Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Zakelijke en bedrijfsdoelen stellen

Zakelijke doelen en bedrijfsdoelen zijn doelstellingen die u helpen om het gewenste resultaat van uw onderneming te behalen. Bedrijfsmatige doelen helpen u om te bepalen wat u het komend jaar (of de komende jaren) wilt bereiken.

Weerstand

Bedrijfsdoelen of zakelijke doelstellingenTe vaak komen wij met name in het MKB ondernemers tegen die niet werken vanuit doelstellingen. Ze hebben geen idee wat ze het komend jaar willen bereiken en nog minder wat ze de komende jaren zouden willen bereiken.

De argumenten zijn divers zoals: je hebt er toch geen invloed op of je kunt wel van alles willen maar ik moet nog zien wat er van terecht komt. Ook wordt te berde gebracht dat ze liever vanuit intuïtie en gevoel werken. Anderzijds komen we ook de ondernemer tegen die aan het begin van een nieuw jaar wel zijn doelen stelt maar vervolgens na twee maand alweer vergeten is, wat deze doelstellingen waren. Op papier klopt het maar tsjaa??.

Doelen stellen is een kunst

Om de doelstellingen van je bedrijf te definiëren is best een kunst. We zagen het pas tijdens een workshop 'doelen stellen en doelen halen? waar ca. 20 ondernemers vertegenwoordigd waren. Op de vraag wat de doelstelling was voor het volgende jaar kregen we veel antwoorden als plezier hebben in mijn werk, een goede scheiding tussen privé en werk houden. Onderliggende vraag is: hoe hou je dan plezier in je werk? Wat is ervoor nodig? Wat moet je ervoor doen of laten? Hoe bereik je dat?

Vertaling naar de agenda en gedrag

Wanneer de doelen zijn gesteld is het van belang om een vertaling naar de eigen agenda te maken. Doelen moeten leiden tot activiteiten. Grote doelen knippen wij op in kleine doelen die binnen uw invloedsfeer liggen. Wanneer de vertaling ontbreekt naar agenda en gedrag is het verhaal over doelstellingen een theoretisch pronkstuk dat ieder jaar op oudejaarsdag even uit de kast wordt gehaald en op twee januari weer in dezelfde kast verdwijnt.

Waarom doelstellingen niet gehaald worden?

De vraag is evident waarom bepaalde doelstellingen niet gehaald worden. Maar het antwoord daarop is niet eenvoudig. We noemen een paar redenen:

  • De doelen die u stelt zijn niet realistisch. Om te verwachten dat de verkoop van auto’s in uw showroom zal stijgen terwijl het landelijk gemiddelde van het automerk dat u verkoopt met 40% is gedaald, noemen wij onrealistisch. Of u moet een uitmuntend idee en plan hebben om dit toch te bereiken.
  • De doelen die u stelt zijn te groot en liggen niet binnen uw invloedsfeer. Anders gezegd: u hebt wel bepaald wat u wilt bereiken maar u hebt niet de weg uitgestippeld HOE u dat gaat doen. En daar gaat het nu precies om.
  • De doelen die u stelt zijn niet concreet. Doelstellingen als: ik wil de sfeer binnen mijn team verbeteren, of we willen een resultaatgerichte cultuur binnen de organisatie bevorderen zijn legitiem. Echter: u zult ze duidelijker moeten specificeren en meetbaar maken.
  • U hebt wel doelen gesteld maar vervolgens doet u er niets mee. Evalueren van tijd tot tijd is een must en soms is bijstellen zelfs nodig.

Voorbeelden

Voorbeelden van zakelijke of bedrijfsmatige doelen zijn:

Het behalen van doelstellingen

Wanneer u de doelstellingen zorgvuldig hebt geformuleerd en u hebt de WEG ernaar toe duidelijk uitgestippeld, dan is de kans bijzonder groot dat u de doelen haalt. Doelen halen geeft voldoening, zelfvertrouwen, plezier, arbeidssatisfactie. En dat hebt u nodig voor het behalen van doelstellingen anders wordt het een te zware weg.

Stel doelen die binnen uw invloedsfeer liggen

Belangrijk bij het stellen van doelen is dat ze binnen onze invloedsfeer liggen. Hoe minder invloed we hebben op de realisering van de doelstelling, hoe minder kans dat we de doelstelling daadwerkelijk halen. Daarom verdelen we doelstellingen in grote doelen en kleine doelen.

  • cirkel van invloed en doelstellingenGrote doelen en kleine doelen

    Een groot doel is wat u uiteindelijk wilt bereiken. Stel u wilt 10 kilo afvallen. Dat noemen we een groot doel. Een klein doel is wat u er voor moet doen om het grote doel te bereiken. U zou als klein doel kunnen nemen: 3x per week naar de sportschool, de auto laten staan wanneer u boodschappen doet, iedere dag twee stuks fruit eten en fastfood laten staan.

  • Voorbeeld grote en kleine doelstellingen

    Stel u bent accountmanager en uw doel is om € 100.000,- per jaar te verkopen. Wij noemen dat een groot doel. De vraag is: hoe bereikt u dat? De vertaling naar kleine doelen ziet er als volgt uit: Per week belt u 100 relaties U maakt per week gemiddeld 12 afspraken Per week voert u 12 verkoopgesprekken Per week zorgt u ervoor dat er 6 offerteaanvragen gerealiseerd worden Uit de offerteaanvragen scoort u 60% De kleine doelen zijn behapbaar en meetbaar. Uiteindelijk is dit de manier om de grote doelstellingen te behalen. Welke relaties gaat u bellen? In welke regio? Zijn dat nieuwe of bestaande relaties? Waar probeert u afspraken te realiseren?

  • Invloedsfeer

    Om maar in het voorbeeld te blijven van de accountmanager: een doelstelling van € 100.000,- omzet ligt niet binnen zijn/haar omzetsfeer. Daarom is dat doel te groot. Het maakt onzeker en roept twijfel op. Doelen als: gemiddeld per week 12 afspraken maken, per week 12 verkoopgesprekken voeren liggen duidelijk wel binnen de invloedsfeer. Dit geeft zekerheid en zelfvertrouwen.

Doelen stellen

Dit artikel is geschreven in de serie: doelstellingen. Lees ook: training directie en ondernemers.

Doelstellingen

Resultaatgericht werken

Wilt u inzicht in trainingen gericht op het behalen van doelen en resultaat?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens