Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Klassenobservatie geeft stress bij leerkrachten

Volgende week komt je directeur bij je in de klas voor een klassenobservatie. Komt hij/zij voor een gezellig bezoekje, om te kijken wat er allemaal soepel en vlekkeloos bij jou in de klas verloopt, dan voelde je geen stress. Maar helaas je directeur komt niet voor een gezellig bezoekje. Nee joh, hij/zij komt met een hele papierwinkel vol met aandachtspunten. Hij/zij komt kijken waar jij allemaal nog niet zo goed in bent en waar je nog beter in moet worden om een goede leerkracht te kunnen zijn.

Vraagbaak beoordelen medewerkers

Bekijk onze vraagbaak over het beoordelen van medewerkers.

Beoordelen medewerkers

Training functioneren en beoordelen

Bekijk onze training voor leidinggevenden: functioneren en beoordelen van medewerkers.

Training functioneren en beoordelen

APK keuring voor docenten

Klassenobservatie stress leerkrachtJe krijgt eigenlijk een soort van APK voor leerkrachten.

Ga je met je auto naar de garage voor een APK dan heeft de garage een lijstje met punten waarop gecontroleerd moet worden om verkeersveiligheid te waarborgen en het milieu te beschermen. Als de auto niet aan de keuringsplicht voldoet wordt het kentekenbewijs tijdelijk geschorst totdat alle onderdelen in orde zijn. Niemand ondervindt hier hinder van. De auto blijft rustig wachten tot alle onderdelen zijn gerepareerd en jij met vertrouwen in je auto weer de weg op kan gaan.

Was de APK voor leerkrachten ook maar zo simpel maar helaas werkt dit niet zo.

Leerkrachten hebben gevoelens

Volgende week is het zover en ben jij aan de beurt voor een klassenobservatie. Je kent de aandachtspunten waarop wordt beoordeeld. Je weet van jezelf dat je een goede leerkracht bent en je wilt dit ook graag laten zien maar de stress en de onzekerheid die deze visitatie met zich meebrengt zorgt voor twijfel, ben ik wel zo goed als ik denk dat ik ben? Kan ik het allemaal wel en werk ik wel volgens de richtlijnen van de inspectie en de school? Heb ik voldoende instructiemomenten ingebouwd, bied ik wel voldoende leer- en denkstrategieën aan, bevorder ik het zelf vertrouwen en de zelfstandigheid van de leerlingen, betrek ik wel alle leerlingen bij de les en werk ik gedifferentieerd genoeg…. Zo komen er nog wel 20 vragen bij je naar boven en merk je dat je een vol hoofd krijgt. Ruimte om te denken heb je niet meer. Hoe ga je het aanpakken? Wat moet je doen? Het gaat nooit je nooit lukken!!! Je kan het toch niet.

Focus op zwakke punten

Er wordt gekeken waar je nog niet zo goed in bent en wat je nog kunt verbeteren. De focus ligt op je onvermogen i.p.v. je vermogen. Hoe belangrijk is het om te kijken naar je onvermogen? Te kijken naar wat je nog niet kunt? Kijken naar je onvermogen is een negatieve waarneming en gedachte dit bevestigt dat je iets niet kunt. Negatieve gedachten hebben een negatieve werking op je gemoedsrust, je zelfvertrouwen en je zelfbeeld wat een negatief gevoel en het gevoel van onvermogen geeft. Negatieve gedachten zorgen voor stress wat kan leiden tot een burn-out.

Kwaliteiten

Kijken naar je vermogen, kijken dat waar je goed bent, onderzoeken waar je talenten en kwaliteiten liggen, zorgen ervoor dat je steeds meer in je kracht komt te staan. Je wordt flexibeler, je krijgt meer energie wat je zelfbeeld vergroot en zelfvertrouwen versterkt.

Sta je in je kracht dan ga jij zonder problemen of stressgevoelens de klassenvisitatie in en laat je je sterke kanten zien, wat een positieve uitwerking op je beoordeling zal hebben.

Training en coaching voor scholen

Bekijk onze publicaties over training en coaching voor scholen.

Training en coaching onderwijs

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit trainer coach en jongerencoach