Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Stressvrij voor de klas

Stressvrij voor de klas staan? Lukt je dat niet meer? Loop je helemaal stuk op een drukke groep?

Gepaste tegenzin

Ken je dat gevoel, dat je elke dag met gepaste tegenzin naar je werk gaat omdat de groep die je dit jaar hebt, wel heel erg een beroep doet op jouw geduld? Deze groep vraagt gedragsmatig zoveel aandacht van jou dat er weinig tijd overblijft voor lesgeven. Je bent voortdurend brandjes aan het blussen. Niet alleen bij de lesovergangen moet je scherp zijn want als je niet goed oplet hebben twee leerlingen middels oogcontact en gebarentaal elkaar alweer afgemaakt. Roept een ander door de klas om zich op afstand met iemand te bemoeien. Of worden schriften, pennen of potloden van elkaar gejat wat weer gemopper en gezeur oplevert.
Het verplaatsen van de groep tijdens de pauze of naar sport is een ramp.  Leerlingen mopperen op elkaar, bij sommige leerlingen hoeft er maar iets te gebeuren of ze vliegen elkaar in de haren. Wat jij te allen tijde probeert te voorkomen want dit is oponthoud en daar heb je geen tijd voor. De gymleerkracht staat te wachten, alle lessen van vandaag moeten wel gegeven worden. Jij kan je aandacht geen moment laten verslappen.
Altijd sta je aan! Wanneer jouw aandacht verslapt betekent dat herrie in de klas. Je moet erbovenop zitten om alles goed te laten verlopen.

Stress: valkuilen en kwaliteiten

Webinar plus e-book

E-book en webinar - Burn-out: een error in je lijf

Het e-book "Burn-out: een error in je lijf" is geschreven door Jan Stevens en biedt samen met het webinar een diepgaande verkenning van burn-out, inclusief persoonlijke ervaringen, praktische tips voor herstel, en een kritische blik op de rol van maatschappij en organisaties bij het voorkomen en aanpakken van burn-out.

Meer informatie?

Leeggezogen

De klas zuigt je leeg omdat je altijd aan staat.  Jouw batterij loopt leeg. Je energielevel wordt steeds lager. Je gaat met meer en meer tegenzin naar je werk.
De kinderen in jouw klas, voelen dit aan. Ze voelen dat jij minder gemotiveerd bent, vermoeid bent. Ze maken hier dankbaar misbruik van, wat de situatie in jouw klas niet verbetert.

Opgebrand

Drie vragen:

  • Hoe komt het dat jij opgebrand raakt terwijl andere collega’s het heel anders ervaren?
  • Hoe kan het dat jij elk jaar het gevoel hebt, de slechtste en drukste klas van de school te hebben?
  • Hoe komt het toch dat iedereen al klaar is met zijn werk en jij nog ouders moet bellen om uit te leggen wat er op school is voorgevallen?

Past het nog?

Heb je er wel eens over nagedacht, dat dit misschien wel iets met jezelf heeft te maken?
Zijn er dingen in je leven waar je tegen aanloopt, heb je in je jeugd iets meegemaakt wat nu zijn weerslag heeft?
Weet je, kinderen voelen feilloos aan waar jouw pijnpunten liggen. Zij zijn er heel goed in om deze zichtbaar te maken, te versterken.
Wat jij in jezelf onderdrukt, drukt de klas uit.

Wat onderdruk je?

Dat kunnen een heleboel verschillende dingen zijn. Vaak heeft het te maken met datgene wat jou raakt in deze groep en dit kunnen allerlei verschillende dingen zijn. Laten we eens zeggen dat ‘het niet luisteren’ jou het meeste raakt. Dat je het gevoel hebt er continu bovenop te moeten zitten. Wat zou de groep jou willen laten zien? Het kan zijn dat jij vroeger altijd moest luisteren naar je ouders, moest doen wat zij goed voor je vonden. Dat jij dit maar te slikken had want een weerwoord geven, of zeggen wat je er zelf van vond was uit den boze.

Hoe doorbreek je patronen en kan je stressvrij voor de klas gaan staan?

Bedenk eens, wat jouw triggers zijn. Wat raakt jou, wat wil je graag opgelost zien en anders zien? Bedenk dan eens wat hier de reden van is, waarom je dit graag wilt. En waar dit gevoel vandaan komt. Ik weet uit ervaring dat het heel lastig om dit bij jezelf te onderzoeken. Ik help je hier graag bij want je kunt pas iets veranderen wanneer je eenmaal inzicht hebt in waar jouw stressgevoel vandaan komt, waardoor jouw batterijen leeglopen. Het veranderen gaat vanzelf. Daar hoef je niets voor te doen. Je merkt dat je door dit inzicht, meer in je kracht komt te staan, dat de omgeving anders op je reageert waardoor jij weer meer in je kracht komt te staan etc. Het wordt een positieve spiraal.

Coaching bij burn-out

Bekijk de mogelijkheden voor coaching bij burn-out of bore-out.

Coaching burn-out

Training gericht op stressreductie

Bekijk de leerdoelen gericht op stressreductie en stressmanagement.

Training omgaan met stress

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.