Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Managementstijl en interne communicatie

De managementstijl binnen uw organisatie is direct verbonden aan de cultuur van de organisatie maar een zeer bepalende factor. Hebt u een informele stijl van leidinggeven? Wordt er sterk top-down en hiërarchisch gestuurd binnen uw organisatie?

  • Wat voor leiderschapsstijl is er aanwezig binnen uw organisatie en voorziet dat nog in de behoefte?
  • Is het management zich bewust van de aanwezige managementstijl en de bijbehorende valkuilen?
  • Is het management (of de directie) zich bewust van de wenselijke managementstijl?

Ontwikkeling managementstijl

De volgende stappen worden uitgevoerd bij de ontwikkeling van de managementstijl binnen uw organisatie.

  • stap 1: onderzoek bij uw medewerkers (alle medewerkers!) hoe zij uw managementstijl zien en ervaren.
  • stap 2: onderzoek wat zij ervaren als de wenselijke managementstijl
  • stap 3: onderzoek hoe het MT of de directie zichzelf ziet en wat zij als wenselijke ervaren
  • stap 4: gespreksronde met directie en MT over de uitkomsten van het onderzoek
  • stap 5: ontwikkeling plan van aanpak hoe het MT komt tot de gewenste leiderschapsstijl.
  • stap 6: uitvoering en implementatie middels ontwikkelgesprekken, individuele coaching of training.

Interne communicatie verbeteren in zes stappen

Aanwezige en wenselijke managementstijl

De managementstijl binnen een organisatie is cruciaal voor de interne communicatie en één van de zachte factoren bij het verbeteren en optimaliseren van de communicatie binnen uw organisatie. We verdelen het in een tweetal stappen:

  • bewustwording en inzicht rond de aanwezige managementstijl
  • bewustwording en inzicht rond de wenselijke managementstijl

Soorten managementstijlen of leiderschapsstijlen

We onderscheiden een viertal managementstijlen:

  • Mensgericht en dienstverlenend

    Typerend voor ons MT is participatie, inspraak en een dienstverlenende instelling. Zij zullen geen beslissing nemen, alvorens zij de medewerkers de mond gegund hebben. De kracht van ons MT is dat zij saamhorigheid in de organisatie weet te kweken en het WIJ-gevoel in sterke mate weet te bevorderen. Ons MT heeft tijd en aandacht voor de medewerkers en belangrijke typeringen zijn: mensgericht, gemoedelijk, hartelijk, behulpzaam, ruimte geven voor ontwikkeling, geduld, het vermogen om veiligheid te bieden.

    De keerzijde is: soms te weinig zakelijk, te betrokken op de situatie, mensen onvoldoende aanspreken op gemaakte afspraken, te gemoedelijk, conflictvermijdend.  

  • Actiegericht en doelgericht

    Ons MT is directief en maakt snel duidelijk wat ervan de medewerker verwacht wordt en het woord ‘ACTIE’ staat hoog op de agenda. Het MT is zeer besluitvaardig. Zij hebben de durf en moed om nieuwe wegen in te slaan. Typerend voor ons MT is dat medewerkers precies weten wat er van hun verwacht wordt en dat ze zeer doelgericht zijn ingesteld. Ze zijn op hun best wanneer er nieuwe projecten moeten worden opgezet. Zodra het geheel is ingebed binnen de organisatie, neemt hun belangstelling snel af en zijn ze toe aan een nieuwe uitdaging.

    De keerzijde is: veel aandacht hebben voor het gewenste resultaat maar te weinig aandacht voor het proces en de weg er naar toe, te snel ingrijpen, impulsiviteit, te direct in de communicatie, onvoldoende openstaan voor de mening van medewerkers.

  • Communicatiegericht

    Ons MT is het beste te typeren als motiverend en stimulerend. Ze zijn optimistisch ingesteld. Hun positieve instelling werkt verbindend tussen mensen en men weet ook de onderlinge communicatie tussen verschillende afdelingen te bevorderen. Ons MT kan goed analyseren en is vindingrijk in het zoeken van oplossingen. Verder zijn ze vaak goed geïnformeerd door het onderhouden van de vele contacten. Ons MT besteedt veel tijd aan het ontwikkelen van visie, strategie en plannen op de lange termijn.

    De keerzijde is: zaken mooier voorstellen dan ze zijn (te optimistisch), open eindjes in het maken van afspraken, teveel aandacht hebben voor de lange termijn en te weinig aandacht voor de korte termijn, afspraken onvoldoende bewaken, te weinig tot DOEN komen.

  • Procesgericht

    Ons MT geeft leiding via duidelijke regelgeving en sluitende procedures. Zij besteden veel tijd aan het beschrijven van het proces en geven ons heldere regels en instructies. Zij weten zelf vaak van de hoed en de rand en zal van medewerkers vragen dat ze precies, ordelijk en gestructureerd zijn. Ons MT is bijzonder goed in het optimaliseren van werkprocessen. Doordat ze vakinhoudelijk goed onderlegd zijn, hebben ze een ongekende antenne voor wat er mis zou kunnen gaan binnen de organisatie. Kwaliteit hebben ze hoog in het vaandel staan en vaak weten zij de kwaliteit van de producten of diensten van de organisatie op een hoger plan te brengen.

    De keerzijde is: te gericht op de korte termijn, te gericht op het proces en te weinig gericht op de grote lijn en doelstellingen, soms te weinig flexibel of te star.

Wat voor leiderschapsstijl hebt u?

We hebben het graag over leidinggevende vaardigheden of managementvaardigheden. Net zo belangrijk is bewustwording en inzicht in uw natuurlijke leiderschapsstijl. Wat voor leiderschapsstijl hebt u? Kent u ook de valkuilen van uw leiderschapsstijl?

Leiderschapsstijlen

Overlegvormen binnen organisaties

Bekijk de diverse overlegvormen die aanwezig kunnen zijn binnen organisaties

Overlegvormen organisaties

Personeelsgesprekken

Bekijk de cyclus van personeelsgesprekken binnen organisaties

Cyclus personeelsgesprekken