Voortgangsbewaking: competentie voor leidinggevenden
Voortgangsbewaking: de competentie voortgangsbewaking is belangrijk in leidinggevende functies maar ook voor projectmanagers bij de uitvoer en aansturing van projecten.
Training en coaching
Leren om de voortgang te bewaken op o.a. middelen en tijd? De Steven is specialist in training en coaching voor leidinggevenden en managers. De training timemanagement voeren wij uit voor leidinggevenden als groepstraining en individueel coachingstraject.
Vaardigheden bij voortgangsbewaking
Aan welke vaardigheden en inzichten kunt u denken bij de competentie voortgangsbewaking?
- vooruitdenken en anticiperen
- activiteiten of processen wegzetten in de tijd
- zicht hebben op realistische planning en uitvoer van taken
- tijd nemen voor de eigen evaluatie van het proces of het project versus meetmomenten inplannen en evaluatiemomenten plannen met anderen
- heldere afspraken met anderen maken: gezamenlijke deadlines stellen
- mensen aanspreken wanneer informatie niet wordt aangeleverd
- mensen aanspreken wanneer deadlines niet worden gehaald
- zorgen dat je geïnformeerd wordt over de voortgang
- anticiperen op knelpunten in een vroegtijdig stadium
- knelpunten melden en eventueel de deadline of werkafspraken bij stellen
- resultaten en output van een proces of project benoemen en vastleggen
- budgetbewaking (in sommige gevallen)
Verwantschap met plannen en organiseren
De competentie voortgangsbewaking heeft direct te maken met vaardigheden als plannen en organiseren.
Competenties
Dit artikel is geschreven in de rubriek competenties en competentieontwikkeling. Bekijk ook het overzicht met alle persoonlijke leerdoelen voor training en coaching.
Persoonskenmerken
Wilt u inzicht in uw karaktereigenschappen en persoonskenmerken? U kunt ook (gratis) de online test doen via onze website.