Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Compacten

Compacten is een manier van lesstof aanbieden aan hoogbegaafde kinderen waarbij overbodige lesstof niet wordt aangeboden (herhaling, oefenstof). Omdat de leerling de lesstof snel beheerst, kan de lesstof compact worden aangeboden. Het doel is om verveling te voorkomen.

Functioneel compacten

Menige leerkracht blijft met de vraag zitten: "Ben ik wel op de juiste manier aan het compacten? Laat ik niet te veel lesstof weg of schrap ik wel de juiste en voldoende lesstof?"

Individueel compacten is per leerling bekijken welke lesstof de leerling al beheerst en wat je kunt schrappen. Met één of twee leerlingen is deze wijze van compacten nog haalbaar, maar heb je meerdere leerlingen in je klas voor wie je wilt compacten, dan lukt het individueel compacten vaak niet meer en moet je overstappen op schoolbreed compacten. Dus voor meerdere leerlingen op eenzelfde manier lesstof schrappen.
Je voelt de vraag al aankomen: hoe weet ik nu dat ik niet de verkeerde lesonderdelen schrap? Hoe zorg ik ervoor dat er geen hiaten gaan ontstaan?

Of je nu schoolbreed of individueel gaat compacten, er zullen afspraken binnen de school gemaakt moeten worden. Hoe vreemd is het voor een leerling dat er bij de ene leerkracht wel geschrapt mag worden en bij de andere niet?

Compacten

Hoogbegaafdheid op school

Dit artikel is geschreven in de serie: hoogbegaafdheid op school.

Hoogbegaafdheid op school

Webinar

Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.

Webinar bekijken?

Training & coaching voor HB-ers

Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.

Coaching HB-ers

Richtlijnen

Methoden geven vaak richtlijnen voor compacten van de lesstof en bieden daarnaast extra stof, wat erg fijn is en houvast geeft. Toch blijft de blik van de leerkracht van groot belang. Compacten van lesstof betekent dat de overgebleven tijd ingevuld moet worden met verrijkingslesstof. Ook leerlingen die compacten, moeten binnen de gestelde tijd voldoende lesstof hebben gemaakt. Belangrijke vragen:

  • Wordt er op de juiste onderdelen gecompact?
  • Hoeveel van de lesstof wordt er gecompact en sluit dit aan bij de leerbehoeften van de leerling?

Het op een verkeerde manier compacten van de lesstof kan consequenties voor de leerontwikkeling van de leerling hebben.

Begeleiding

Wil je op school...

  • Een doorgaande lijn voor compacten?
  • Op een verantwoorde manier de lesstof compacten?
  • Meer weten over de manier waarop begaafde leerlingen zich lesstof eigen maken?
  • Begrijpen waarom begaafde leerlingen in de hogere groepen vast kunnen lopen en lagere scores halen?
  • Weten waarom leerlingen die compacten soms niet aan de verrijkingsstof toekomen?

Neem dan contact met ons op!

Luister en zie mij (E-book in pdf)

Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.

Voorkant boek

Luister en zie mij

Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid

Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.

Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.

Gesprekskaarten HB

Gesprekskaarten over HB

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Abonneer je op ons Spotify-kanaal!

Beluister alle podcasts van De Steven en abonneer je op ons kanaal: je krijgt meteen een melding wanneer er een nieuwe podcast is.

Abonneer je op ons Spotify-kanaal!
 

Aanbieding t/m 8 december 2025

Kwaliteiten bundel

E-bookbundel Talenten en kwaliteiten – Eindjaarsaanbieding € 44,95

Ontdek wat er van nature in jou zit met deze bundel van drie e-books (totaal ruim 700 pagina’s). Je krijgt helder zicht op je talenten, kwaliteiten en valkuilen, met praktische voorbeelden en opdrachten om jezelf beter te begrijpen en meer balans te vinden.

Normale prijs: € 67,65
Actie t/m 8 december: € 44,95

Bekijk de aanbieding

Nieuw: Podcast over te direct zijn in jouw communicatie

Ben jij te direct in de communicatie?

In deze podcast verkennen Gery Stevens en ik wanneer direct communiceren krachtig is, en wanneer het omslaat in te direct waardoor je meer stukmaakt dan je lief is.

In deze podcast ontdek je:

• Wat direct communiceren wel is en wanneer het te direct wordt.
• Waarom te directe communicatie snel bot, hard of confronterend kan overkomen.
• Hoe te direct gedrag onveiligheid oproept in teams en relaties.
• Welke triggerpoints ervoor zorgen dat directheid omslaat in te direct.
• Hoe emotie soms de regie overneemt waardoor je harder uit de hoek komt dan je wilt.
• Waarom directheid een kwaliteit is mits gecombineerd met timing, bewustwording en tact.
Luister de podcast 

Podcast met Peter Weustink:

Podcast met Katelijne Vermeulen

In een podcast met Katelijne Vermeulen verkennen we wat het betekent om jezelf kwijt te raken en misschien nog belangrijker: hoe je jezelf weer kunt hervinden.

Luister de podcast op spotify

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.