Organisatiedoelen en organisatiedoelstellingen
Organisatiedoelstellingen zijn zakelijke doelen of zo u wilt bedrijfsmatige doelen. Vaak ontleent men de doelen aan de missie van de organisatie of aan de visie die de organisatie voor ogen heeft.
Nu wordt het eindelijk concreet!
Wanneer het gaat over het ontwikkelen van visie en missie blijkt dat veel managers en leidinggevenden dit abstract en vaag vinden. Gaat het over organisatiedoelen dan vindt men het al een stuk concreter worden. De kunst is echter: stel concrete organisatiedoelen. En dat lukt niet wanneer het in vage termen blijft zoals: we willen de klantenservice optimaliseren of we willen klantgerichter werken.
Voortkomend uit de visie en missie
Het formuleren van organisatiedoelen komt voort uit de visie en missie van de organisatie. Dus achter de vraag: hoe wilt u bereiken wat in de visie van uw organisatie verwoord staat komt een concrete vertaling van doelstellingen. Met doelstellingen worden de missie en visie concreet en meetbaar, zodat prestaties of mislukkingen zichtbaar worden. Dit meten levert informatie op om het bedrijf (bij) te sturen. Om dit goed te doen, is het zaak dat de doelstellingen SMART zijn, oftewel:
- Specifiek: een duidelijk zichtbaar resultaat waaraan je ook een getal kunt hangen.
- Meetbaar: het tijdstip waarop de doelstelling is bereikt en wat je dan in handen hebt.
- Acceptabel voor alle betrokkenen die aan de doelstelling meewerken.
- Realistisch, dus wel ambitieus en niet gemakkelijk, maar ook haalbaar met de beschikbare competenties en hulpbronnen.
- Tijdgebonden, met een duidelijk begin- en eindpunt.
De doelstellingen maken onder meer duidelijk hoe een bedrijf zich op de markt wil onderscheiden. Bijvoorbeeld marktleider worden in specifieke regio’s of landen. Of een bepaalde winstmarge behalen. Ook geven ze aan hoe, waarmee en hoe vaak wordt gemeten of en wanneer ze met succes zijn bereikt.
Bij het formuleren van de meetbare doelstellingen gaat het vooral om de belangrijkste factoren die het succes en de continuïteit bepalen. Dit maakt nog eens extra duidelijk dat strategie en bedrijfscontinuïteit naadloos op elkaar aansluiten. Het is immers logisch om eerst te bepalen wat de goede dingen zijn die je moet doen en daarna hoe je de dingen ook goed gaat doen. Dus eerst het doel, dan de middelen plus de besturing, en tot slot de controle op de voortgang.
Veelomvattend en divers
Organisatiedoelstellingen zijn veelomvattend. U kunt daarin alles opnemen zoals:
- omzetdoelstellingen of commerciële doelen
- doelstellingen ten behoeve van het behalen van marges, inkoop
- zachte doelstellingen zoals: klantgerichter werken of professioneler en zakelijker werken
Strategisch plan?
Zijn de doelen helder? Dan kunt u een strategisch plan maken.
Leerdoel training visie en strategie
Bekijk de leerdoelen voor leidinggevenden, managers, directies en ondernemers inzake de training visie en strategie.
Training visie- en strategieontwikkeling
Bekijk de mogelijkheden van onze training gericht op visie- en strategieontwikkeling. .
Sterkte en zwakte analyse van uw organisatie
Wilt u een sterkte-zwakte analyse van uw organisatie maken? Dat kan!
Doorvertaling is noodzakelijk
Organisatiedoelen worden bereikt bij de juiste vertaling naar afdelingsdoelen. Daarna kan de doelstelling vertaald worden naar individuele doelen voor de medewerker. . En uiteindelijk dienen deze doelstellingen weer te leiden tot individuele doelstellingen, targets, taken en activiteiten voor de medewerker.
Voorbeeld
Een voorbeeld van een organisatiedoel kwamen wij tegen in de zorg. Het werd als volgt verwoord: 'optimale zorg bieden waarbij de klant centraal staat en een optimaal leefklimaat creëren voor onze klanten'. Als deze doelstelling niet wordt verfijnd naar activiteiten dan is het weinig meer dan een goedbedoelde intentie. Bijvoorbeeld:
- om 9.00 uur 's ochtends zijn alle bewoners gekamd en geschoren en wordt ze een ontbijt aangeboden
- iedere bewoner heeft de mogelijkheid en ruimte om dagelijks deel te nemen aan activiteiten
- iedere dag worden activiteiten georganiseerd binnen onze instelling zoals wandelen, fietsen, winkelen
Doelen per individuele medewerker
Het is aan de leidinggevende om samen met zijn team afdelingsdoelstellingen te vertalen naar de individuele medewerker. Bijvoorbeeld: om te zorgen dat iedere bewoner 's ochtends om 9.00 uur aan tafel zit hebben we dagelijks vanaf 7.00 uur 'tot 9.00 uur s ochtends tien verzorgenden nodig. Vervolgens helder maken wie deze planning van de personeelsbezetting op zich gaat nemen. Medewerker Marianne wordt verantwoordelijk voor de planning van activiteiten en zij heeft als taak te zorgen dat er dagelijks activiteiten worden georganiseerd en dat er voldoende personeel beschikbaar is om dit mogelijk te maken. Het is een taak en verantwoordelijkheid van de leidinggevende om de doelstellingen op afdelingsniveau te realiseren. Uiteindelijk wordt hij/zij daarop afgerekend of in ieder geval aangesproken.
Doelen stellen
Dit artikel is geschreven in de serie: zakelijke doelstellingen of bedrijfsdoelen. Lees ook: training directie en ondernemers.
Resultaatgericht werken
Wilt u inzicht in trainingen gericht op het behalen van doelen en resultaat?