Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Beroep van docent en leerkracht is veranderd

Het beroep van docenten en leerkrachten is veranderd. De school is veranderd en de schoolleiding is veranderd. En het onderwijs betaalt hiervoor een hoge tol. Leraren ervaren druk, stress en waar is de burnout hoger dan in het werkveld van de school?

Eén ding is niet veranderd: er zijn leerlingen en ze krijgen les. Dat was in 1930 het geval en dat is vandaag nog zo. Overigens is dat ook de reden waarom docenten voor het onderwijsvak gekozen hebben.

Veranderingen in het onderwijs

Beroep docent verandert voortdurendMaar nu gaan we verder in op veranderingen binnen de scholen. Wat is er wel veranderd?

  • Docenten zijn boekhouder geworden: inspectiedruk

    In onze coachingspraktijk horen we de klacht steeds vaker: 'we zijn een soort van boekhouder'. Docenten moeten logboeken bijhouden, ieder oudergesprek moet netjes opgeschreven worden, lessen moeten worden geëvalueerd. En waarom is dat? De inspectiedruk is toegenomen. Scholen zijn bang om gelabeld te worden als een kwalitatief minder goede school. En op papier moet alles in orde zijn. Lees ook: bureaucratie op scholen neemt toe

  • Ouders zijn mondiger en kritischer geworden

    Ouders zijn mondiger en kritischer geworden. De tijd dat men zomaar genoegen nam met......... is allang voorbij. Ouders stellen eisen. En als de school er niet aan voldoet dan winkelen ze rustig verder naar een andere school. Overigens: ook de kinderen zijn mondiger geworden. Als het gaat over normen en waarden en respect voor je meerdere dan zie je dat er een behoorlijke verandering is bij de kinderen van deze tijd. Lees ook: oudergesprekken: zie je er tegenop?

  • Problematiek in gezinnen is complexer geworden

    De problematiek in de gezinnen waar de kinderen opgroeien is veel complexer geworden dan ooit het geval was. Vroeger was het bij hoge uitzondering maar tegenwoordig een normaal verschijnsel dat kinderen opgroeien in samengestelde gezinnen. Echtscheiding is aan de orde van de dag. En verder gaan alle psychosociale problematieken die in de samenleving aanwezig zijn, mee de school in. Een docent schreef ons: 'Ik heb bijna dertig leerlingen in de klas. Twee leerlingen hebben de diagnose ADHD, één leerling heeft de diagnose PDD-nos een andere leerling heeft tics ontwikkeld en is nog niet gediagnosticeerd. Er zijn twaalf leerlingen uit gebroken gezinnen. Vijf leerlingen op een eigen leerlijn en drie leerlingen die een boven gemiddeld IQ hebben waar je ook nog iets mee moet. Gesprekken voeren, vergaderen, alle leerlingen bedienen en helpen op hun niveau. Het is de hele dag door rennen en vliegen, er is geen moment van stil staan'.  

  • Grote klassen

    Hiervoor kunt u het al lezen: grote en overvolle klassen van 30 leerlingen. Een docent schreef ons: '’s Avonds voel jij je gesloopt en heb je geen zin meer om je lessen voor te bereiden. Vaak loop je in de praktijk tegen problemen die je niet had voorzien en ter plekke moet gaan oplossen. Dit kan voor stress momenten veroorzaken wat zijn weerslag heeft op de groep. Jij hebt het gevoel dat er aan alle kanten aan je wordt getrokken, reageert minder vriendelijk. Een aantal leerlingen in je groep zijn hier gevoelig voor en gaan hierdoor anders op jou reageren. Je begrijpt het al dat er op zulke momenten een negatieve spiraal gaat ontstaan en jou het gevoel geeft dat je de hele dag moet rennen en vliegen en brandjes blussen'. Lees ook: werkdruk en stress op school.

  • De schoolleiding is veranderd

    Die loyale hoofdmeester of schooldirecteur die vroeger zelf jarenlang voor de klas heeft gestaan, is er niet meer of wordt momenteel vervangen. Volgens de huidige richtlijnen kan dit type schoolleiding niet functioneren. De schoolleiding moet nu een managementachtergrond hebben en de school als een bedrijf aansturen op cijfers, kengetallen, doelstellingen en KPI's. De dienstverlenende cultuur van vroeger is in veel gevallen een stuk zakelijker geworden.

  • Het onderwijs innoveert

    Het onderwijs innoveert in hoog tempo. Lesstof wordt digitaal aangeboden en het boekje van aap, noot, mies ligt allang in het museum. Onderwijs gaat via internet, online leren. Een ontwikkeling waar geen school aan zal ontkomen maar die wel grote gevolgen heeft voor de docenten. Zij moeten voorblijven qua kennis en ontwikkeling anders gaan de leerlingen nog vertellen hoe de digitale wereld in elkaar zit.

  • Bestuurlijke fusies

    Scholen zijn groter en groter geworden. De kleine school in het dorp waar de onderwijzer de kinderen en de gezinnen waar de kinderen werden grootgebracht kende, is er niet meer. Ook bestuurlijk  is er door de nodige fusies veel veranderd.

Gevolgen

  • leerkrachten lopen steeds vaker vast in het onderwijs en het aantal outplacement aanvragen is nog niet eerder zo groot geweest dan in deze tijd (lees ook: zat van het onderwijs?)
  • burnout en stress op de scholen neemt meer en meer toe

Training en coaching

Bekijk onze publicaties over training en coaching binnen het onderwijs.

Training onderwijs en scholen

Verandermanagement

Dat er veranderingen zijn binnen de school is prima. Hoe je de veranderingen als leiding doorvoert is doorslaggevend.

Leidinggeven aan verandering

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens