Hij zal bij voorkeur de grote lijn en rode draad opzoeken en helpt liever mee om structurele oplossingen te bedenken dan adhoc overal in te springen. Michiel ontwikkelt liefst oplossingen op de langere termijn.

  • Sociaal en relatiemaker

    Waarden die Michiel horen: respecteren, betrokken, collegiaal, participeren, begaan met de medemens. Open communicatie en vertrouwen is voor hem belangrijk om goed te kunnen functioneren.

  • Allround

    Michiel is allround en op veel facetten inzetbaar. Dat brengt hem ook de nodige afwisseling.

  • Welke functies horen hierbij?

    Dit is een vraag voor Michiel zelf in eerste instantie.

    • Wat minder past is m.i. een functie waarbij hij directieve sturing nodig moet geven. Een coördinerende rol is hem zeker toe te vertrouwen. Michiel zal invloed krijgen door zijn kijk op zaken en doordat hij een hoge gunfactor heeft.

Online training loopbaanontwikkeling

Ontdek jezelf en herijk je loopbaan met onze online training

Online training loopbaanontwikkeling

E-book over loopbaan

Ebook loopbaanontwikkeling

Meer informatie?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.