Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Hoogbegaafde kinderen begeleiden: hoe moet dat?

Het begeleiden van een hoogbegaafde leerling kan een hele uitdaging zijn voor leraren. Er kan worden gekozen voor een plusklas, om de leraar te ontlasten. Maar de leraar kan ook zelf verrijkingsstof aanbieden, na een deel van de reguliere stof te hebben verwijderd. Ga je als leraar zelf aan de slag met verrijkingsstof, dan vind je in dit artikel een aantal tips om talenten te begeleiden.

Verrijkingsstof: anders dan reguliere stof

Als leraar denk je allereerst na over het doel wat je hebt met het begeleiden van de hoogbegaafde leerlingen. Welke taken en materialen heb je nodig voor het onderwijs, wat is een geschikte omgeving om met de verrijkingsstof aan de slag te gaan en welke projecten moet je naast je reguliere onderwijs opzetten? Je kunt hierbij eventueel de leerling(en) mee laten bepalen over de verrijkingsstof die hij/zij aangeboden krijgt. Schat de beginsituatie waarin de leerling verkeert goed in: wees realistisch als het gaat om het aanbieden van verrijkingsmateriaal.

De beginsituatie wordt niet alleen door kennis en vaardigheden bepaald, maar ook door de vaardigheid die het kind heeft om deze te gebruiken. Hoogbegaafde leerlingen verschillen onderling in het effectief in kunnen zetten van hun kennis en in de mate van creativiteit waarover ze beschikken. Daarnaast moet er ook rekening mee worden gehouden dat de vaardigheden die worden toegepast bij reguliere lesstof en verrijkingsstof van elkaar verschillen. Zo moet de leerling nu ook kunnen analyseren, evalueren en creëren. Hierdoor kan de leerling nu echt gaan leren, omdat hij/zij de stof en vaardigheden die nodig zijn nog niet kent. Daardoor verandert ook de behoefte aan begeleiding van de leerling.

Hoogbegaafd kind begeleiden

Hoogbegaafdheid op school

Dit artikel is geschreven in de serie: hoogbegaafdheid op school.

Hoogbegaafdheid op school

Webinar

Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.

Webinar bekijken?

Training & coaching voor HB-ers

Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.

Coaching HB-ers

Individuele talenten begeleiden

Als leraar kun je twijfelen of de verrijkingsstof die je de hoogbegaafde leerling aan wilt bieden, wel bij de inhoudelijke en schoolse vaardigheden van de leerling passen. En leert de leerling wel echt iets van de stof die je hebt samengesteld? Pas wanneer je weet wat jij de leerling tijdens je onderwijs wilt bijbrengen, kun je geschikte taken kiezen. Verrijkingsstof aanschaffen is prima, maar het materiaal moet op de talenten van de leerling worden toegespitst. De ontwikkelaar van de verrijkingsstof weet niet waar elke leerling individueel het meeste behoefte aan heeft, dat weet jij als leraar.

Meer weten over begeleiden van talent?

De Steven is onder andere gespecialiseerd in het voeren van diagnostische gesprekken en het verzorgen van een juiste begeleiding van kinderen met hoogbegaafdheid. Wij kunnen ervoor zorgen dat jouw kind de juiste begeleiding krijgt. Daarnaast begeleiden wij scholen, docenten en ouders bij kinderen met hoogbegaafdheid. Zowel ouders, leerkrachten als kinderen hebben een goede begeleiding nodig, zeker wanneer er sprake is van begaafdheid maar ook bij een ontwikkelings- of leerstoornis. Wil je meer weten over het begeleiden van talenten en hoe De Steven je daarbij kan helpen? Neem dan contact met ons op!

Luister en zie mij (E-book in pdf)

Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.

Voorkant boek

Luister en zie mij

Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid

Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.

Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.

Gesprekskaarten HB

Gesprekskaarten over HB

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.