Vrijblijvend adviesgesprek
Contact opnemen
Google+ Facebook Twitter Linkedin YouTube
Direct informatie? 0528 23 60 30
Of mail naar: info@desteven.nl
zoeken

Behoeften

Behoeften: daar draait het om in de wereld. We kunnen ze op verschillende manieren indelen. Zo zijn er individuele of persoonlijke behoeften van mensen. Maar er zijn ook marktbehoeften, klantbehoeften, organisatiebehoeften en teambehoeften. In dit artikel gaan we in op behoeften en alles wat er maar mee samenhangt.

Wat zijn behoeften? Wat is de definitie en betekenis?

Definitie en betekenis

Een behoefte is datgene wat ontbreekt en wat u nodig hebt of waar u feitelijk niet zonder kunt. Behoeften definiëren wij als: ‘bewust worden wat ontbreekt’ of ‘verlangen naar’. Kenmerken zijn verder:

  • Behoeften zijn de basis voor uw persoonlijke drijfveren en motivatie en zetten u in beweging
  • Behoeften zijn de basis ook voor uw belangen
  • wanneer behoeften worden vervuld ontstaan er positieve gevoelens en wanneer behoeften worden verstoord ontstaan er negatieve gevoelens. We hebben dit voor u  uitgewerkt in een artikel over de relatie tussen behoeften en gevoelens
  • wanneer er gezamenlijke behoeften zijn tussen mensen ontstaat er samenwerking, cohesie en komen relaties tot stand. Andersom kun je ook zeggen: wanneer een relatie niet voorziet in wederzijdse behoeften, houdt de relatie op te bestaan. Dat geldt voor de arbeidsrelatie maar ook voor de relatie tussen aandeelhouders en compagnons en dat geldt zelfs thuis.
  • wanneer in behoeften niet wordt voorzien ontstaat er crisis
  • wanneer er tegengestelde behoeften zijn onstaan conflicten en soms zelfs oorlog.

Welke soorten zijn er?

Een indeling zou kunnen zijn:

  • organisatiebehoeften
  • teambehoeften
  • individuele behoeften
  • marktbehoeften en klantbehoeften

Organisatiebehoeften

Lees meer over organisatiebehoeften en de invloed daarvan op groei, inkrimping of knelpunten binnen de organisatie.

Organisatiebehoeften

Teambehoeften

Lees meer over teambehoeften en de relatie met positieve of negatieve gevoelens, klachten en knelpunten.

Teambehoeften

Persoonlijke behoeften

Wat zijn persoonlijke behoeften? Kent u ze? Lees meer over wat individuele behoeften zijn.

Persoonlijke behoeften

Verschillende niveaus

Maslow behoeften piramide

We onderscheiden behoeften op verschillende niveaus:

  • basisbehoeften: Kleding, eten, drinken en zuurstof zijn basisbehoeften. Ze zijn ook verzadigbaar. Je hebt ze nodig om te kunnen leven.
  • Een mens heeft behoefte aan o.a. zekerheid zoals orde en structuur, overzicht en inzicht en duidelijkheid.
  • Sociale behoeften zijn: waardering ontvangen, respect ontvangen, erbij horen, aandacht, gelijkwaardigheid, gehoord en gezien worden, me geaccepteerd voelen, gewaardeerd worden, van belang zijn, iets betekenen voor een ander, vertrouwen ontvangen.
  • Andere behoeften: vrijheid van handelen, sturing en invulling kunnen geven aan je leven zoals jij het leven ziet, onafhankelijkheid, vrijheid van geest.

Ontwikkeling

Wij denken dat ieder mens ontwikkeling kan doormaken als het gaat om behoeften. Organisatiebehoeften hebben te maken met organisatieontwikkeling. Teambehoeften staan in verbinding met teamontwikkeling. Individuele behoeften zijn de grondslag voor persoonlijke ontwikkeling. Behoeften hebben vervolgens altijd te maken met communicatie, verandering, innovatie en vernieuwing. Voorbeelden van ontwikkelpunten:

  • de vraag achter de vraag achterhalen betekent: de werkelijke behoefte achterhalen
  • behoeftegericht communiceren verkleint de afstand tussen mensen
  • inzicht in behoeften en belangen helpt u bij conflicten en conflicthantering
  • inzicht in behoeften en klachten helpt u bij organisatieontwikkeling en teamontwikkeling
  • inzicht in behoeften en gevoelens is een leerzaam autonomieproces

Marktbehoeften

Lees verder over inzicht in marktbehoeften als basis voor iedere ondernemer en iedere onderneming.

Marktbehoeften

Misverstanden

Er is veel misverstand over behoeften. Verwarring ontstaat tussen het middel om de behoefte te vervullen en de werkelijke behoefte. Zo is er geen behoefte aan auto´s maar wel aan snelheid en gemak. Bovendien voorzien auto´s in de behoefte van vrijheid. U kunt zelf bepalen waar u heen wilt en wanneer u ergens heen wilt. Dit geldt op alle niveaus. In organisaties is er geen behoefte aan organisatiemodellen of structuren: wel is er behoefte aan duidelijkheid. Voorbeelden van misverstanden:

Onvervulde, vervulde en overmatig vervulde behoeften

We maken onderscheid tussen:

  • Onvervulde behoeften als zijnde behoeften die niet vervulde behoeften of behoeften die niet ingevuld worden
  • Vervulde behoeften
  • Overmatig vervulde behoeften

Er ligt een duidelijke relatie tussen menselijke gevoelens en de vervulling van behoeften. Wanneer persoonlijke behoeften vervuld worden ontstaan er positieve gevoelens. Worden behoeften niet vervuld of overmatig vervuld dan ontstaan er negatieve gevoelens en tal van vraagstukken. Wilt u meer weten over de relatie tussen behoeften en gevoelens?

Training en coaching

In onze vraagbaak voor training en coaching treft u tal van artikelen o.a. over opleidingsvraagstukken.

Vraagbaak training en coaching

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens