Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Claimen en claimgedrag

Claimen is de ander onvoldoende ruimte en vrijheid gunnen wat kan leiden tot een verstikkende relatie. Gevolg is dat de ander zich benauwd of opgesloten kan gaan voelen en het uiteindelijk zo vervelend vindt dat hij/zij afstand gaat inbouwen. Claimen is verstikkend omdat het overkomt alsof de ander aanspraak op jou kan maken of recht op jou heeft. Liefde en aandacht wordt opgeëist als een vanzelfsprekendheid in plaats van dat liefde en aandacht wordt gegeven.

Definitie en betekenis

Ik kom tot een definitie aan de hand van een aantal kenmerken van claimgedrag:

  • zich teveel bemoeien met de keuzes van de ander
  • betuttelen en bemoederen
  • onvoldoende respect en ruimte geven aan de behoeften van de ander
  • uitmaken wat wel of niet goed is voor een ander: normatief zijn voor de ander
  • de ander voortdurend kapittelen,  bekritiseren, verbeteren of corrigeren
  • het leven, de agenda of de gedachten van de ander voortdurend opeisen
  • de underdog spelen in communicatieve zin in termen van:
    • dat doe je me toch niet aan?
    • ik belde jou drie keer maar je belt niet eens terug
    • je laat ook nooit wat van je horen
    • ik kan niet zonder jou
    • ik stuurde jou een app maar je reageerde zo laat
    • je laat me toch niet in de steek?

Claimgedrag en claimen

Dit artikel schreef ik in de serie over behoefte aan aandacht.

Behoefte aan aandacht

Training en coaching

Bekijk onze trainingen gericht op:

Training autonomie

Leerdoelen autonomie

Wat zijn de leerdoelen gericht op autonomie of persoonlijk leiderschap?

Bekijk ze hier!

Leerdoelen autonomie

Schreeuw om aandacht en angst om te verliezen

Achter claimgedrag zit doorgaans één schreeuw om aandacht. Vaak is men bang om te verliezen. Er is angst dat de relatie kapot gaat en voortdurend wordt de controle ingebouwd om te kijken of het nog wel goed zit. Even een app sturen en kijken hoe de ander reageert. Even een telefoontje om te kijken of de ander nog wel vriendelijk is en liefdevol reageert. En vervolgens onzeker worden of wantrouwend wanneer er niet direct wordt gereageerd of wanneer het even anders gaat dan gedacht.

Wanneer?

Claimgedrag kan in alle relaties voorkomen zoals in een partner-relatie. Ouders kunnen hun kind claimen en zelfs de werkgever kan de werknemer claimen.

Gebrek aan ruimte en vrijheid

Wanneer claimgedrag voorkomt kan er gebrek aan ruimte en vrijheid ontstaan. Wie claimt, kan de ander zodanig opeisen, dat de ander geen ruimte meer ervaart om zijn/haar leven in te vullen op basis van eigen behoeften, eigen keuzes. Uiteindelijk werkt het verstikkend en bedwelmend. Claimgedrag versterkt zichzelf doorgaans; wanneer je claimt, neemt de ander meer afstand, waardoor jij meer de neiging hebt om nog sterker te claimen, waardoor de ander nog meer afstand neemt enzovoort. Uiteindelijk hol je achter iemand aan die voor jou wegrent. Dat is uitermate ongezond. Vertrouwen en loslaten zijn zeker leerdoelen, en het begint met grenzen respecteren. Wanneer de ander afstand neemt, dan ben je te dichtbij. Dat moet je leren herkennen.

Claimgedrag bevordert de kans dat de relatie stuk gaat. Het kan een tijdje duren en het ligt er maar aan hoe groot het geduld van de ander is. Maar wanneer de relatie stuk gaat, komt het vervelende gevoel van afwijzing weer boven drijven.

Verschil met pleasegedrag?

Wat is het verschil met pleasegedrag?

  • Wie pleasegedrag vertoont stelt zich ondergeschikt op aan de ander
  • Wie claimt eist de ander op

Loslaten is het leerdoel

Het leerdoel is loslaten, ruimte geven, vertrouwen geven aan de ander.

Training en coaching

Bekijk onze trainingen gericht op autonomie of bestel het e-book: persoonlijke ontwikkeling dat doe jezelf!

Persoonlijke ontwikkeling ebook

Bekijk e-book

Bestel de online training: autonomie en persoonlijk leiderschap!

In onze webshop kun je de training autonomie en persoonlijk leiderschap aanschaffen!

Online training autonomie

Meer informatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.